Gå til innhold

De har tatt våre faddere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har tre faddere til sønnen vår. Et vennepar og en onkel som alltid stiller opp.

Vi var veldig godt fornøyde med valget vårt.

Men i dag fikk jeg vite at et annet vennepar av hos har valgt de som vi har som faddere. Det er ikke det at det er mangel på andre kanditater så jeg skjønner ikke helt greia.

Er det jeg som overreagerer eller er det litt spesiellt?

Videoannonse
Annonse
Gjest D-shol
Skrevet

Det er sånn at de allerede er faddere på sønnen din? Og ditt vennepar har valgt din sønns onkel (din bror?) som fadder? Da regner jeg med at de også er venner?

Er vel i utgangspunktet ikke noe galt ved å være fadder til to barn da. Kanskje dette venneparet rett og slett har sett at disse er ansvarlige og gode faddere?

Litt spesielt var det, hvis det er sånn at det er AKKURAT de samme tre personene og dere er mye sammen, men du kan vel nesten ikke be dem ombestemme seg heller...

Skrevet
Det er sånn at de allerede er faddere på sønnen din? Og ditt vennepar har valgt din sønns onkel (din bror?) som fadder? Da regner jeg med at de også er venner?

Er vel i utgangspunktet ikke noe galt ved å være fadder til to barn da. Kanskje dette venneparet rett og slett har sett at disse er ansvarlige og gode faddere?

Litt spesielt var det, hvis det er sånn at det er AKKURAT de samme tre personene og dere er mye sammen, men du kan vel nesten ikke be dem ombestemme seg heller...

Jeg skrev det kanskje ikke godt nok.

Våre faddere er et vennepar og en onkel.

Et annet vennepar tok i dag og valgte det samme venneparet som vi har til faddere.

Og det synes jeg er litt spesiellt...

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt. Disse to parene har tydligvis ett venneforhold hvor det er naturlig at de blir påtenkt som faddere.

Fadderne mine har da flere fadderbarn uten at det er noe negativt i det.

Skrevet

Er det rart det er krig i verden? Nå skal det sies at det i min familie ikke er noen som helst funksjon å være fadder, annet enn tilstedeværelse i dåp, men jeg syns du er i overkant fintfølende her. Hva slags ansvar har dere lagt på disse personene som de ikke klarer å gjennomføre dersom de er faddere for andre?

Skrevet (endret)

Hvis de også er et naturlig valg som faddere for dem så ser jeg ikke helt problemet ?

De klarer nok fadderoppgaven for flere.

Endret av Umbrella
Gjest Glør
Skrevet

Hvorfor skulle det ha noe å si? Man kan da være fadder til flere. Ville ikke falt meg inn at det skulle være problematisk.

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg synes ikke det er så rart hvis det venneparet som er faddere til deres sønn også er gode venner av de andre nybakte foreldrene. Det er helt vanlig å velge gode venner til faddere. Noen velger alltid begge to i et par som faddere, mens andre velger kun den ene halvdelen av et par. (Og noen ganger den andre til neste barn.)

En kan fint være fadder til flere barn. Jeg kjenner flere som har både fire og fem fadderbarn uten at det har vært noen foreldre av de andre fadderbarna som har reagert på det.

Skrevet

Jeg er fadder til tre barn, jeg. Det er da ikke noe problem? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser ikke problemet i det hele tatt. Javel, så er ditt barns faddere også fadder til et annet barn. Hva så? Hva er problemet? Det er da slett ikke noe uvanlig eller unormalt i dette.

Skrevet
Hei.

Vi har tre faddere til sønnen vår. Et vennepar og en onkel som alltid stiller opp.

Vi var veldig godt fornøyde med valget vårt.

Men i dag fikk jeg vite at et annet vennepar av hos har valgt de som vi har som faddere. Det er ikke det at det er mangel på andre kanditater så jeg skjønner ikke helt greia.

Er det jeg som overreagerer eller er det litt spesiellt?

Jeg synes du overreagerer. Venneparet står da vel fritt til å være fadder for flere barn.

Skrevet

Hm, kan ikke si jeg ser problemet i dette men? Man kan da være fadder for flere enn et barn? :klø:

Hvorfor liker du ikke dette? De kommer sikkert ikke til å slutte å følge opp barnet ditt selv om de får et annet fadderbarn i tillegg.

Skrevet

Jeg ser heller ikke at dette er dumt? Helt normalt å være faddere til flere..

Det kan jo hende de har tenkt på å ha disse som faddere like lenge som dere.. det er jo ikke deres "enerett" å ha venneparet til fadder..

Jeg er også fadder til flere. Det er jo bare stor stas det!

Skrevet

Hvis det hadde skjedd meg, ville jeg ikke tenkt over det en gang. Det er da ikke så uvanlig å være fadder for flere barn?

Gjest Miley
Skrevet

Det det er da helt naturlig. Heldigvis kan man være faddere til så mange man vil, ellers måtte man jo sagt nei til å være fadder til enkelte barn for at man sparer seg til et spesielt barn. Kjenner mange som har flere fadderbarn uten at dette er noe problem.

Skrevet

Er det det at de har valgt de samme personene som faddere som er problemet, eller er det et problem at de er faddere for andre enn ditt barn?

Hva så om de hadde valgt faddere før dere? Hadde du valgt noen andre i så fall?

Jeg synes ikke dette er noe å henge seg opp i. Av og til tar mennesker de samme valgene.

Skrevet

Det er ikke en heltidsjobb å være fadder. Og man slutter ikke å være fadder til de første når de blir fadder til de andre. Jeg trodde først dette var en spøk, for å være helt ærlig. Jeg kan ikke se at det kan bli problemer utav dette, med mindre de skal døpes eller konfirmeres samme dag.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvorfor skulle det ha noe å si? Man kan da være fadder til flere. Ville ikke falt meg inn at det skulle være problematisk.

henger meg på denne

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Og her kommer enda en som ikke ser problemet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror det er en matematisk nødvendighet at mange faddere må være det til mer enn ett barn. Jeg har ikke statistikken her, men noe sier meg at det finnes flere dåpsbarn enn potensielle faddere (mange endrer standpunkt i voksen alder og går ut av kirka). Og siden hvert barn gjerne har 2-4 faddere (eller flere) så ville det rimelig fort blitt tomt for faddere her i landet. Ser for meg annonser i lokalavisene: Vi trenger faddere! Finnes det noen der ute som ikke er opptatte ennå? Vi betaler godt!

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...