Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 DUMME OSS! Vi kjøpte bolig i juni i fjor til 1200000. Kjempe fint hus, men trengte jo en del oppussing pluss 40000 til omkostninger. Så da tok vi opp et forbrukslån, så tre kredittkort også enda et forbrukslån. Samlet møkka gjeld ble da 170000. Vi har fått det kjempe fint hjemme men til tross for at vi tjener ca 650000 til sammen i året så sliter vi med disse smålåna! Og grunnen er at vi betaler på skyhøye renter hos de værste selskapene, betaler totalt 9000 i månden, hvor 7000 er renter, avgifter osv... Så nå har vi satt oss ned for og prøve og rydde opp i dette og har finni noen steder vi kan spare inn osv men aller best hadde det vært og fått samla alt på et sted! Men dette er mye vanskeligere enn vi hadde forventet. Vi prøvde og ta ny takst på boligen, men kom bare 100000 over kjøpesummen ergo vi har ingen sikkerhet i følge banken. punkt 2 er at ingen av oss er 25 før om et år og man må stortsett være 25 overalt for og få et bra lån, med rimlig rente. Eneste vi har som er positivt er en evt medlånetaker, men kan man få refinansiert på grunnlag av det? Noen som har noen tips evt er i samme situasjon??? Jeg forstår jo hvor dumt det var og ta opp disse lånene nå, men det er for sent og være etter på klok, men jeg forstår ikke helt hvorfor banken ikke "forstår" at ved og samle gjelda på et sted så kunne vi betalt inn så mye mer på mye kortere tid!
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 Be om avdragsfrihet på boliglånet og bruk de frigjorte pengene til å betale ned ekstra kjapt på forbrukslånene. Ellers bør 650000 kr i inntekt være rikelig for å betjene 1,7 mill i lån, nesten uansett rente.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #3 Skrevet 9. juli 2009 Be om avdragsfrihet på boliglånet og bruk de frigjorte pengene til å betale ned ekstra kjapt på forbrukslånene. Ellers bør 650000 kr i inntekt være rikelig for å betjene 1,7 mill i lån, nesten uansett rente. Ja, vi har så vi klarer oss, men har ingenting til overs til sparing eller moro. Har et bilån pluss bensinregning på ca 3-4000 i månden, sykt! Der er det et sted vi kan spare inn ved og ta tog til jobb. og forsikring er spinnvilt dyrt så skal se oss etter et billigere forsikringsselskap. Også er vi veldig glad i dyr så bruker vel ca 4000 på for osv til 6 katter og 2 hunder i månden, men dyra kvitter jeg meg aldri med.
Alison Skrevet 9. juli 2009 #4 Skrevet 9. juli 2009 Be om avdragsfrihet på boliglånet og bruk de frigjorte pengene til å betale ned ekstra kjapt på forbrukslånene. Dette vil jeg også anbefale. Har dere mulighet til å be familie el. om et privat lån eller forskudd på arv? Situasjonen til ts er dessverre ikke uvanlig. Alt for mange har brukt kredittkort og forbrukslån uten å tenke på langsikte konsekvenser. Kredittgjeld er veldig dyrt, og det kan også være vanskelig å få refinansiert denne senere. punkt 2 er at ingen av oss er 25 før om et år og man må stortsett være 25 overalt for og få et bra lån, med rimlig rente. De lånene som har lavest rente er lån med pant i fast eiendom (boliglån). Kriteriet for å få lån er at du må ha betalingsevne, betalingsvilje og nok sikkerhet. Da lurer jeg på hvilke banker du har vært i kontakt med som har som tilleggsvilkår at du må være minst 25 år. Eneste vi har som er positivt er en evt medlånetaker, men kan man få refinansiert på grunnlag av det? Jeg vil ikke tro at banken synes dette er en god løsning, spesielt ikke for å få refinansiert forbruksgjeld. Får dere inn en ekstra medlånetager vil h*n være like ansvarlig for lånet som dere. Hvis dere har økonomi til å få det ekstra lånet, men mangler sikkerhet, kan kausjonist være et alternativ. Bankene har blitt restriktive med å refinansiere forbruksgjeld, spesielt hvis det er forbruksgjeld tatt opp i andre banker. Er kredittgjelden i samme bank som dere har boliglånet kan det være litt enklere, men vær forberedt på at kredittgrensene blir satt ned eller slettet når kredittgjelden er infridd. Dette med refinansiering av forbruksgjeld er noe det har blitt strammet inn på. Forbruksgjeld er en type lån som normalt ikke bankene legger til innfrielse. Lånet blir utbetalt til kundens konto og bankene må stole på at kunden innløser forbrukslånet selv, noe som slett ikke alltid blir gjort. Det kan nok være noen forskjeller fra bank til bank, men du må ta høyde for at banken legger til grunn at du må tåle det nye lånet på toppen av alle lånene du har fra før (inkl. forbruksgjelden). De legger også gjerne til grunn at forbrukslån er dyrere enn boliglån, noe som gjør likviditeten enda dårligere. Når dere er kvitt forbruksgjelden bør dere starte sparing så fort som mulig.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #5 Skrevet 9. juli 2009 Dette vil jeg også anbefale. Har dere mulighet til å be familie el. om et privat lån eller forskudd på arv? Situasjonen til ts er dessverre ikke uvanlig. Alt for mange har brukt kredittkort og forbrukslån uten å tenke på langsikte konsekvenser. Kredittgjeld er veldig dyrt, og det kan også være vanskelig å få refinansiert denne senere. De lånene som har lavest rente er lån med pant i fast eiendom (boliglån). Kriteriet for å få lån er at du må ha betalingsevne, betalingsvilje og nok sikkerhet. Da lurer jeg på hvilke banker du har vært i kontakt med som har som tilleggsvilkår at du må være minst 25 år. Jeg vil ikke tro at banken synes dette er en god løsning, spesielt ikke for å få refinansiert forbruksgjeld. Får dere inn en ekstra medlånetager vil h*n være like ansvarlig for lånet som dere. Hvis dere har økonomi til å få det ekstra lånet, men mangler sikkerhet, kan kausjonist være et alternativ. Bankene har blitt restriktive med å refinansiere forbruksgjeld, spesielt hvis det er forbruksgjeld tatt opp i andre banker. Er kredittgjelden i samme bank som dere har boliglånet kan det være litt enklere, men vær forberedt på at kredittgrensene blir satt ned eller slettet når kredittgjelden er infridd. Dette med refinansiering av forbruksgjeld er noe det har blitt strammet inn på. Forbruksgjeld er en type lån som normalt ikke bankene legger til innfrielse. Lånet blir utbetalt til kundens konto og bankene må stole på at kunden innløser forbrukslånet selv, noe som slett ikke alltid blir gjort. Det kan nok være noen forskjeller fra bank til bank, men du må ta høyde for at banken legger til grunn at du må tåle det nye lånet på toppen av alle lånene du har fra før (inkl. forbruksgjelden). De legger også gjerne til grunn at forbrukslån er dyrere enn boliglån, noe som gjør likviditeten enda dårligere. Når dere er kvitt forbruksgjelden bør dere starte sparing så fort som mulig. Takk for et meget utfyllende svar! Vi var i kontakt med finansia, sparebank1 og centrum. Men vi skal prøve i dnb nå! håper det går bra, vil bare bli kvitt gjelda og starte med blanke ark!
Alison Skrevet 9. juli 2009 #6 Skrevet 9. juli 2009 Takk for et meget utfyllende svar! Vi var i kontakt med finansia, sparebank1 og centrum. Men vi skal prøve i dnb nå! håper det går bra, vil bare bli kvitt gjelda og starte med blanke ark! Har dere boliglånet i en av disse bankene? Hvis dere har det, og i tillegg har fått avslag på lånesøknaden der, er jeg redd dere vil få problemer med å få refinansiert i andre banker. Men det skader ikke å prøve. Bank 2 kan være en løsning om de vanlige bankene gir avslag.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #7 Skrevet 9. juli 2009 Har dere boliglånet i en av disse bankene? Hvis dere har det, og i tillegg har fått avslag på lånesøknaden der, er jeg redd dere vil få problemer med å få refinansiert i andre banker. Men det skader ikke å prøve. Bank 2 kan være en løsning om de vanlige bankene gir avslag. Nei, vi har boliglån i dnb, så håper vi får til en ordning med de. Bare håper vi møter på en god rådgiver der, for er meget misfornøyd med kundeservicen hos kontoret ved oss. Kan evt prøve og flytte boliglånet vårt til en annen bank å prøve på og bake inn 100000 siden huset fikk verditakst på 100000 mer..
Alison Skrevet 9. juli 2009 #8 Skrevet 9. juli 2009 Kan evt prøve og flytte boliglånet vårt til en annen bank å prøve på og bake inn 100000 siden huset fikk verditakst på 100000 mer.. Det er mulig hvis dere kommer innenfor 80% av sikkerheten, men jeg er redd at forbruksgjelden deres gjør at dere ikke er så aktraktive som nye kunder i andre banker.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #9 Skrevet 9. juli 2009 Det er mulig hvis dere kommer innenfor 80% av sikkerheten, men jeg er redd at forbruksgjelden deres gjør at dere ikke er så aktraktive som nye kunder i andre banker. Ja, vi får se på det. Vi har aldri vært seint ute med betalinger i alle fall så får håpe de ser litt på det. Har aldri fått en minste lille purring, men ja, forbrukslån er noe møkk! Skal i møte med dnb neste onsdag. krysser fingrene
Gjest Gjest_Tara_* Skrevet 9. juli 2009 #10 Skrevet 9. juli 2009 Jeg har bare gode erfaringer med DNB NOR - men så har vi veldig god sikkerhet. Det kommer nok litt an på hvem du snakker med. Han jeg har snakket med må være verdens beste mann
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #11 Skrevet 9. juli 2009 Jeg har bare gode erfaringer med DNB NOR - men så har vi veldig god sikkerhet. Det kommer nok litt an på hvem du snakker med. Han jeg har snakket med må være verdens beste mann Ja, DNB NOR er en fin bank, og jeg er fornøyd med de, bare så synd at de som jeg har vært i kontakt med på mitt nærmeste kontor har vist dårlig service det er et par veldig unge gutter. Men servicen direkte med dnb nor tlf og mail har vært ganske god. En bank jeg er veldig førnøyd med servicen hos er sparebanken øst, men der synes jeg opplegg av nettbank, renter osv er litt dårligere. men de er veldig flinke til og gjøre alt de kan for kundene sine og til og følge opp saker, så jeg vurdere og prøve og søke lån der også. Da dette har vært banken familien min og jeg har brukt gjennom alle år. Hvis vi bruker kausjonist så har hun også et veldig godt forhold til banken. Håper så inderlig at vi får til noe!!!!
Kanutte Skrevet 9. juli 2009 #12 Skrevet 9. juli 2009 Bare et spørsmål til deg, Allison siden jeg skjønner at du jobber med dette (og litt i forlengelse av hovedinnlegger). Slik jeg forstår situasjonen her klarer HI forpliktelsene sine slik de er i dag, men ønsker å gjøre noe og få en mer langsiktig løsning. Er dette bare negativt (selv om det er forbruksgjeld, så betjenes jo den??9. Kan banken stille som klausul at forbruksgjelden innfris ved innvilgelse av lån? Her er selvsagt forutsetningen at denne gjelden ikke er misligholdt på noen måte.
Alison Skrevet 10. juli 2009 #13 Skrevet 10. juli 2009 Bare et spørsmål til deg, Allison siden jeg skjønner at du jobber med dette (og litt i forlengelse av hovedinnlegger). Slik jeg forstår situasjonen her klarer HI forpliktelsene sine slik de er i dag, men ønsker å gjøre noe og få en mer langsiktig løsning. Er dette bare negativt (selv om det er forbruksgjeld, så betjenes jo den??9. Kan banken stille som klausul at forbruksgjelden innfris ved innvilgelse av lån? Her er selvsagt forutsetningen at denne gjelden ikke er misligholdt på noen måte. Det er ikke lett å gi et helt klart svar på dette siden hvert enkelt tilfelle må vurderes ut fra en totalvurdering. Litt mer generelt kan jeg si at det å ha mye forbruksgjeld ikke teller positivt. Nå er det litt forskjell på bakgrunnen til forbruksgjelden. Kan det dokumenteres at den er brukt til oppussing, er det mer positivt enn hvis det har gått til luksus og forbruk. Det jeg ofte ser er at det er mange søker om ekstra lån for å pusse opp el., men får avslag pga. svak økonomi og/eller for lite sikkerhet. De får råd om hvordan klare å spare til oppussingen, men i stedet kommer de med en ny søknad noen måneder etter. Denne gangen for å refinansiere forbruksgjeld som de tok opp fordi de ikke orket å vente til de hadde spart opp nok. Dette er ikke positivt. Som skrevet i tidligere innlegg er det også forskjell på om forbruksgjelden er i egen bank (der boliglånet er) eller om den er tatt opp hos diverse andre banker. Det er også forskjell på om kunden har ett kredittkort/forbrukslån eller om h*n har 10. Er det ett eller to kredittkort er det gjerne enklere å få refinansiert enn om det er mange. De som har stram økonomi pga. forbruksgjeld nå som renten på boliglån er veldig lavt, viser at de har alt for mye gjeld i forhold til inntekt. Får de avslag på refinansiering i hovedbanken (der boliglånet er) er det stor sannsynlighet for at ingen andre banker (utenom bank 2 hvis det er nok sikkerhet) ønsker å refinansiere lånet. Det er nok ikke så enkelt å stille en klausul. Så lenge pengen blir utbetalt direkte til kundens konto må banken stole på at pengene blir brukt til å nedbetale forbrukslån (noe som faktisk en del ikke gjør). Hvis det er såpass mange positive sider ved lånesøknaden at banken ønsker å refinansiere er det ikke uvanlig at kunden må levere inn kredittkortene til rådgiveren, som da sier opp kortene etter gjelden er betalt. Folk må begynne å ta ansvar selv, ikke bare klage på bankene når de ikke får refinansiert forbruksgjelden sin.
Kanutte Skrevet 10. juli 2009 #14 Skrevet 10. juli 2009 Jeg var bare nysgjerrig! Vi har nettop fått invilget kredittlån på huset og synes det er skummelt nok. Jeg regner også med at det har litt å si hvilket kundeforhold du har til banken din. Vi har lånet på hjemstedet til mannen (i en av de store landsdekkende bankene) og det er alltid like hyggelig å ringe rådgiveren vår. Det meste ordner seg veldig greit! :D
Alison Skrevet 10. juli 2009 #15 Skrevet 10. juli 2009 Jeg regner også med at det har litt å si hvilket kundeforhold du har til banken din. Helt klart. Et godt kundeforhold har mye å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå