Gjest *fortvilt* Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Sønnen min på 16 mnd har slått seg HELT vrang når d gjelder legging på dagtid!!kvelden er ikke noe problem. Lurer på sånn ca når barna slutter å sove på dagen?han virker veldig trøtt, men vil sammtidig ikke....Noen med erfaring eller gode råd??
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 Det er svært individuelt. Da trenger han vel ikke sove mer da? Min gutt er tre år har alltid hatt korte netter og sovet godt på dagen - og gjør det enda. Prøv uten og se sånn til høsten når vi er i gjenge igjen hva som funker for dere - akkurat han.
Mirina Skrevet 9. juli 2009 #3 Skrevet 9. juli 2009 Den er nok veldig individuelt, ja. Min datter hadde to soveperioder da hun var i den alderen, mens venninnen min sin datter som er akkurat like gammel, sluttet med lurer på dagtid. Sånne overgangsperioder er forresten ganske frustrerende, for ungen er gjerne ikke trøtt nok til å sove, men allikevel trøtt nok til å være grinete og i dårlig humør.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 9. juli 2009 #4 Skrevet 9. juli 2009 Bare for å starte med det som er mest vanlig først - De fleste på den alderen sover fremdeles på dagen. Noen også 2 ganger. I barnehagen sover alle barn på små-barnsavdelingene en gang pr. dag, og noen enda en liten dupp mot ettermiddagen. Så det er nok ikke så individuelt som alle skal ha det til. Prøv å få til et fast klokkeslett hver dag for legging. Det vanlige som praktiseres rundt omkring i barnehagene er kl. 11/12, men dette avhenger jo av når barnet ditt våkner om morgenen. Om barnet står opp mellom 06:30 og 07:00 er kanskje 11:00 et god utgangspunkt. Forstår jo at du først har fått problemer i det siste, så du har jo sikkert hatt en rutine som har fungert utmerket for dere. Hva med å forsyve litt på tiden? Og husk at jo eldre barna blir jo mer aktivitet trenger de. Aktivitet og mat før leggetid er jo det luresten. Kanskje legge opp til en gåtur i vognen rundt sovetid i starten? Ønsker deg lykke til. Helsesøster kan sikkert gi deg mange gode råd. Jeg ville bare presisere at det ikke er vanlig at barn som er såpass små IKKE skal sove på dagen. Dette er vel heller unormalt.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #5 Skrevet 9. juli 2009 Min sluttet å sove på dagtid da hun var 12 mnd. La henne heller litt tidligere på kvelden en periode. Å sove på dagtid nektet hun plent. Så hun trengte det tydeligvis ikke.
Ms.Blaise Skrevet 9. juli 2009 #6 Skrevet 9. juli 2009 Bare for å starte med det som er mest vanlig først - De fleste på den alderen sover fremdeles på dagen. Noen også 2 ganger. I barnehagen sover alle barn på små-barnsavdelingene en gang pr. dag, og noen enda en liten dupp mot ettermiddagen. Så det er nok ikke så individuelt som alle skal ha det til. Prøv å få til et fast klokkeslett hver dag for legging. Det vanlige som praktiseres rundt omkring i barnehagene er kl. 11/12, men dette avhenger jo av når barnet ditt våkner om morgenen. Om barnet står opp mellom 06:30 og 07:00 er kanskje 11:00 et god utgangspunkt. Forstår jo at du først har fått problemer i det siste, så du har jo sikkert hatt en rutine som har fungert utmerket for dere. Hva med å forsyve litt på tiden? Og husk at jo eldre barna blir jo mer aktivitet trenger de. Aktivitet og mat før leggetid er jo det luresten. Kanskje legge opp til en gåtur i vognen rundt sovetid i starten? Ønsker deg lykke til. Helsesøster kan sikkert gi deg mange gode råd. Jeg ville bare presisere at det ikke er vanlig at barn som er såpass små IKKE skal sove på dagen. Dette er vel heller unormalt. De fleste som er så små sover på dagen ja, men langt ifra alle. Og kalle dette for unormelt synes jeg var unødvendig av deg. Unger ER forskjellige, og noen trenger faktisk ikke mer søvn. Det handler ikke alltid om å "bare endre rutinene". Min sønn er 11mnd akkurat, og han sover nå 1 gang hver dag. Det er som regel helt umulig å få ham til å sove mer. Unntaket er når han har hatt urolige netter. Jeg har forsøkt å få inn gode rutiner til ham i 8mnd nå, men han er kjempevanskelig med tanke på soving på dagtid, og har alltid vært det. Jeg vil tro at når min sønn er 16mnd, at han da kanskje ikke vil sove mer om han fortsetter i samme mønster som nå. Han er da ikke unormal av den grunn? Ts: Jeg ville forsøkt å se hvordan det hele utvikler seg ved å ikke stresse slik med å få ham til å sove. Kanskje han rett og slett ikke trenger søvn på dagen lengre, og at han da bare er i en tillpasningsfase.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 9. juli 2009 #7 Skrevet 9. juli 2009 De fleste som er så små sover på dagen ja, men langt ifra alle. Og kalle dette for unormelt synes jeg var unødvendig av deg. Unger ER forskjellige, og noen trenger faktisk ikke mer søvn. Det handler ikke alltid om å "bare endre rutinene". Det var ikke sånn ment. Unormalt var da feil bruk av ord. Men om du snakker med Helsesøster så er det heller et fåtall av så små barn som ikke trenger å sove om dagen. Utifra de første innleggene så virket det som at det er helt normalt at barn på 16 mnd. ikke trenger å sove på dagen. Det er dette bildet jeg ville endre på. (Og som jeg skrev i innlegget mit: De fleste sover på dagen. Jeg skrev altså ikke alle)
Ms.Blaise Skrevet 9. juli 2009 #8 Skrevet 9. juli 2009 Det var ikke sånn ment. Unormalt var da feil bruk av ord. Men om du snakker med Helsesøster så er det heller et fåtall av så små barn som ikke trenger å sove om dagen. Utifra de første innleggene så virket det som at det er helt normalt at barn på 16 mnd. ikke trenger å sove på dagen. Det er dette bildet jeg ville endre på. (Og som jeg skrev i innlegget mit: De fleste sover på dagen. Jeg skrev altså ikke alle) Men det hjelper lite å snakke med helsesøster når ditt lille barn nekter å sove samma hva. Og ja, jeg er klar over at de fleste så små barn sover på dagen. Det er de aller fleste andre også klar over. Det er likevel ikke mye en kan gjøre om ungen nekter å sovne. Det må være greit at noen barn ikke vil eller trenger å sove på dagen selv om majoriteten gjør det. Men jeg skjønner at du ikke mente noe vondt med innlegget ditt altså
Susan Sto Helit Skrevet 9. juli 2009 #9 Skrevet 9. juli 2009 Vi sluttet med soving på dagen hjemme da det ble en kamp, og det gikk problemfritt. Alikevel fortsatte vi med soving på dagen i barnehagen. Det holdt til langt over to år. Har ikke merket noe forskjell på om ungen er lett eller vanskelig å få til å sove etterpå. Min lillebror var derimot ett år da han sluttet å sove på dagen, uansett barnehage eller hjemme. Han slappet av en liten stund i vogna, men sov aldri. Er det mer kamp enn det er verd, så forsøk å slutte, og gå heller tilbake om det er mer slit for alle å holde ungen våken.
Gjest imli Skrevet 9. juli 2009 #10 Skrevet 9. juli 2009 Vår gutt på 15 mnd sover minst en gang om dagen, ofte to. Hvordan sover gutten din om natta? Når legges han om kvelden, og når våkner han om morgenen?
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 9. juli 2009 #11 Skrevet 9. juli 2009 Men det hjelper lite å snakke med helsesøster når ditt lille barn nekter å sove samma hva. Og ja, jeg er klar over at de fleste så små barn sover på dagen. Det er de aller fleste andre også klar over. Det er likevel ikke mye en kan gjøre om ungen nekter å sovne. Det må være greit at noen barn ikke vil eller trenger å sove på dagen selv om majoriteten gjør det. Men jeg skjønner at du ikke mente noe vondt med innlegget ditt altså Enig at det ikke alltid hjelper å få råd. Men å få råd fra noen som kan dette er kanskje bedre enn å få en haug med forskjellige sprikende råd her inne? Verdt et forsøk mener nå jeg. Og det ER mye man kan rådes til som faktisk får nektende barn til å sove på dagtid allikevel.
Ms.Blaise Skrevet 9. juli 2009 #12 Skrevet 9. juli 2009 Enig at det ikke alltid hjelper å få råd. Men å få råd fra noen som kan dette er kanskje bedre enn å få en haug med forskjellige sprikende råd her inne? Verdt et forsøk mener nå jeg. Og det ER mye man kan rådes til som faktisk får nektende barn til å sove på dagtid allikevel. Joda, et forsøk er selvfølgelig greit. Jeg vet riktignok ikke hvordan ts sin helsesøster er, men hadde det vært "min" helsesøster, hadde det ikke hjulpet det dugg. Hun motsier seg selv stadig vekk Men er du ikke enig i at NOEN barn på 16mnd ikke trenger søvn? Og at det derfor blir feil å forsøke å tvinge de til å sove dersom de ikke trenger det?
Gjest *fortvilt* Skrevet 9. juli 2009 #13 Skrevet 9. juli 2009 Han legger seg halv åtte på kvelden og er oppe mellom 7-8 neste morgen, så han sover bra på natten. Han har aldri vært noe problem å legge før nå...men nå er det jo sommer og varmere og kanskje han ikke trenger så mye søvn nå. Han skal begynne i bhg til høsten og da regner jeg med at han blir mye ute og aktitiv hverdag, så da vil han kanskje sove uten problem. Jeg har fast eggetid på dag tid, og har hatt det lenge. Har alltid vært veldig flink til å legge seg ned. Men ska prøve å ikke stresse med sovingen hvis han ikke vil, prøve å se hvordan det går. Men han virker veldig trøtt i sovetiden, men vil han ikke så vil han ikke.
Trampe Skrevet 9. juli 2009 #14 Skrevet 9. juli 2009 Min sønn er også 16 mnd, og han legger seg mellom 19 og 20 på kvelden og sover omtrent 12 timer. Han blir trøtt rundt 10 om morgenen, og får av og til en halvtimes dupp da. Han sover stort sett alltid to timer på dagen, mellom 12-13 og 14-15, og altså av og til denne lille halvtimen i tillegg. Enkelte dager sover han ikke i det hele tatt på dagtid, så jeg tror det har noe med aktivitetsnivået hans å gjøre. Har vi en doven formiddag hjemme kan han la være å sove på dagen, men da blir han ganske muggen utpå ettermiddagen... Det er veldig individuelt, og varierer også fra dag til dag. Det er i hvert fall min konklusjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå