Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaringer med "overlevering" av barna fra den ene til den andre? Fredag ettermiddag? Mandag etter skolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde fredag ettermiddag før, men nå har vi søndag kveld. Jeg likte egentlig bedre fredag ettermiddag, men måtte bytte pga jobbsituasjonen til faren.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå er min datter såpass stor at hun selv går hjem til den som har samvær etter skolen. (Hun er 10 og vi er heldige siden begge forelderne bor i gangavstand til skolen)

Vi valgte å starte samværsuken på fredag. Grunnen til det er at da startet vi med kosen etter at vi har savnet hverande i en uke. Begynner man samværet på mandag er det rett i hverdagens stress og jag, og når helgen kommer er vi begge trøtte og slitne.

Om det virkelig hadde blitt sånn i praksis vet jeg jo ikke, men det var ihvertfall de tankene vi gjorde oss når vi skulle komme fram til en avtale

Gjest Gjest
Skrevet

Har også hørt om de som bytter midt i uka for å holde helgene "hele" og slik at det går an å ta en miniferie/langhelg uten at det har noe å si for den andres samvær.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Vi valgte å starte samværsuken på fredag. Grunnen til det er at da startet vi med kosen etter at vi har savnet hverande i en uke. Begynner man samværet på mandag er det rett i hverdagens stress og jag, og når helgen kommer er vi begge trøtte og slitne.

Dette har to av mine venninner avtaler om også. De byttet til dette fremfor mandag, og stortrives med det.

Da får de hatt det hyggelig med sine barn med en gang de treffes, istedet for å bli møtt i døra av stress, tidsklemmer eller hva det måtte være.

Så kan de også planlegge helgeturer med gode venninner i "fri-helgene" uten å være trøtt og sliten (og kanskje en smule fyllesyk...) mandagen dersom barnet skulle blitt hentet da.

Skrevet

torsdags ettermiddag. Barna er så store at de går hjem fra skolen. De få tingene som flyttes mellom hjemmene, blir enten levert tidlig på morgenen , eller rett etter jobb.

Vi valgte torsdag for da er det lettere å få med seg det som har skjedd på skolen den uka. Og at helgen (som starter fredag etter jobb imo), kan vi slappe av, for da er de allerede i hus. Og om vi ønsker å reise på tur er dette enkelt uten å måtte involvere ex'en. Samme for helger uten barn.

Om det er noe som er negativ er at de ikke får ta med mobilen på skolen, og ingen av oss voksne har fast telefon. Bare en bitte liten bagatell :)

Skrevet

Takk for tips, jeg tenker utfra det dere sier at vi prøver å bytte på fredager. Vi kommer begge til å bo i gangavstand til hverandre og til skole og barnehage. Utstyr og ting som må flyttes på kan vi som dere sier hente på morgenen.

Gjest Gjest_nusse_*
Skrevet

Vi bytter på mandag etter skole/barnehage. Veldig praktisk, og vi trives med å avslutte samværet med kos i helgen :jepp: Fordelen med bytte på mandag er at vi da er fri til å gjøre det vi ønsker i helgene uten å involvere eks.

Hos oss er det kun skolesekk/barnehagesekk som går mellom oss, så det er ingen bag el.l som skal byttes/leveres. Vi bor i gangavstand fra hverandre og skole så eldstejenta går rett hjem til oss på mandager. Fungerer på beste måte for oss i alle fall.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Vi bytter på mandag etter skole/barnehage. Veldig praktisk, og vi trives med å avslutte samværet med kos i helgen :jepp: Fordelen med bytte på mandag er at vi da er fri til å gjøre det vi ønsker i helgene uten å involvere eks.

Forsto ikke det med involvering av eks i helgene. Dette trenger man vel ikke uansett om man bytter torsdag eller fredag heller?

Skrevet

Vi bytter om fredagen. Barna går selv direkte fra skolen, og det er kun skolesekk som skal tas med. Dette funker veldig bra, da begynner vi samværet med helg, samtidig med at vi får hele uker og får fulgt med på skolen etc.

Jeg har det aller best når jeg har barna hos meg, og savner dem når de er hos faren. Da er det også en fordel og bytte på fredagen. Da får jeg helga først, når jeg er litt trøtt etter en uke alene med barna. Så når savnet begynner etter noen dager, er det full rulle med jobb etc. Forestiller meg at det ville vært verre at helga kom på slutten sammen med savnet (hjelpes for ei krøkkete forklaring ;o)

Når det gjelder langhelger har ikke det vært et problem. De få gangene noen av oss skal det, leverer vi bare en dag tidligere.

Skrevet

Jeg har bare en digresjon i denne sammenhengen.

Jeg er så glad for at det faktisk er mange som lar barna få en slik mulighet, uavhengig om de bytter torsdager, fredager, onsdager eller hva som helst.

Barna vil kansje endre valg senere, men svarene i denne tråden tyder på at mange i det minste lar barna få en mulighet.

Og stadig flere velger det samme.

Takk til dere alle som har valgt å gi barna en sjanse.

Gjest Gjest_nusse_*
Skrevet
Forsto ikke det med involvering av eks i helgene. Dette trenger man vel ikke uansett om man bytter torsdag eller fredag heller?

Vi synes det er greit med bytte på mandag fordi da kan man f.eks ta langhelger torsd-sønd med barna uten at det påvirker samværet til den andre foreldren.

Bytte "midt" i skoleuka synes vi ikke er noen god løsning av hensyn til ukeplaner etc.

Men dette er våre ønsker og synspunkter - her må jo alle finne de løsninger som passer best for egne barn og egen familie!

Skrevet

Vi "bytter" onsdag ettermiddag!

Fungerer strålende. Barna får alltid to av ukeplaner og andre skriv :)

Intet problem å holde oversikten.

Skrevet

Mandag etter skolen har bestandig vært byttedag for stesønnen, men jeg tror det kunne vært lurt å prøvd fredag. Mandag ettermiddag er alle litt slitne og gretne hos oss, har jeg inntrykk av. Hadde vært bedre å begynne uka med en helg hvor gutten kunne falle til ro og vi kunne gjøre noe fint sammen. Nå er det slik at når helga kommer, så er vi litt lei av hverandre og gleder oss til mandagen...

Men jeg er jo bare stemor uten medbestemmelse i denne sak :sjenert:

Gjest Gjest_Tutta_*
Skrevet

Det som slår meg når jeg leser her er hvor mange som er skilte, og dermed hvor mange som velger å få barn med feil partner.

Skrevet
Det som slår meg når jeg leser her er hvor mange som er skilte, og dermed hvor mange som velger å få barn med feil partner.

Det som slår meg er hvor mange som innser at barna ikke skal få lide for de valg de/vi en gang gjorde og som aksepterer barnas rett til mest mulig samvær med begge foreldrene.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er vel kanskje fordi det er nettopp de som er i den situasjonen som svarer på en slik tråd!! Ikke nødvendigvis fordi det er så mange flere av de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...