Gjest Gjest_S_* Skrevet 8. juli 2009 #1 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei Jeg, kjæresten min, bestevenninna mi, en annen venninne og en venn (som alle har et nært og bra forhold til hverandre) tenkte oss en tur til Paris rundt nyttårsaften, sånn en ukes tid! Vi fyller 18 i år, så alle er myndige når vi drar dit, og det blir også første reise til utlandet når bare vi må ta ansvar for oss selv. Vi vet egentlig ikke så mye om Paris, hvordan det står til med kollektivtransport, hvordan hotellene, restaurantene og prisene er, og hva man bør satse på å få segg og gjort i løpet av 7 dager (regner med at vi ikke rekker å få med oss alt Paris har å by på.) En annen utfordring er å finne et hotell som passer til kravene våre; dvs. ligge mest mulig sentralt (vet at "sentralt" kan være så mangt når det gjelder en så stor by, men vi bruker Eiffeltårnet som "anker".), være passe standart (langt ifra luksushotell, vi skal vel ikke oppholde oss på hotellet så mye likevel, og ha en mest mulig rimelig pris. Helst ikke over 5-6 tusen hvis det er mulig. Derfor lurte jeg på om det er noen her som har vært i Paris og kunne fortelle meg litt angående hoteller, restauranter, shoppingssteder og severdigheter, samt praktiske detaljer som f. eks. prisnivå (hvor mye lommepenger anbefalles det å ta med for 3 shoppeglade jenter og 2 ikke fullt så shoppeglade gutter) og transportsystem? Med andre ord, all informasjon tas imot med stor takknemlighet Denne turen skal nemlig gjøres uforglemmelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michi Skrevet 14. juli 2009 #2 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Hei, jeg skreiv denne i en tråd tidligere. Har modifisert svaret en smule nå og håper det hjelper litt Dere kan søke etter steder å bo på Hostels.com eller Backpackers.com. Jeg anbefaler å finne et hotell i 5. 6. eller 11. arrondissement. Det trenger ikke bli så dyrt og det er fine områder å være i som turist. Å bruke Eiffeltårnet som utgangspunkt for sted å bo er muligens litt dumt, for det blir fort kjempedyrt og det skjer heller ikke så mye spennede i denne delen av byen.. Hvis dere er effektive, tar det ikke mer enn en dag å få med seg de viktigste turistattraksjonene i Paris (Eiffeltårnet, Triumfbuen etc.) Jeg vil absolutt anbefale å ta turen ned i katakombene under byen (jeg har selv vært der en haug med ganger og det slutter aldri å fascinere). Innganga ligger ved metrostoppet Denfert Rochereau og det koster ikke mange euroene å komme inn. Louvre holder gratis åpent den første søndagen i hver måned og er ellers alltid gratis for alle under 25 fra EU-land (så hvis dere lyver litt og klarer å overbevise skrankedamene om at dere for eksempel er svenske, trenger dere ikke betale for å komme inn. Verken her, eller i noen av de andre, store museumene ) og hvis dere har en del tid til rådighet, vil jeg også anbefale å prøve å få billetter i Bastilleoperaen. Det er mulig å få tak i billetter til 5 euro til alle oppsetningene hvis man møter opp halvannen time før forestilling og står litt i kø . Ta også turen innom Montmartre for å titte på Sacre Coeur. Hva som er best av transport avhenger av hvor mange dager dere skal være i byen, men kollektivsystemet er effektivt og lett å finne fram i. Det selges tredagers metrokort for turister på alle stasjonene, men siden dere skal være der nesten en uke, vil jeg anbefale å kjøpe et Carte Navigo Découverte. Dette må dere først kjøpe i en av automatene på en av stasjonen: dere får en kvittering som må leveres i skranka for å få kortet og så må dere tilbake igjen i automaten for å lade det opp for en uke. Franskmennene vet å gjøre ting komplisert, men prisen blir totalt ikke mer enn 20 euro for en uke med transport og det lønner seg absolutt hvis du skal være en stund. Ellers går nattbussene hele natta alle dager i uka, og fungerer som den vanlige kollektivtrafikken med tanke på billetter. Kart over buss, trikk og metro får du på stasjonene. Skal dere ut og spise om kvelden, vil jeg anbefale å dra til Latinerkvarteret. Både i rue Saint-André des Arts (metro Saint-Michel) og i rue Mouffetard (metro Place Monge) får du god mat. Det siste er billigst, franskest og ofte hyggeligst. Jeg vil også anbefale å spise på L'Epicerie i rue Montorgueil (nummer 30, metro Châtelet). Etter maten kan dere ta turen til Café Universel i rue Saint Jaques (like ved Église du Val de Grace, metro Port Royal) hvor det spilles live (og gratis) jazzkonserter hver kveld. En tur innom Teddys bar i rue Thouin er også obligatorisk (dette er en av sidegatene øverst i rue Mouffetard og du ser baren lett herfra), for her er det god stemning: billige drinker laget på fransk cider og hjemmelagd rom og i tillegg er det hjemmet til katten René som ofte er hjemme rundt happy hour. La Dame de Canton er et gammelt kinesisk sjørøverskip som er ankra fast ved Seinen i 13. arrondissement og gjort om til utested. Her er det ofte gratiskonserter og programmet finner dere her Mye av shoppinga kan dere få unnagjort i le Marais i 4. arrondissement og i Rue de Rivoli i 1. og 2. arrondissement. Her finner dere både fine butikker med dyre merkeklær og hyggelige seconhand-sjapper hvor klærne ikke trenger å være dyre i det hele tatt:) Den største handlegata i byen heter Boulevard Haussman og ligger i 2. arrondissement og hvis det blir kaldt og dere ønsker å dra på kjøpesenter, kan dere ta linje 1 (metro) ut til la Défense. Det viktigste er allikevel å ta seg tid til å vandre i gatene, smake på maten og nyte et glass vin (som er mye billigere enn øl. Den er faktisk nesten like dyr som hjemme i Norge!) eller tre på en kafé. Folk i Paris er som regel hyggelige, men et tips og en god huskeregel er å lære seg noen basisgloser før man drar så man kan starte alle samtaler med et Bonjour/ Bon soir før man høffelig spør om vedkommende snakker engelsk. Folk setter stor pris på dette og blir mye mer medgjørlige enn om man bare buser fram på engelsk Håper det hjelper litt. Send meg gjerne en melding hvis det er noe mer dere lurer på Endret 14. juli 2009 av Michi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå