Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 Jeg har blitt bedt om å fortelle litt om Namibia/ Etosha i en annen tråd. Stedet er fantastisk, og jeg nøler ikke ett sekund med å anbefale det videre, så her kommer mine tips og erfaringer. Namibia er et relativt nytt ferieland, og ettersom de først ble selvstendige i 1990 er de fortsatt i oppbyggingsfasen av landet sitt. Likevel har de kommet langt, og har valgt å fokusere på blant annet turisme og utdanning. Engelsk er det offisielle språket etter 1990, men det er fortsatt en del som ikke kan det veldig godt uten at det skaper noen problemer som turist. Namibia har mye forskjellig å tilby, fra de eldste stammekulturer til vestlige ekstremsportsaktiviteter. Jeg opplevde det som veldig trygt, men man må selvfølgelig vise sunn fornuft. Det er mye fattigdom i Namibia, og da sier det seg selv at man ikke skal vise frem rikdommen sin i hytt og vær. Mange namibianere bor i blikkskurområder, og et besøk i et slikt område er et minne for livet som preger deg i etterkant. Et faremoment som ikke bør undervurderes er kjøring etter mørkets frembrudd, både pga promillekjøring og dyreliv. Ellers er veistandarden god. Det er stort sett en vei å kjøre og den kjører man helt til neste by. Det er et ørkenland, selv om det er en del savanne der, og frukt og grønt må importeres. Dette er derfor "dyrt" i forhold til annen mat, men etter vår standard er det kjempebillig. De spiser MYE oksekjøtt, helst med pommes frites, og kvaliteten på biffen er høy. Kveget har store områder å beite på, og det sies at de største gårdene er på størrelse med små europeiske land. (Om det er sant eller ikke, skal jeg ikke si noe om) Porsjonene på restuarant er dessuten ofte enorme! Biff på mer enn 500 g + tilbehør er ikke uvanlig. Braai, dvs. grilling, er veldig populært. Windhoek- er hovedstaden i Namibia og preget av å ha vært bebodd og styrt av tyskere. Dette er et godt utgangspunkt for en rundreise i landet, og man kan både shoppe og finne turistinformasjon her. Et av mine favorittsteder er vinbaren med utsikt over byen. Fantastisk sted å se solnedgangen, Swakopmund- den "tyske" kystbyen. Her finner du strand og aktivitetsliv. Mange barer og ulike operatører som tilbyr fallskjermhopping, quadbiking på sanddyner, sandboarding osv. En av de "hviteste" byene. Otjiwarongo- en liten by som er midt mellom alle byer. Her har de blant annet en gård der de tar vare på geparder. Jeg bodde her i 5 uker, så jeg har et spesielt forhold til byen, men jeg tror nok de fleste ser på det som en stopp på veien. I sør finnes det store ørkenområder med svære sanddyner. Man kan blant annet bli med på teltturer i ørkenen med ville dyr som lusker rundt om natten. Har dessverre ikke fått oppleve dette. I nord er det en del ulike stammelandsbyer, og man kan også kjøre til Victoriafallene. Etosha- dette er nasjonalparken i landet. Et fantastisk sted for safari der man enten leier bil selv og kjører rundt eller blir med på guidet tur. (For min del er mye av spenningen å kjøre rundt selv) I parken er det 3 ulike camper som man kan overnatte i, enten i bungalows eller i telt. (Må reserveres på forhånd) Hver camp har restaurant, svømmebasseng og utsikt til områdene utenfor murene. I Etosha finner man store mengder av dyr, men de mest sky må man lete etter. Og i og med at det er et STORT område er man ikke sikret å se akkurat de dyrene man helst vil. (Første gang jeg var der så jeg ikke elefant, andre gangen så jeg ikke løver) Jeg har vært så heldig at jeg har dratt til Namibia 2 ganger, og begge gangene har jeg kombinert det med stopp innom Cape Town, noe jeg anbefaler videre. Jeg er ikke i tvil om at skal tilbake, for maken til flott sted har jeg ikke opplevd. Jeg kommer ikke på mer å skrive, men er det noen spørsmål så skal jeg prøve så godt jeg kan å svare!
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 TAKK Etoshagjesten!!!!! Jeg digger deg. Jeg kommer tilbake og leser innlegget når jeg har sovet. Nå er jeg så trøtt at øya går i kryss. Var et innlegg fra deg for noen år siden som har fått meg til å bestille reise dit. Kanskje jeg kan spørre deg om ting jeg lurer på også? Vi skal leie bil og kjøre rundt. Men nå må jeg i seng før jeg bikker over tastaturet. Natta!! Gleder meg til å lese når jeg våkner. Jeg måtte bare inn å skrive fordi jeg ble så glad for at du hadde lagd en tråd om dette. Hurra!!
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #3 Skrevet 14. juli 2009 Tusen takk for god info Etoshagjesten. (Hadde glemt jeg skulle til London noen dager, så jeg fikk ikke lest skikkelig før nå). Vi lander i Johannesburg og leier bil der for å kjøre rundt. Foreløpig ser ruta vår sånn ut: Kjøre fra Johannesburg og opp til Etosha. Så litt vestover for å hilse på himbaene. Videre gjennom Caprivi. Nedom Okavangodeltaet i Botswana. Bort til Victoriafallene. Ned igjen til Sør-Afrika enten gjennom Zimbabwe eller Botswana. Vi leier bil vi kan sove i. Litt usikker på biltype. Helst helt tett soveavdeling, men bensinforbruket avgjør nok mye, all den tid vi skal kjøre så langt. Vi baserer oss nok på å leie plass til bilen på camper og sove der. Likevel vil vi nok måtte ha noen hotellovernattinger for comfortens skyld. Vet du om det er vanskelig å finne camper hvor vi kan leie plass til bilen? Jeg har lest (som du også skriver) at man må bestille på forhånd i Etosha, men for oss som skal kjøre er det jo litt vanskelig å vite hvilken dag vi kommer. Jeg har nettsiden til parken, så jeg får ta kontakt med dem og spørre. Ser du nevner sanddynene, er de verdt et besøk? Eller er det bare helt "vanlige" sanddyner som det finnes mange andre steder? Vet du hvordan det er med bensinstasjoner? Finnes de med jevne mellomrom langs veiene? Er det noen steder i Etosha som er mer interessant enn andre? Vi har sett "the big five" + en drøss med andre dyr før, så det er egentlig ikke så farlig om vi ikke får se alt. Husker du ca når det blir mørkt om kvelden? Å kjøre etter mørkets frembrudd er helt uaktuelt for oss.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Tusen takk for god info Etoshagjesten. (Hadde glemt jeg skulle til London noen dager, så jeg fikk ikke lest skikkelig før nå). Hei! Har vært på ferie selv, så svaret er også litt sent. Vi lander i Johannesburg og leier bil der for å kjøre rundt. Foreløpig ser ruta vår sånn ut: Kjøre fra Johannesburg og opp til Etosha. Så litt vestover for å hilse på himbaene. Videre gjennom Caprivi. Nedom Okavangodeltaet i Botswana. Bort til Victoriafallene. Ned igjen til Sør-Afrika enten gjennom Zimbabwe eller Botswana. Vi leier bil vi kan sove i. Litt usikker på biltype. Helst helt tett soveavdeling, men bensinforbruket avgjør nok mye, all den tid vi skal kjøre så langt. Vi baserer oss nok på å leie plass til bilen på camper og sove der. Likevel vil vi nok måtte ha noen hotellovernattinger for comfortens skyld. Vet du om det er vanskelig å finne camper hvor vi kan leie plass til bilen? Jeg aner dessverre ikke noe om camper til billeie, men de fleste b&b, herberger og hoteller (og egentlig alle andre eiendommer) er inngjerdet, så det er ikke umulig at man for en billig penge får lov til å stå på parkeringene på disse stedene. Det er i hvertfall viktig at dere passer på at dere står et trygt sted, ettersom det er en god del kriminalitet etter mørkets frembrudd (selv om det meste foregår i blikkskurområdene) Jeg har lest (som du også skriver) at man må bestille på forhånd i Etosha, men for oss som skal kjøre er det jo litt vanskelig å vite hvilken dag vi kommer. Jeg har nettsiden til parken, så jeg får ta kontakt med dem og spørre. Billettene måtte kjøpes i Windhoek begge gangene jeg var der, og når dere først er der så kan det ikke være så vanskelig å beregne antall dager før man skal til Etosha? Men det er nok lurt å snakke med parken for å vite helt sikkert svar. Ser du nevner sanddynene, er de verdt et besøk? Eller er det bare helt "vanlige" sanddyner som det finnes mange andre steder? Sanddynene er visst blant de høyeste i verden, og betegnes som fotografers drøm. Har som sagt ikke vært der selv, men har sett bilder og hørt fra andre om at det er fantastisk. Det heter Soussusvlei om du har lyst til å undersøke det nærmere. Vet du hvordan det er med bensinstasjoner? Finnes de med jevne mellomrom langs veiene? Det er veldig spredt bebyggelse i Namibia, så bensinstasjoner finner du der det er byer, dvs. 2-3 timers mellomrom. (synes jeg å huske...) Det anbefales på det sterkeste å ha med ekstra bensinkanner i bilen, og ikke minst ekstra vann. Når de snakker om ekstra vann er det ikke en litersflaske, men et par 10-literskanner, for om bilen stopper midt i ødemarken er det greit å ha nok vann mens man venter på hjelp. Vi fikk høre noen grusomme historier om turister som kjørte seg bort og som døde- muligens bare skrekkhistorier, men uansett greit å slippe å teste det ut selv. Er det noen steder i Etosha som er mer interessant enn andre? Vi har sett "the big five" + en drøss med andre dyr før, så det er egentlig ikke så farlig om vi ikke får se alt. Jeg liker Okakuejo best av campene, deretter kommer Namutoni. Halali har jeg ikke bodd på, men har heller ikke blitt fristet av å stoppe der. På campene er det gjestebøker der besøkende noterer seg hvor de har sett ulike dyr så man kan selv sjekke ut hvor sannsynligheten er størst for å se dyret man ønsker. Det er umulig å si hvor de er til enhver tid, for det er et svært område de forflytter seg rundt i. Første gangen jeg var på Okakuejo var vi vitne til sebramarsj ved vannhullet utenfor bungalowen vår: Over 4 timer med tusenvis av sebraer som gikk i rekke, drakk i vannhullet og gikk videre. Veldig stilig, og etter hvert ganske ensformig. Selve "Etosha Pan", et område som tidligere var en stor innsjø, men som har tørket opp, er fascinerende. Ligner på et månelandskap. Husker du ca når det blir mørkt om kvelden? Å kjøre etter mørkets frembrudd er helt uaktuelt for oss. Jeg var der i mars/ april første gangen og da ble det mørkt klokken 18. Til gjengjeld våknet vi, og resten av landet, i 5-tiden. Den andre gangen var jeg der i juli, og jeg lurer på om det ble mørkt noe senere, men ikke mye. Når skal dere dra? Det blir nok uansett fantastisk! Bare spør om det er mer du lurer på.
Gjest ts Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Tusen takk igjen. Det er i hvertfall viktig at dere passer på at dere står et trygt sted, ettersom det er en god del kriminalitet etter mørkets frembrudd (selv om det meste foregår i blikkskurområdene) Ja, vi skal sove bak lås og slå hver natt. Billettene måtte kjøpes i Windhoek begge gangene jeg var der, og når dere først er der så kan det ikke være så vanskelig å beregne antall dager før man skal til Etosha? Men det er nok lurt å snakke med parken for å vite helt sikkert svar Vi hadde håpet å slippe å reise innom Windhoek. (Det er på en måte bare "nok en by"). Men nå lurer jeg egentlig litt på hva jeg egentlig må bestille. Er det inngangsbillettene inn til parken eller er det overnattingen ved campene? Sanddynene er visst blant de høyeste i verden, og betegnes som fotografers drøm. Har som sagt ikke vært der selv, men har sett bilder og hørt fra andre om at det er fantastisk. Det heter Soussusvlei om du har lyst til å undersøke det nærmere. Ja, jeg har sett bilder - så det er ikke tvil om at de er et flott skue. Vi må telle litt på knappene og finne ut om det er verdt en omvei på flere titalls mil. Det er veldig spredt bebyggelse i Namibia, så bensinstasjoner finner du der det er byer, dvs. 2-3 timers mellomrom. (synes jeg å huske...) Sånn info er veldig verdifull. Det anbefales på det sterkeste å ha med ekstra bensinkanner i bilen, og ikke minst ekstra vann. Ja, jeg leste i kveld at man aldri må kjøre forbi en bensinstasjon uten å fylle, uansett hvor mye bensin det er igjen på tanken. Vi håper å få leid en bil med oppmot 200 liters bensintank, så vi bør være trygge der. Regner med at vi skal kjøre ganske langt strekk i Zimbabwe, og der er det ikke alltid det er bensin å få tak i. Når de snakker om ekstra vann er det ikke en litersflaske, men et par 10-literskanner, for om bilen stopper midt i ødemarken er det greit å ha nok vann mens man venter på hjelp. Vi fikk høre noen grusomme historier om turister som kjørte seg bort og som døde- muligens bare skrekkhistorier, men uansett greit å slippe å teste det ut selv. Det anbefales å beregne vannreserve på 5 liter pr pers pr døgn. Selv om vi regner med å ha en vanntank på rundt 60 liter i bilen, så bunkrer vi nok også opp med en haug med 5-liters vannkanner, sånn at vi har reserve for noen dager. Jeg var der i mars/ april første gangen og da ble det mørkt klokken 18. Til gjengjeld våknet vi, og resten av landet, i 5-tiden. Den andre gangen var jeg der i juli, og jeg lurer på om det ble mørkt noe senere, men ikke mye. Når skal dere dra? Det blir nok uansett fantastisk! Blir vel sånn med oss også - følger sola. Vi skal jo sove i en bushcamper, og det er ikke så veldig behagelig å sove i en bil når sola begynner å steike. Vi reiser i desember. Bare spør om det er mer du lurer på. Tusen takk, jeg kommer nok til å lure på mye. Driver og leser meg opp litt nå om dagen. ******* Nå sliter jeg skikkelig med å finne ut hvor vi skal kjøre inn i Namibia. Vi leier antageligvis bilen i Johannesburg (eller tar vi fly til Namibia og leier der?). Kjører vi fra Johannesburg, så kan vi enten kjøre litt sydover og komme inn i Namibia helt i syd (det er en omvei, men da "passerer" vi nesten sanddynene), eller vi kan kjøre gjennom Botswana og komme inn på vestsiden, men da lurer jeg på hvor vi skal kjøre inn - enten gjennom ei trailrute i syd (men det er bare fire kjøretøy som får passere der pr dag) eller kjøre trans-kalaharihighway og komme inn nesten oppe ved Windhoek. Dette må jeg bare finne ut av, men sliter litt. Aner ingenting om Namibia i syd-vest.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Unnskyld, jeg er jo ikke ts da - sånn som jeg skrev i innlegget over. Er trøtt nå - natta. :søvn:
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Nå bare surrer jeg - jeg er jo ikke "hei" heller. Etoshagjesten: Var du i Namibia i praksis?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Etoshagjesten: Var du i Namibia i praksis? Ja, jeg var der i praksis første gangen. Andre gangen dro jeg som turist. Jeg innbiller meg at vi måtte bestille både overnatting og inngang til Etosha på forhånd, men jeg ville kanskje sjekket opp det. Sydvestsiden av Namibia er avsperret område pga diamantutvinning. Jeg trodde dere skulle kjøre tvers gjennom Sør-Afrika og så opp gjennom Namibia fra sørsiden, det var derfor jeg nevnte Windhoek. Så vidt jeg husker tar det ca 24 timer fra Windhoek til Cape Town med buss.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Ja, jeg var der i praksis første gangen. Andre gangen dro jeg som turist. Ok, jeg spurte fordi jeg ikke visste det var mulig før jeg kom over en blogg om det. Har jo tråla nettet om info fra Namibia og kommet over det meste nå. Jeg innbiller meg at vi måtte bestille både overnatting og inngang til Etosha på forhånd, men jeg ville kanskje sjekket opp det. Ja, skal sjekke opp alt. Er jo så lett nå når det bare er å sende mail. Sydvestsiden av Namibia er avsperret område pga diamantutvinning. Ok, så det er der de forbudte diamantområdene er? Da må jeg legge om ruta en gang til. Dvs. kanskje kjøre rett opp i retning Etosha via Trans-kalaharihighway. Du hjelper meg virkelig mye med infoen din. Jeg trodde dere skulle kjøre tvers gjennom Sør-Afrika og så opp gjennom Namibia fra sørsiden, det var derfor jeg nevnte Windhoek. Så vidt jeg husker tar det ca 24 timer fra Windhoek til Cape Town med buss. Vi har skrinlagt CapeTown og den delen av Sør Afrika da vi hørte at det var mye likt det sydlige Europa. Sikkert veldig pent, men vi reiser ikke så langt for å oppleve det, nei vi vil ha "real" Africa. Men nå har jeg iallefall fått hjelp av deg til å sirkle meg inn på to steder vi kan kjøre inn i Namibia, så får vi se om vi er villige til å ta omveien det er ved å kjøre inn sydfra. Da må jeg iallefall finne noe mer enn sanddynene som det er verdt å oppleve.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 Ok, jeg begynner å bli overbevist om å reise innom de sanddynene likevel. http://mittafrika.vgb.no/2008/10/07/chirur...a-namiborkenen/
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Blogginnlegget i linken under er fra Botswana, men er så morsomt skrevet at jeg legger det inn likevel. http://mittafrika.vgb.no/2008/08/07/show-no-fear/ Jeg er faktisk litt glad for at vi har vært på safari før, for da har vi litt erfaring med å kjøre rundt blant ville dyr. Vi vet bl.a. nå at når man møter en ensom hannelefant som løfter snabelen rett opp og tar sikte på bilen - ja, da...da rygger man fort som fy. Å jeg gleder meg. Synd vi bare har i overkant av fire uker på oss, vi skulle hatt to år...eller kanskje tre..fire...syv...ti? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå