minienthe Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 Finnes det ? svømming er dessverre uaktuellt da bassengmulighetene her i området ikke passer overens med turnusen min.
Chanel.No5 Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 Litt avhengig av smertene dine kan også sykling/spinning og trening på ellipsemaskin være gode alternativer til kondisjonstrening. Når det gjelder styrketrening er det mange øvelser som ikke inkluderer knærne - prøv deg frem :o) La også gåturene dine være raske og prøv andre varianter som f.eks å gå med staver! Stavgang i motbakke er tungt! bare vær forsiktig med å gå raskt i bratte nedoverbakker da dette er belastende på knærne
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Jeg vil også anbefale sykling. Men her er det viktig - både på vei og i spinningstudio - å sykle med riktig gir. Har du for høyt gir blir det vondt i knærne. De høyeste girene er for de som er svært godt trent. Men det kjekke er jo at etterhvert som du trener kan du gå opp i gir uten at det gjør knærne noe. Hilsen Blondie_65 - syklist på 2. året, opp et gir fra i fjor
minienthe Skrevet 8. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. juli 2009 burde kanskje spesifisert litt, gikk litt fort i svingene. med knebelastning så mener jeg stort sett alt som legger mer en vanlig "gå på flatmark i rolig gange" belastning. dvs sykling, elipsemaskin etc blir nok hakket over hva smertegrensa mi er enig i. terrenget her er forholdsvis kupert så turgåing blir også vanskelig. egentlig så burde jeg tatt livet helt med ro i minst et halvt år men jeg blir så til de grader rastløs siden jeg er vant til å være i aktivitet. svømming hadde egentlig vært ideellt men det passer dessverre ikke siden hallen er utleid en del til spesifikke aktiviteter på ymse tidspunkter og det kræsjer med turnus. hva med yoga eller noe i den dur, er det noe man blir "sliten" av ?
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Da vil jeg anbefale deg vekttrening, gjerne hos en fysioterapeut eller hos et helsestudio som har gode instruktører som kan gi deg øvelser som ikke går så tungt på knærne. Da skal styrketreningen helst være med aparater og lite med frivekter slik at du trener en og en muskelgruppe med fokus på mage/rygg og armer, lite på bein. Tror ikke pilates eller yoga er tingen fordi mange av øvelsene jo krever en del bøying av knær. Ellers ville jeg forsøkt å få badet i sjøen og på den måten trent. Romaskin er vel også noe som tar mindre på knærne?
minienthe Skrevet 8. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. juli 2009 romaskin innebærer en del bøying og press mot kneleddet det og, ble faktisk advart mot dette av legen. vekter/styrke er jo en mulighet men det er så kjedelig (ja, jeg vet jeg er kravstor ) håper uansett at dette gir seg snart, har jo aldri hatt et eneste kneproblem før jeg havnet i en bilulykke og fikk smellt begge knærne inn i dashbordet.
Gjest Tigress Skrevet 9. juli 2009 #7 Skrevet 9. juli 2009 Eg held på at spinning kan vere ei løysing, men du må køyre på lette gir og heller auke talet på tråkk i minuttet. Ellers er det mogleg å gå, men å gå baklengs i nedoverbakkar viss det er særs kupert. Styrke er bra, du er vel strengt teke ikkje i ein situasjon der du kan vere så kresen, vel og merke dersom det å trene reelt sett har høg prioritet. Yoga er også fint, du blir sterkare og smidigare av det, men sliten? Tja, eg har aldri blitt sliten av yoga, men så har eg aldri drive med det seriøst heller.
Suzy Skrevet 9. juli 2009 #8 Skrevet 9. juli 2009 Jeg holder meg Tigress - spinning er veldig skånsomt mot knærne så lenge du holder rumpa på setet og har på lite belastning. Hadde en kollega som kneopererte og hun trente spinning istedet for sin vanlige trening mens hun hadde skaden og etter operasjonen.
stjernekyss Skrevet 12. juli 2009 #9 Skrevet 12. juli 2009 Jeg har det som deg. Vært i bilulykke og fikk dashbordet inn i knærne. Sammen med alt det andre. Sykling vil jeg ikke en gang tenke på å gjøre. Om ikke på laveste gir på flatmark. Er bare ikke så sykt mye flatmark å ta av her... Løpe kan jeg heller ikke. Prøvde yoga for første gang i dag (drev med det regelmessig tidligere), men det var bare vondt. Svømte mye i sjøen da det var fint vær, og det var veldig deilig, men nå er det for kaldt. Jeg kan riktignok dra i svømmehall, for jeg er fortsatt fulltidssykemeldt, men nærmeste svømmehall ligger på et sånt sted at det krever logistikk, noe jeg ikke får til lenger etter ulykken pga andre skader jeg ble påført. Dessuten blir jeg alvorlig kvalm av klorlukten, både når jeg bader og av badetøyet etterpå. Lurer likevel på om jeg med tiden må klare å finne på noe lurt der. Jeg er også veldig, veldig rastløs. Du må gjerne sende meg en pm, det må jo finnes noe vi kan gjøre også
stjernekyss Skrevet 12. juli 2009 #10 Skrevet 12. juli 2009 Styrke er bra, du er vel strengt teke ikkje i ein situasjon der du kan vere så kresen, vel og merke dersom det å trene reelt sett har høg prioritet. Yoga er også fint, du blir sterkare og smidigare av det, men sliten? Tja, eg har aldri blitt sliten av yoga, men så har eg aldri drive med det seriøst heller. Du har åpenbart heller aldri overlevd en alvorlig bilulykke...
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juli 2009 #11 Skrevet 12. juli 2009 Vekttrening er kjedelig og det blir aldri noe annet. Men du har ikke så veldig mange andre alternativer akkurat nå, og det som virkelig er positivt med vekttrening er at det gir resultater og en god følelse etterpå. Jeg understreker imidlertid at jeg ville valgt et helsestudio som har enten utdannede treningsinnstruktører eller fysioterapeut til å legge opp treningen. Det er mange ting som er kjedelige men som vi må gjøre likevel. Dette gir resultater og er noe som kan gi deg følelsen av å mestre noe etter ulykken.
stjernekyss Skrevet 12. juli 2009 #12 Skrevet 12. juli 2009 Ja, det er jeg enig i, det var mer krassheten jeg reagerte på. Uansett ts, jeg synes du skal prøve deg frem. Jeg tenker at det er bedre å presse seg ørlite for mye, fremfor for lite, men det tenker jeg igjen at er individuelt. Jeg gjør heller ikke ting som gjør direkte vondt. Igjen, send meg gjerne en pm. Jeg gjør noen ting som fungerer for meg, som jeg ikke har lyst til å legge ut om her, for det er en liten sport, og jeg foretrekker å fortsette å være anonym her inne
Sonrisa Skrevet 12. juli 2009 #13 Skrevet 12. juli 2009 Det er jo litt avhengig av hva som er galt med knærne. Jeg vil også absolutt anbefale at du får råd av en fysioterapeut eller personlig trener, som kan tilpasse treningen til deg, sånn at du gradvis blir bedre; og ikke verre. Yoga, som du er inne på, kan sikkert funke til en viss grad, selv om det ikke er noe du kan regne med å bli svett av. Jeg vil også anbefale pilates, for å få fokus og bedre kroppskontroll og holdning
Blekemiddel Skrevet 12. juli 2009 #14 Skrevet 12. juli 2009 Jeg har en kneskade og har faktisk fått beskjed av legen av at hvis jeg skal trene kondisjon må det gjøres på sykkel med høyt sete og lav belastning eller elipsemaskim, men får jeg vondt må jeg ta pause fra disse tingene også. Jeg fikk faktisk beskjed om at jeg ikke skulle bruke svømming som trening, men husker dessverre ikke grunnen til hvorfor det var ille for knærne mine. Ellers er det bra for meg å trene styrke som styrker musklene rundt knærne, så disse hjelper til å avlaste knærne. Jeg er 165 høy og veier 50 kg så belastningsskadene mine skyldes ikke overvekt, men rett og slett skevheter i kneet sammen med feiltrening. Jeg har fått mange fine øvelser av fysioterapeut.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #15 Skrevet 13. juli 2009 Jeg vil anbefale deg trening hos en fysioterapeut. Jeg måtte trene meg opp etter et komplisert beinbrudd. Fikk gratis fysioterapi i 6 mnd. Mulig du kan få det også? Jeg gikk hos en fysioterapeut som hadde noen få treningsapparater. I tillegg så samarbeidet de med treningssenteret i samme bygg og fikk bruke hele treningssenteret. Jeg fikk kyndig veiledning samt at jeg ble pushet på det jeg faktisk kunne gjøre.
stjernekyss Skrevet 13. juli 2009 #16 Skrevet 13. juli 2009 Jeg forsøkte sykling i dag for første gang siden ulykken, og det gikk fint! Det var vondt, selvfølgelig, men likevel sånn at jeg ikke gjorde vondt verre! (Håper jeg da... :S )
minienthe Skrevet 14. juli 2009 Forfatter #17 Skrevet 14. juli 2009 da har jeg sjekket med lege og all form for sykling/spinning/ellipse etc er visstnok totalt uaktuellt. er det rart jeg blir sprø.... fikk henvisning til fysio ihvertfall men regner ikke med å få time der før etter sommerferien. ting tar tid men da skjer det ihvertfall noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå