Twigi Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 Vi skal pusse opp kjøkkenet, og det vanskeligste er å velge benkeplate.Vi har heltre nå, og vet av erfaring at trenger noe mer vedlikeholdsfritt - ihvertfall rundt vasken. Litt avhengig av hvilken løsning vi velger, bør vi egentlig får den spesialtilpasset for å unngå stygge skjøter. Jeg har sete på Corian - er det enoen som har denne? Hvilke farger/overflater bør vi velge? Noen erfaringer?
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 Corian er kjempefint. Jeg skal flytte inn i nytt hus med nytt kjøkken snart og har valgt granittplate på kjøkken. Black galaxy med underlimt vask - det skal bli som en drøm en dyr drøm.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Corian er kjempefint. Jeg skal flytte inn i nytt hus med nytt kjøkken snart og har valgt granittplate på kjøkken. Black galaxy med underlimt vask - det skal bli som en drøm en dyr drøm. Helt enig. Corian er kjempe fint, men vi valgte sten. Har alltid ønsket meg det nemlig :rødme: Sort benkeplate med noe spett - gleder meg sånn til det blir ferdig (neste uke!). Dyrt er det jo, men det varer også leeeeeeenge. Og ikke noe vedlikehold er det heller.
Twigi Skrevet 8. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. juli 2009 Både stein og Corian høres kjempebra ut! Jeg vet det er dyrt - men ikke hvor dyrt. Kan dere fortelle hvor mye det koster - og i forhold til hvor mye benk / spesialtilpasning / skjøter etc?
Gjest Ny gjest Skrevet 9. juli 2009 #5 Skrevet 9. juli 2009 Både stein og Corian høres kjempebra ut! Jeg vet det er dyrt - men ikke hvor dyrt. Kan dere fortelle hvor mye det koster - og i forhold til hvor mye benk / spesialtilpasning / skjøter etc? Vi skal også ha steinplate - Nero asolutto - på kjøkkenet. Totalprisen på den kom på drøyt 26 000. Lengde er i overkant av 7 meter, den kommer i tre plater. Prisen inkluderer hull til platetopp. Hull og montering av underlimt vask. Fas i kantene og monteringssett med lim. Dyrt, men forhåpenligvis verdt det
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 9. juli 2009 #6 Skrevet 9. juli 2009 Min granitt-plate Black Galaxi er 30 mm tykk og med limt vask kommer den på 57.000,- (inkl. vasken) .. ferdig tilpasset og montert. Det er fryktelig dyrt, men så lenge jeg har råd til det så velger jeg en skikkelig løsning denne gangen.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 9. juli 2009 #7 Skrevet 9. juli 2009 Vår stenplate, Nero Ice polert, var en ny type som var billigere enn mange av de andre. Flaks Vi har et ganske stort kjøkken (20 kvadrat) med mye benkplass, samt serveringsbenk som går ut i stuen. Vi betaler ca. 50 000,- for dette regner jeg med. Dette inkl. måltaking og montering.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 9. juli 2009 #8 Skrevet 9. juli 2009 Hvis du vil ha noe som er slitesterkt og fuktsikkert så er det i praksis kun et par valg: Stål og Corian eller lignende matrialer (silstone osv.) Jeg ser på Corian og stål som likeverdige i kvalitet, men det er veldig forskjellige matrialer uttrykksmessig og hvordan de føles å ta på. Corian og stål koster omtrent det samme pr. løpemeter. Jeg har bestillt meg benkeplate til mitt nye kjøkken. Den er drøyt 4m lang 80cm dyp, 6cm høy og har en 80cm sveiset vask, utskjæring til blandebatteri, grønnsaksspyler, grill, induksjon og tepanyaki induksjonstopper. Den kom på 45.000,- Dyrt, men så varer det også mange generasjoner.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 9. juli 2009 #9 Skrevet 9. juli 2009 Hvis du vil ha noe som er slitesterkt og fuktsikkert så er det i praksis kun et par valg: Stål og Corian eller lignende matrialer (silstone osv.) Jeg ser på Corian og stål som likeverdige i kvalitet, men det er veldig forskjellige matrialer uttrykksmessig og hvordan de føles å ta på. Corian og stål koster omtrent det samme pr. løpemeter. Jeg har bestillt meg benkeplate til mitt nye kjøkken. Den er drøyt 4m lang 80cm dyp, 6cm høy og har en 80cm sveiset vask, utskjæring til blandebatteri, grønnsaksspyler, grill, induksjon og tepanyaki induksjonstopper. Den kom på 45.000,- Dyrt, men så varer det også mange generasjoner. Glemte å si at både stål og corian ligger på +-3000 pr meter. (60cm dypde, 4cm tykkelse) så kommer alle utskøringer osv i tillegg
Twigi Skrevet 9. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 9. juli 2009 Supert! Jeg er midt i planleggingen nå - veldig nyttig å høre hva dere andre har gjort. Dere som har fått det inkl. måltaking og montering - hvor har dere bestilt da? Vi titter på steinplate på IKEA, men det er også dyrt.......
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 10. juli 2009 #11 Skrevet 10. juli 2009 Supert! Jeg er midt i planleggingen nå - veldig nyttig å høre hva dere andre har gjort. Dere som har fått det inkl. måltaking og montering - hvor har dere bestilt da? Vi titter på steinplate på IKEA, men det er også dyrt....... Min granitt-plate har jeg bestilt via HTH ifm bygging av nytt hus og nytt kjøkken.
Gjest Elastica Skrevet 10. juli 2009 #12 Skrevet 10. juli 2009 Det finnes mengder med kjøkkenbenkeplater å velge mellom, og alle har sine fordeler og ulemper. Det billigste er vel laminatplater med sponkjerne, som finnes i mange farger og mønstre. Ellers finnes som nevnt heltre, stein, stål, corian (som er et komposittmateriale, såvidt jeg har skjønt), skiferplate osv. Vi skal ha kompaktlaminat på hytta, en sort 12 mm tykk plate. Dette ser veldig fint ut (har bare sett på bilde) og jeg gleder meg til det kommer. Siden hele benkeplaten var forsinket er det lagt på en billig laminat med sponkjerne midlertidig. Ellers synes jeg corian kan få et litt jålete utseende, men er genialt om man skal ha vask og benkeplate i ett. Dersom man ikke skal ha det, ville jeg nok valgt noe annet. På den andre hytta vår har vi skifer i området rundt koketoppen, praktisk og fint synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå