Gå til innhold

Atarax, reseptfritt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har brukt cetrizin nå en stund, men den sliter meg helt ut.

Fikk et brett Atarax av en venninde, og har tatt første tabletten nå. Føler meg allerede mindre sliten, og allergien er lettere.

Men er dette reseptfritt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har brukt cetrizin nå en stund, men den sliter meg helt ut.

Fikk et brett Atarax av en venninde, og har tatt første tabletten nå. Føler meg allerede mindre sliten, og allergien er lettere.

Men er dette reseptfritt?

Nei, dette er reseptpliktig (C-resept).

Forøvrig har jeg klippet dette ut fra legemiddelhåndboka:

Indikasjoner: Angst, uro og spenning i mindre alvorlig grad hvor andre behandlingsformer ikke er tilgjengelige. Urtikaria.

Dosering og administrasjon: 10–25 mg × 2–3. Hovedmengden kan tas ved sengetid.

Bivirkninger: Søvnighet, kvalme, munntørrhet. Resteffekt («hang-over») neste dag.

Forsiktighetsregler: Bør ikke kombineres med alkohol. Obs. Mulig antikolinerg effekt, mulig uheldig innvirkning på glaukom og prostataproblemer og brukes derfor med forsiktighet hos eldre. Forsiktighet ved bilkjøring anbefales til den individuelle reaksjon er kjent.

Ville nok snakket med egen lege og fått en egen resept, fremfor å få av en venninne.

Skrevet

Irriterende.

Har ikke hatt kontakt med fastlegen jeg har nå tidligere, og rekker det ikke før jeg reiser avgårde igjen. Men dette brettet holder uansett ut frem til jeg reiser og vel så det, og så regner jeg med å få kjøpt Aerius når jeg er på ferie i utlandet. Så da ordner det seg håper jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...