Gå til innhold

Usj!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Pusina mi tok seg en liten langtur for å være henne (1 døgn), og kom hjem med pelsen full av flått.. Hun har tykk og litt lang pels, så de fleste hadde ikke fått festet seg, men hang bare fast og ventet på pelsløs hud (dvs min..). Men 3 stk hadde sugd seg fast på henne og blitt ganske store.

Den ene klarte jeg bare å få ut deler av, så hodet sitter igjen. Det er klin umulig å få løs! Jeg har bestilt time hos veterinær til i morgen for sikkerhets skyld. Det kan jo bli betennelse og styr.. Det er første gang jeg ikke har greid å få ut alt. Noen sier det kommer ut av seg selv, men andre sier at en må få det fjernet.

Noen som har erfaringer med dette?

P.S Blir Frontline fra i morgen av!

Endret av Aurora M.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi styrte ganske mye med dette tidligere. Nå har bikkja og katten bånd mot flått.

På Felleskjøpet og i dyrebutikker, får du kjøpt en 2 pk. med grønne plastgreier som du kan bruke for å fjerne flåtten. Tror de koster 50-60 kroner for begge.

De kan verkelig anbefales, for da kommer hele dyret ut, og du slipper å pese med å dra bort pels før du vrir den ut av katta.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fjerner de med hendene. Tar tak i den med tommel og pekefinger der den er festet og drar den ut. Får alltid ut hele flåtten.

Gjest Gjest
Skrevet

Min katt fikk 2 flått på seg selv om jeg hadde gitt henne Frontline. Og jeg oppdaget dem heller ikke med en gang, de var på hodet. Ikke så lett å lete gjennom hele kroppen heller når katten har tykk, lang pels. Skal se igjennom henne en gang til, for sikkerhets skyld. Dette skjedde på hytta, så jeg tar henne ikke med dit flere ganger, tror jeg.

Skrevet

Takk, det skal jeg få tak i! Har en sånn flåttfjerner fra før, men det er bare elendigheta.. Hjelper disse flåtthalsbåndene da?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg fjerner de med hendene. Tar tak i den med tommel og pekefinger der den er festet og drar den ut. Får alltid ut hele flåtten.

Høres deilig ut, du.

Jeg har alltid fått det til med pinsett. Da får man ihvertfall godt feste. Drar den ut mens jeg vrir litt rundt.

Skrevet

Hehe! Gikk visst litt fort i svingene her :fnise:.. Jeg mente selvsagt Frontline og ikke Feliway, for det er jo noe ganske annet !

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er ikke noe problem om du ikke har fått ut hele flåtten, den vil slippe av seg selv. Bare følg med på stedet, at det ikke blir rødt eller hovent.

Ang flåtthalsbånd, er det kun halsbånd som selges hos veterinær som er godkjente legemidler for bruk mot flått. Det heter "Scalibor". Anbefaler deg ikke å bruke div flåttprofylakse som man får kjøpt i dyrebutikker etc.

Til katt er det "Frontline" som gjelder, og det er reseptbelagt.

Skrevet

Hunden til foreldrene mine har flotthalsbånd, og har ikke hatt en eneste siden han begynte å ha det på..

Men jeg vet ikke helt om jeg ville hatt det på katten min.. Rett og slett siden båndet kan henge seg fast i trær osv slik at katten i verste fall blir kvelt...

Gjest Wacmoc
Skrevet

For "mine" 3 hunder funker ikke halsbånd. Må ha dråper, og får ikke en eneste flott. Hundene er på 4, 6 og 25 kg. :) Ville heller brukt dråper, som du får hos dyrlegen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...