Veronica88 Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 Vi skal på kroferie i august, 5 netter. Vi skal ta ferje til Hirthshals, og sover (i rekkefølge) på Taars Hotell (Tårs), Rold Gamle Kro (i Rold), Kongensbro Kro (i Kongensbro), Hvalpsund Færgekro (Farsø) og St Binderups Kro (Aars). (Navnene er jeg ikke 100% sikker på de kan ligge nærmere noen større byer for alt jeg vet, men dette er bynavnene i følge hjemmesidene). Vi har valgt noen tilfeldige kroer i nordre/mindre del av Danmark nettopp for å bruke minst mulig tid i bilen, og mest mulig tid for å se mye rart og nytt. Jeg og min samboer har begge vært i Danmark før, men da som unger med foreldre. I Hirthshals skal vi se på akvariegreia der (husker ikke navnet i farten), så den vet vi om. Vi skal også ta en dag i Aalborg (ene kroa er nærme Aalborg), for der har jeg vært før og vi skal på Tivoli (Karolinelund som det plutselig het nå!), og Zoo. Dette er det vi VET om. Så nå spør jeg dere, tilhengere av Danmarksferie, hva mer er det å se rundt den ruta? Vi er 21 og 25, om det blir flere dyreparkbesøk tror jeg ingen av oss protesterer på. Er vel ikke sånn kjempemye greier i Karolinelund, men det er et fint sted (og gratis så vidt jeg ser å komme inn!), så er det noen større parker i nærheten, nevn gjerne det. Så ser vi heller på hjemmesida om det er noe for oss. Bare det å være i et annet land synes jeg er spennende. Matvrak som jeg er, jeg må alltid se hva jeg finner av lokale greier jeg kan teste ut. Så minst et besøk på et dagligvarebutikk med mål å finne godteri/snacks jeg ikke har sett før (andre matvarer er jo litt vanskelig å dra med seg), vil det garantert bli. Det er fornøyelse i seg selv for meg! Noen tips der på hva jeg burde se etter og prøve? Noen kjeder som er bedre enn andre på "sære" ting? (F eks i Norge så har jo Meny og Ica større utvalg i ulike typer snacks og godteri, synes nå jeg..) Jeg er sånn ca alt-etende så jeg prøver det meste.. Andre små sære butikker som er verdt et besøk i en av de byene rundt her? Om det er en by noen timers kjøretur fra der vi sover, så gjør det ingenting. Alt er igrunn av interesser, eller bra spisesteder å sjekke ut. Små artige museumer eller lignende, kom igjen! Jeg har prøvd å søke rundt på ulike turistsider men jeg finner bare info om større parker, og de vet vi jo om.. og små ting finner man ikke med mindre man vet hvilken by det er i.. og jeg er ikke kjent i Danmark så da må jeg nesten spørre noen som vet! Takker for alle hjelpsomme svar
Møffi Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 Skal dere både til Karolinelund og Zoo i Aalborg på samme dag? Blir ikke det litt stress? - I Aalborg bør dere også få med dere sentrum, det er veldig fint Ved Rold er det en fin skov (Rold storskov) som det er fint og ta en kveldstur i, men dere er kanskje mer interessert i opplevelsesparker? Jeg syns Super Brugsen har best utvalg i Dnamark , men det er jo grenser for hvor mye annerledes de har, det er jo tross alt vårt naboland :gjeiper: Annbefaler dere egenlig å ikke spikre planene for mye, se i brosjyrene på kroene, stopp hvis dere finner et fint sted eller følg et skilt som virket spennende Nord-Jylland er veldig fint, men jeg ser dere ikke skal til Skagen, det er noe jeg anbefaler hvis dere har tid
Veronica88 Skrevet 8. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2009 Vi bruker vel neppe SÅ lang tid tenker jeg? Husker ikke hvor lang tid vi var der når jeg og mine foreldrene var der, men det er jo forskjell på barn+voksne og to voksne alene.. Jeg vil absolutt rundt i sentrum og se litt i Aalborg sentrum. Når det er snakk om mat og matvarer, ta en titt i Sverige bare! Det er utrolig mye der som ikke er her, både av ting som ikke selges lengre her i Norge, og ting som blir først lansert der (husker jeg som yngre kunne skryte av alle de rare Pringlestypene jeg hadde prøvd.. som ikke kom før mange måneder etterpå i Norge), så det alltid noe nytt å finne i Sverige, så jeg satser på at det er litt andre ting i Danmark også
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #4 Skrevet 23. juli 2009 Hals, (knapt 45 min ca mot kysten utenfor Aalborg) er en fantastisk koselig liten by! Anbefaler å innom der
Avalon Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Jeg har vært på Rold gamle kro! Anbefaler å spise en "lun frokost, biff med rugbrød og bløde løg" :D Lenge siden jeg var i danmark nå, men har også vært i aalborg. Jeg liker veldig godt byen Ribe, men vet dessverre ikke hvor den ligger i forhold til der dere skal
ToveM Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 Ribe er absolutt en tur verd å besøke, men den ligger rimelig langt syd. Ellers er vi veldig glad i området rundt Silkeborg. En tur med båt på sjøen der, og en biltur rundt sjøen. Ikke minst en tur på Himmelbjerget. Silkebord ligger vel omtrent midt i Jylland. Silkeborg er og en koselig by med gågater og masse butikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå