Kaffekoppen Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 I noen land er det vanlig at barna får lekser i ferien for at de skal glemme for mye av det de har lært og for at de skal videreutvikle hjernen sin i ferien. Dette er det ikke tradisjon for i Norge, men gjør dere likevel noe for at barna skal få litt hjernetrim i ferien? http://www.nytimes.com/2009/07/05/opinion/...tml?_r=1&em
Gjest Reveal ii Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 Hos oss vil barnet (snart 8) gjerne inn på 123skole, eller andre tilsvarende nettsider. Ellers er jo barnekryssord morsomt. Vi har spørrekonkurranser. I tillegg utfordrer vi den kreative delen av hjernen, med mimelek, teater o.li
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Hos oss er det sånn at stedatteren min på 12 har glemt ting bare etter juleferien... Hun har f eks holdt på med brøk i 2 uker før juleferien, -men når januar kommer har hun glemt alt. Har derfor laget litt oppgaver til henne,-i alle ferier, slik at hun ikke skulle glemme så mye. Siden hun blir pottsur pga dette, orker jeg ikke det mer. Så nå har jeg sagt at dersom hun er interessert i å holde kunnskapene ved like, kan hun gå inn på mattesider på nett. Jeg oppfordrer henne til å låne bøker; både vanlig skjønnlitteratur, og bøker hun kan lære litt av. Ser ikke ut til at hun er så interessert i å utvide kunnskapshorisonten, da hun er inne på nettsider ala "velg klær og div. til denne modellen", og låner bøker som handler om "hvordan det er å ha valp",- enda hun er allergisk... Hun er stor nok til å gjøre en innsats selv for å få inn noe nyttig, synes jeg, så jeg orker ikke å presse henne. Kanskje det blir andre boller når hun til høsten begynner på ungdomsskolen, og hun ser hvordan det går med karakterene. Forøvrig synes jeg 2 md er altfor lang skoleferie. Synes det hadde holdt med en md; eller at ungene hadde hatt en md alternativ skole, der de spiller spill, lærer praktiske ting, drar på turer og lærer om naturen osv. Skulle ønske det hadde vært ressurser til det i den norske skolen.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Forøvrig synes jeg 2 md er altfor lang skoleferie. Synes det hadde holdt med en md; eller at ungene hadde hatt en md alternativ skole, der de spiller spill, lærer praktiske ting, drar på turer og lærer om naturen osv. Skulle ønske det hadde vært ressurser til det i den norske skolen.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 I noen land er det vanlig at barna får lekser i ferien for at de skal glemme for mye av det de har lært og for at de skal videreutvikle hjernen sin i ferien. Dette er det ikke tradisjon for i Norge, men gjør dere likevel noe for at barna skal få litt hjernetrim i ferien? Nå har jeg ikke gamle nok barn ennå, men kan si hvordan vi hadde det da jeg var barn.. Vi fikk litt hefter med kryssord, spørsmål/ svar, rebus, tegninger osv. I tillegg ble det endel spill- der man samtidig lærte litt- som kunnskapsspill, et spill der vi lærte litt geografi, et regne-spill - husker ikke hva noen av de hette, men finnes sikkert noen i lekebutikkene nå også... MEN vi så ikke på dette som læring da- dette var lek- vi hadde jo sommerferie Til det som mener ferien er for lang: Tror det er sunt å ha helt fri fra skole på sommeren, å ta fra barn det mange voksne i dag ser tilbake til som fine minner, med mere tid med de voksne, sene kvelder og lyse netter og andre aktiviteter med f.eks. slektninger, besteforeldre- eller nye venner som man kanskje traff hver sommer- eller kanskje bare den ene sommeren... dette i seg selv gir nye erfaringer, og jeg for min del hadde mistet utrolig mye ved å gå på skole og ha vanlige dager store deler av sommeren. Læring er ikke bare skolen, man kan lære mye om livet ved å ha en skolefri lang sommer også... Vel, dette er utfra mitt ståsted og hvordan jeg sjøl opplevde somrene i min barndom... Håper jeg kan gi mine barn også fine og mange sommerminner
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 10. juli 2009 #6 Skrevet 10. juli 2009 Nei, jeg har aldri sett behov for å la ungene stimulere hjernen med oppgaver i ferien. Kan ikke huske at mine foreldre gjorde noe sånt da vi var små. Ferien var fri og lek fra morgen til kveld .. faktisk tror jeg ungene har bedre av det enn å sitte inne med diverse oppgaver. Det er ikke så mange år de har helt fri om sommeren - snart skal de skaffe seg sommerjobb og knapt ha fri et par uker.
Gjest brutal_mann Skrevet 10. juli 2009 #7 Skrevet 10. juli 2009 Ungene mine klarer fint på egenhånd å stimulere sitt intellekt. Det handler om å legge opp til dette fra de er født. Alltid oppmuntre dem til å prøve nye ting og å tilegne seg kunnskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå