Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Lurer på om man har rett på bostøtte når man er på yrkesrettet attføring igjennom NAV? Eller annen type stønad i tillegg?

Jeg får ca 10 000 i mnd, det blir ikke mye igjen når jeg skal flytte for meg selv... :S

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lurer på det samme selv jeg.... Bor enda hjemme, etter at jeg flytta hjem når jeg ble syk. Og hvis jeg flytter i et kollektiv, har det noe å si? Noen mente det måtte være en egen leilighet. Ikke for å kuppe tråden altså :P

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Jeg går på yrkesretta attføring og skal søke bostøtte innen 14. august(flytter inn i ny leilighet den 1. august, og søknadsfrist er den 14. hver måned) Det er kommet en oppmykninig i reglene så flere skal kunne få bostøtte nå. Hvor mye en får kommer an på husleien blandt annet. Jeg har for eksempel 5000 i husleie, og får bostøtte på ca 2700 pr måned i tillegg til attføring. Det skader ihvertfall ikke å søke. Lykke til :)

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Takk gjester =)

Det var jo fint å høre. Leste også noe på nett isted om at nå er det flere som får bostøtte! Men jeg må vel først finne en leilighet og ha kontrakt der før jeg søker bostøtte? Da er det jo litt krise om man ikke får støtte også sitter man der med for dyr leilighet...

det med kollektiv vet jeg dessverre ikke. Men det er mulig de ser på det som at du har samboere. Kanskje du kan ringe husbanken å spørre?

Gjest Gjest
Skrevet
Hei! Jeg går på yrkesretta attføring og skal søke bostøtte innen 14. august(flytter inn i ny leilighet den 1. august, og søknadsfrist er den 14. hver måned) Det er kommet en oppmykninig i reglene så flere skal kunne få bostøtte nå. Hvor mye en får kommer an på husleien blandt annet. Jeg har for eksempel 5000 i husleie, og får bostøtte på ca 2700 pr måned i tillegg til attføring. Det skader ihvertfall ikke å søke. Lykke til :)

Jeg fatter ikke hvordan det kan være så enorm forskjell på disse ytelsene. Kanskje det kommer an på hvilken kommune man bor i men uansett..velferdstaten Norge er en vits.

Jeg mottar YA,ca 8400 i mnd (etter skatt) og søkte om bostøtte men fikk avslag..Må klare husleia selv utifra det jeg mottar.

Ikke misforstå meg,selvfølelig glad for at andre mottar støtte men skjønner ikke hvorfor ting ikke kan være likt.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er kommet en oppmykninig i reglene så flere skal kunne få bostøtte nå.

Når kom den "oppmkningen"? Noen som vet det?

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Tror den kom fra 1. juni eller juli i år. Du kan lese om det på husbanken.no!

Det forstår virkelig ikke jeg heller, det er så vannvittig urettferdig!? Det er derfor jeg tenker at jeg kan jo ikke bare signere på en passe dyr leilighet nå, fordi jeg kan jo få avslag på bostøtten!?

Håpløst..

Gjest Gjest
Skrevet

Leste en annen plass her på Kg (husker ikke hvor) at de kan jo ikke kaste deg ut av den nye leiligheta ved å ikke gi deg støtte. Folk har jo krav på å ha en plass å bo. Men kanskje det gjaldt sosialstønad..

Men uansett,krysser fingrene for deg! Boplassen er en veldig viktig del av livet spesielt når andre ting går på tverre.

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Åja okei. Det er jo veldig logisk da, for alle må jo ha et sted å bo. Og jeg er HELT enig med deg der, viktig med et sted man trives når andre ting går litt kjipt.

Så om man ikke får bostøtte i husbanken, er jo boligkontoret på sosialen en mulighet? Føler liksom jeg er dømt til avslag før jeg har prøvd der, hører jo bare negativt om dem :S

Takk skal du ha!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var gjest nr 2 over her..det er slik at man må ha skaffet seg leilighet først ja, slik at man kan registrere den nye adressen i folkeregisteret. De nye reglene kom fra 1. juli i år. Sånn som jeg har forstått er det nå ingen krav til areal(før måtte det være 45 kvadrat). Tror heller ikke det er krav til eget soverom og kjøkken slik det var før.

Gjest Gjest
Skrevet
Åja okei. Det er jo veldig logisk da, for alle må jo ha et sted å bo. Og jeg er HELT enig med deg der, viktig med et sted man trives når andre ting går litt kjipt.

Så om man ikke får bostøtte i husbanken, er jo boligkontoret på sosialen en mulighet? Føler liksom jeg er dømt til avslag før jeg har prøvd der, hører jo bare negativt om dem :S

Takk skal du ha!

Jeg måtte uansett innom boligkontoret for å forhøre meg om støtten og få skjema og slikt. De var greie der altså, men er jo forskjell fra kontor til kontor sikkert :)

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Okei, takk begge to :)

Det er vel best å gå innom boligkontoret å høre for sikkerhets skyld. Jeg er veldig usikker på når man kvalifiserer til bostøtte fra husbanken og når man kvalifiserer til bostøtte fra sosialen, eller er dette det samme? Eller de samarbeider?

Jammen ikke lett å lure på så mye.....

Men jeg ser jo at det er logisk at man må ha registrert adressen i folkeregisteret som du sier så da må man nok bare ta en sjanse på at søknaden går i orden. Kanskje ringe å høre hva de tror er mest sannsynlig før man finner en leilighet som er litt i dyreste laget.

Gjest Gjest
Skrevet

Husbanken og sosialkontoret samarbeider ikke.

Her jeg bor så er regelen til sosialkontoret at man etter å ha betalt husleie og strøm så skal man ha minst 4500kr (er usikker på om denne summen stemmer nå men ta det som et eksempel) å leve for. Og har du ikke det så kan man søke om suplerende stønad. Men de krever at bostaden er "billig",er ikke helt sikker på maksprisen nå lengre men tror den er på rundt 4000kr.

Så sånn sett så er nok husbanken med sin bostøtte et bedre alternativ selv om det er vanskeligere å få igjennom en søknad der (har vært iallefall)

Jeg opplevde prosessen med å søke om bostøtte som veldig lang og tung. De var virkelig ikke behjelpelig med opplysninger der jeg holder til og de i skranken skulle ha skiftet jobb for 150 år siden.

Så jeg håper du er heldigere enn meg.

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Trist at det skal være så vanskelig å få litt hjelp synes jeg. At en liten søknad med et par tusen kan bli til en månedslang prosess!! Ringte til husbanken igår, og de fortalte jo det jeg fikk høre her fra deg, at man må ha flyttet inn i leiligheten og ha registrert adressen i folkeregisteret, så da får jeg jo starte med det!

Kjipt å høre at dette tok på for deg :( Håper også det går bedre her! Er det forresten slik at man må søke for hver mnd? Eller får man innvilget penger for en stund?

Ha en deilig dag!

Gjest kattugle
Skrevet

Ser det er flere gjester så for å unngå sammenblanding så kaller jeg meg "kattugle" fra nå :)

Det er keg som skrev at jeg flytter inn i leilighet der husleien er 5000...man må ikke søke hver måned nei, det hadde vært tungvint he he...maksgrensen på husleie er på 6000 her i Trondheim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...