Gå til innhold

Måsunge i gresset

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har alle som stikker nesa utenfor inngangsdøra blitt angrepet av sinte måker- de stuper ned mot deg og bæljer og skriker. Etter litt detektivvirksomhet var grunnen åpenbar: det er faktisk en liten måsunge som krabber rundt nede på bakken. Hvor liten den er, er vanskelig å bedømme, men den kan ikke fly, og er særdeles levende (i motsetning til de fleste andre fugleunger som havner på bakken).

Så altså: den lille måsungen kravler rundt i gresset, og foreldrene (og antagelig tanter og onkler også, skal man dømme etter bråket) er vilt hissige mot alle som nærmer seg. Greit nok når det er mennesker, men det er mange katter her også, og hunder. Den måsungen varer ikke lenge, for å si det sånn.

So what to do? Jeg er ikke spesielt softie, og har nettopp spylt vekk diverse magre katter fra feriehuset i syden for å unngå at de venner seg til tilgang på mat som ikke vil vare. Antagelig er det best at naturen går sin gang her også. Men jeg har litt vondt i hjertet av den lille måsungen som kravler rundt. Og Minsten har alltid ønsket seg en undulat, hehe ;) Er det fullstendig uforsvarlig å ta den inn og gi den mat (hva spiser i så fall måker?)?

Gjest Miley
Skrevet

Vet noen som prøvde det, den dreit ut hele huset og ble ganske ufyselig etterhvert. Ikke anbefalt. Hva med å finne moren og reiret, pilk den opp med en spade og putt den på plass?

Skrevet

Det beste er nok å la naturen gå sin gang. Tar du måsungen inn i hus må du vel fø den til den er flyvedyktig..

Men hadde dette skjedd utenfor mitt hus .. hadde jeg forsiktig forsøkt å flytte måsungen for å slippe angrepene fra opphavet. ;)

Gjest strykebrett
Skrevet

Ta med deg paraply ut og slå ihel måsungen (forkorter lidelsen, den greier seg ikke uansett). Putt den i en pose i søpla så alipper du at det blir mer måseangrep.

Kjøp en undulat til ungen din. Bare se på de måsene som stuper og angriper der ute, det virker ikke som en god idè å ha inne.

Skrevet

Men er ikke noen av de hissige angriperne fra oven foreldrene? I så fall burde du vel ikke slå ungen ihjel? Det er vel dessuten ikke tillatt, for fugler er fredet i hekketida. Så jeg har ikke noe annet råd, annet enn å komme med litt sympati. Jeg har selv fuglehund, og holder på å bli gal av tjeld med unger som herjer med hodet hans. :sukk:

Skrevet
Vet noen som prøvde det, den dreit ut hele huset og ble ganske ufyselig etterhvert. Ikke anbefalt. Hva med å finne moren og reiret, pilk den opp med en spade og putt den på plass?

Det kan nok bli vanskelig å finne ut nøyaktig hvilken mor og hvilket tre det er snakk om, men jeg skal kikke litt etter. Det er nok utvilsomt den beste løsningen.

Det beste er nok å la naturen gå sin gang. Tar du måsungen inn i hus må du vel fø den til den er flyvedyktig..

Men hadde dette skjedd utenfor mitt hus .. hadde jeg forsiktig forsøkt å flytte måsungen for å slippe angrepene fra opphavet. ;)

Toro! :klem:

Jepp, hvis den kommer i hus må den jo føs på til den kan fly. Og den mister kanskje en del kunnskap på den tiden, og blir ikke en "skikkelig måke"?

På den annen side vet jeg om flere som har hatt både tamme småfugler, tamme ekorn og tamme pinnsvin, noe som er like naturstridig. Og så er det noe med dette beskytterinstinktet da.... *flau* :ler:

Ta med deg paraply ut og slå ihel måsungen (forkorter lidelsen, den greier seg ikke uansett). Putt den i en pose i søpla så alipper du at det blir mer måseangrep.

Kjøp en undulat til ungen din. Bare se på de måsene som stuper og angriper der ute, det virker ikke som en god idè å ha inne.

Erru morsom?! No can do! :sjokk:

Jeg kan forsåvidt se det rasjonelle i argumentet ditt, men dithen strekker ikke den logiske sansen til. Som sagt spyler jeg vekk feriekatter, og hvis jeg hadde et hus fullt av rotter kunne jeg nok satt opp en felle (god grunn til å velge leilighet), men å se et lite, hjelpeløst vesen klamre seg fast dag etter dag gjør litt inntrykk på meg, tross alt. Du er hjertelig velkommen til å finne fram paraplyen og gjøre det fornuftige, men jeg klarer det ikke :tristbla:

Men er ikke noen av de hissige angriperne fra oven foreldrene? I så fall burde du vel ikke slå ungen ihjel? Det er vel dessuten ikke tillatt, for fugler er fredet i hekketida. Så jeg har ikke noe annet råd, annet enn å komme med litt sympati. Jeg har selv fuglehund, og holder på å bli gal av tjeld med unger som herjer med hodet hans. :sukk:

Der sa du det... :sukk:

Gjest Gjest_gyda_*
Skrevet

Jeg tok meg av en måkeunge for noen år siden. Den var ganske liten når jeg fant den, fremdeles grå med sorte prikker, kanskje et par uker gammel.

Eksen min bygde et enkelt, men rimelig stort utebur til den sånn at den kunne være trygg om natta, uten at vi måtte ta den med inn i huset. Vi fora den med fiskeboller i små biter og brød som vi dynka i vann. Den spiste fint helt fra begynnelsen, og vokste fort. Etterhvert som den begynte å flakse rundt litt på plenen uten å klare å lette, prøvde vi å hjelpe den litt igang med å klatre opp i en stige og slippe den derfra. Tok ikke lang tid før den begynte å fly noen runder rundt huset, for så å lande på plenen igjen. Etterhvert begynte den å fly avgårde på morgenen når vi slapp den ut av buret, for så å komme tilbake om kvelden. Det holdt på i ca et par uker tror jeg, etter det ble den gjerne vekke et par dager av gangen, men kom stadig innom. Så til slutt så vi ikke noe mer til den. Syns det var kjempekoselig å ha en måke på besøk for sommeren, jeg :)

• Liker 1
Skrevet

Måker hekker forøvrig ikke i trær, og redene er ikke ofte veldig forseggjorte; som regel en grop i bakken, fóret med dun og fjær, og evt. små-kvast og mose...

Gjest Frosk
Skrevet

Måker har ikke reir i trær, men på bakken, hustak, verandakasser og denslags... Måkeunger pleier å forlate reiret og vandre rundt ganske kjapt etter klekking, men blir passet på av foreldrene - så det er vel helt vanlig å se ganske så små måkeunger som tilsynelatende "har falt ut av reiret". Bare la dem være i fred, foreldrene passer nok på... :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det beste er å skyte det avkommet av havets rotter.

Gjest nextlife
Skrevet
Måker hekker forøvrig ikke i trær, og redene er ikke ofte veldig forseggjorte; som regel en grop i bakken, fóret med dun og fjær, og evt. små-kvast og mose...

Jeg kan meddele om at jeg for få uker siden var oppe i det høyeste grantreet i mils omkrets (stigen er 4 meter, da den ikke rakk lenger måte jeg klatre i greiner :ler:) og rev ned et måkereir. Måkemoren og måkefaren prøvde å angripe meg, men jeg slo vilt rundt meg, og fikk revet ned reiret.

Skrevet
Syns det var kjempekoselig å ha en måke på besøk for sommeren, jeg :)

Flashback: http://www.youtube.com/watch?v=OoWeo-OBKGQ

Nydelig sang!

Takk for en hyggelig historie. Det er jo det jeg også håper, at hvis jeg tar den inn så kan den allikevel bli en skikkelig fugl som flyr vekk etter en stund. En måke har neppe potensial til å bli en kosefugl, så Minsten må nok uansett få en annen type fugl. Men hvis det ikke er ille for måsungen å bli oppfostret av mennesker, så er det vel å forekke det valget framfor en hundekjeft...

Løsningen er å først se etter redet. Finner jeg ikke det, så tar jeg den heller inn og forer den med fiskeboller og brød, og håper at den blir stor og flyr sin veg (og irriterer meg grenseløst om morgenen, helt sikkert :ler: ).

Skrevet
Flashback: http://www.youtube.com/watch?v=OoWeo-OBKGQ

Nydelig sang!

Takk for en hyggelig historie. Det er jo det jeg også håper, at hvis jeg tar den inn så kan den allikevel bli en skikkelig fugl som flyr vekk etter en stund. En måke har neppe potensial til å bli en kosefugl, så Minsten må nok uansett få en annen type fugl. Men hvis det ikke er ille for måsungen å bli oppfostret av mennesker, så er det vel å forekke det valget framfor en hundekjeft...

Løsningen er å først se etter redet. Finner jeg ikke det, så tar jeg den heller inn og forer den med fiskeboller og brød, og håper at den blir stor og flyr sin veg (og irriterer meg grenseløst om morgenen, helt sikkert :ler: ).

Nigo ! :klem:

Siden du drar inn youtube skal jeg fortsette. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Z6byH31rcAg

Lykke til med valget. Jeg forventer daglig raport meg hvordan det det utvikler seg.

Gjest Frosk
Skrevet (endret)

Det er altså helt normalt at måkeunger ikke befinner seg i reiret - foreldrene har nok alt under kontroll. Bare la den være i fred...

Fra "spør en ornitolog" på miljolare.no:

måkeunge falt ut av redet sitt

Hva gjør måkeforeldrene når måkeungen faller ut av redet? Kan forledrene selv få ungen tilbake i redet? denne ligger på en takhylle langt over bakken og er vanskelig å få tak i. den kan ikke komme seg tilbake selv. hva kan man gjøre?

(05.07.2008 16:59)

Hei!

Måkeungene forlater reiret raskt etter de er klekt, så hendelsen du har opplevd er helt normalt. Den vil også kunne hoppe ned av taket uten å ta skade.

Tore (07.07.2008 13:36)

Fugleunge funnet

Hei

Har funnet en måkeunge som tydeligvis har falt ut av reiret på taket av gamle BT-bygget/SV-fakultetet og ned i bakgården her... KOmmer foreldrene til å passe på den og gi den mat, eller skal me prøve å få den opp på taket igjen?

(06.07.2008 13:25)

Hei!

Det du beskriver er normalt i forhold til måkeunger, så her er det nok best å la naturen gå sin gang. Foreldrefuglene har nok kontroll på måkeungen.

Tore (07.07.2008 14:00)

Endret av Trampe
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at du vurderer å ta inn en måke i stua, og neste øyeblikk skryter av at du spyler katter. Foreslår at du lar dyrene være i fred, jeg. De klarer seg nok aller best uten din inngripen.

Annonse
Gjest KatzenThang
Skrevet
Jeg kan ikke skjønne at du vurderer å ta inn en måke i stua, og neste øyeblikk skryter av at du spyler katter. Foreslår at du lar dyrene være i fred, jeg. De klarer seg nok aller best uten din inngripen.

:blomst::enig::blomst:

Skrevet

Dette er da helt normalt! Måkeungene forlater redet før de kan fly. Foreldrene passer på den. Det er jo nettopp derfor de prøver å hakke hull i hodet på oss når vi beveger oss i nærheten av de, fordi det er unger i nærheten på bakken.

Jeg fatter ikke at du engang kan tenke på å ta inn en måkeunge! Og unnskyld at jeg sier det, men resten av innlegget ditt bærer ikke akkurat preg av at du er spesielt dyrekjær..

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig med deg, Aurora! De gangene jeg har kommet over en måkeunge på bakken, har jeg jo gjort alt for å gå unna den - av hensyn til ungen og foreldrene. Skjønner ikke at noen kan tenke på å ta den inn.

Skrevet

Som de siste her skriver, det er faktisk helt vanlig at måseunger vandrer rundt på bakken mens foreldrene passer på dem. Ikke ta den inn!

Skrevet

Takk til Frosk og andre for nyttig info! :)

Siden du drar inn youtube skal jeg fortsette. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Z6byH31rcAg

:ler:

Joda, de er kanskje ikke de mest populære dyrene, i alle fall ikke blant de som har båt (som Odd Børretzen).

Jeg kan ikke skjønne at du vurderer å ta inn en måke i stua, og neste øyeblikk skryter av at du spyler katter.

Jeg har aldri tenkt på at man kunne skryte av å besitte et minimum av common sense, men kanskje jeg skulle teste det ut :ler:

Eller kanskje jeg bare skulle gjøre som de andre turistene, og venne kattene til å bli matet regelmessig i tre uker for så bare å reise sin kos. Det er jo virkelig barmhjertig, eller hur?

Poenget var og er at dersom måsungen ikke hadde kunnet klare seg, og dersom en menneskelig inngripen ikke hadde ødelagt dens naturlige instinkter, så hadde jeg vurdert å passe på den, og at det i såfall ikke kun skulle være basert på sentimentalitet og misforståtthet (som jeg mener sydenkatt-materne gjør seg skyldig i). Men jeg ville ikke løpe ut og "redde" noe som ikke trengtes å reddes, eller enda verre: ikke hadde hatt godt av å reddes. Og jeg vet pinlig lite om måker. Det var derfor jeg lagde en tråd.

Jeg fatter ikke at du engang kan tenke på å ta inn en måkeunge! Og unnskyld at jeg sier det, men resten av innlegget ditt bærer ikke akkurat preg av at du er spesielt dyrekjær..

Takk for den ;)

Og henviser ellers til svaret over.

Lykke til med valget. Jeg forventer daglig raport meg hvordan det det utvikler seg.

Vel, problemet har til en viss grad løst seg selv. Måkeforeldrene (eller var det en av naboene mine?) selv klart å fordrive ungen vekk fra den farlige plassen den oppholdt seg noen dager. Ante virkelig uråd da jeg kom hjem i går uten å bli nedrent av sinna måkeforeldre, og fryktet det verste. Som i biler, hunder, måkehatere med paraply etc. Men de har altså flyttet på seg- og tilbringer nå tiden med å fordrive folk fra et langt mer øde sted i bakhagen.

Krysser fingrene for at de holder seg der, og anser i så fall min rolle i saken som helt og fullstendig avsluttet ;) Men kommer nok til å se etter den, sånn i trygg avstand på terrassen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...