Gjest Gjest_Eline_* Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 I dag var jeg vitne til noe som fikk det til å gjøre vondt inni meg. Jeg og min mann var på restaurant og hadde et vindusbord. Utenfor var det en platting der røykerne kunne være. Mens vi sitter og spiser får jeg øye på en eldre dame som står og røyker, og rett etterpå så kommer det ei ung kvinne med et lite spedbarn i en bærestol. Hun setter ungen ned på platten, og tar frem røyken. Rett etterpå kommer barnets bestemor (antagelig) ut, og hun tar også frem røyken. Så står de 3 der i ring rundt barnet og røyker. Jeg hadde mest av alt lyst å gå ut og ta ungen vekk derfra, det var så forferdelig å se på. Tenker ikke småbarnsforeldre, og de som er rundt barnet på det stakkars lille barnet som ligger midt i røyken og ikke kan forsvare seg?? Jeg har selv vokst opp med 2 foreldre som røkte da jeg var lita, og nå har jeg store astmaplager og tåler ikke å være i nærheten av tobakksrøyk.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 Joda, jeg er enig at man ikke skal røyke i bil med barna, ikke røyke inne etc. Men å ta seg en røyk etter at man har spist og gjør dette UTE og barnet er med ser jeg ikke noe problem med. Kan jo ikke bli helt hysteriske heller vel? Nei, jeg liker heller ikke at barna sitter i nærheten når voksne røyker, men nå og da (som sikkert i dette tilfellet) så vil det skje. Hysteri...............
Gjest Smaragd Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Tenker ikke småbarnsforeldre, og de som er rundt barnet på det stakkars lille barnet som ligger midt i røyken og ikke kan forsvare seg?? Jeg har selv vokst opp med 2 foreldre som røkte da jeg var lita, og nå har jeg store astmaplager og tåler ikke å være i nærheten av tobakksrøyk. La det først og fremst vere sagt at jeg røyker ikke og har aldri gjort det. Jeg er ikke motstander - folk må få gjøre som de vil. Men jeg holder meg helst et stykke unna om jeg kan, for ellers lukter klærne mine røyk! Jeg har også vokst opp med foreldre som røyker. De røkte både med oss barna i bilen og også hjemme i stua. Bestemor som vi var hos ofte, røyket som en skorstein! Kjøkkentaket var gult av nikotin! Vi er FEM søsken, og INGEN av oss har fått noen form for allergier/astma! Alle mine søsken røyker nå selv, var bare meg som var standhaftig nok til å ikke begynne Så å si at røyken til foreldrene dine er skyld i dine astmaplaner, bør du ikke gjøre, for det trenger ikke ha NOE med saken å gjøre! Noen mener astma/allergi er arvelig, noen mener det er kjemikalier og andre mener det er røyk. Der er ingen fasit eller konkrete studier på akkurat dette, men jeg tror det går på den spesifike personen, og ikke miljøet rundt. Var det miljøet, så burde iallfall NOEN av oss fem søskenene hatt astma/allergi! Og det med å ikke tåle tobakksrøyk, kan jo vere fordi du ikke liker lukten? JEG liker den ikke iallfall, og vi merker den jo mere enn de som røyker selv...
gjenspeilet Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Jeg har også vokst opp med foreldre som røykte. Jeg har også astma, men det er ikke dermed sagt at dette er en direkte konsekvens av mine foreldres røyking - for det er det ikke i mitt tilfelle. Såklart, det har kanskje ikke gjort det bedre, men det har ikke laget astmaen min. Men det betyr ikke at jeg er for røykende foreldre. Jeg røyker ikke selv, og kommer heller aldri til å gjøre det, for jeg har sett mer enn en gang hvordan det påvirker livet og livkvaliteten i det lange løp. Jeg synes ikke man skal røyke rundt små barn, for selv om det ikke nødvendigvis trenger å gå galt, så har det blitt sagt at passiv røyking omtrent er farligere eller på lik linje. Vil man virkelig ta den sjansen?
cilja Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Røyk er giftig og farlig, for store og små. Dermed bør alle holde seg unna det så mye det lar seg gjøre. Voksne som røyker i barns nærvær er korttenkte og egoistiske. Dessverre er det alt for mange som gjør det. Og bryr de seg ikke når du ser dem, så bryr de seg sikkert ikke ellers heller. Jeg har en onkel og tante som røyker innomhus, og barna mine har aldri vært der.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #6 Skrevet 8. juli 2009 Jeg har selv astma og allergi. Har aldri røykt, og misliker røyk veldig fordi det føles så ubehagelig. Men jeg synes likevel at mange blir litt vel hysteriske i forbindelse med røyk, og det kan være greit å se litt balansert på det. Jeg ville heller ikke tatt med min baby til noen som røyker, og jeg ville ikke stått ute sammen med en gruppe røykere med en baby i armene. For det kan jo hende at babyen føler et ubehag ved røyk uten å kunne si ifra. Jeg opplever selv ubehag ved å stå sammen med en gruppe røykere, selv om det er utendørs. Røyken går vanligvis først den veien røykerne har hodet vendt, så hvis en som røyker prater med meg så blåser ofte han/hun røyken rett i fjeset mitt uten å mene det. (Det er ikke bare på første utpust at røyk kommer ut, det kommer underveis i praten også) Dette kjennes ikke godt ut, men det er heller ikke grusomt fælt, så jeg står iblant sammen med røykerne ute på jobb eller i vennegjengen. Babyer har ikke et valg, så der ville jeg valgt å tatt babyen min bort fra røykerne. Men det blir litt overdrevet å si at det er en forferdelig ting gjort mot et forsvarsløst spedbarn om man røyker utendørs i nærheten av barnet. Om barnet opplever stort ubehag pga røyken så vil barnet gråte eller gi uttrykk for dette på andre måter. Og barnet rekker ikke å få astma av å få på seg litt røyk utendørs i ny og ne. Det som er skadelig er å bli utsatt for røyk over lengre tid i et lukket miljø (som innendørs). Når barna blir litt større så kan de jo selv gi uttrykk for hvordan det føles, og så lenge de ikke føler ubehag pga røyk så er det vel ikke noe problem å ta med barna på noen timers besøk hos noen som røyker? Riktignok er røyk giftig og skadelig, men i så små doser som ved sjeldne besøk hos røykere så utgjør det jo ingen fare. Skal man tenke sånn så kan man jo ikke ta med barna til byen heller, for der er det jo masse eksos og annen forurensing som er skadelig.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #7 Skrevet 8. juli 2009 Kommer litt an på hvilken retning røyken blåser også vel? Blåser den rett på barnet, bør man ha tankegang nok til å flytte på seg litt. Blåser den unna barnet, er det jo bare å holde øye med om den skifter retning. Jeg hadde også to foreldre som røyket som skorsteinspiper inne som ute, det var superplagsomt inne, men ute merket jeg ikke noe til det, så lenge jeg ikke fikk røyken rett i trynet. Jeg røyker selv nå, men røyker ikke inne fordi jeg husker hvor plagsomt det var å være inne et sted hvor det ble røyket. Ute tar jeg det hensyn til det som plaget meg da jeg ikke røyket selv. Ikke stå rett utenfor inngangen, sjekke at røyken ikke blåser rett i tyta på noen, ikke kaste sneiper på bakken.......
Gjest Gjest_Eline_* Skrevet 8. juli 2009 #8 Skrevet 8. juli 2009 Jeg blir litt rystet over den bagatelliseringen her. Hvor skrekkelig er det ikke å stå og dampe over hodet på et lite spedbarn. Har man slik røyksug, hvorfor ikke putte ungen i bilen først, og så røyke? Og nei, jeg kan ikke si at det er helt sikkert at mine astmaplager og min allergi (det er faktisk allergi og ikke at jeg misliker lukten) skyldes at mine foreldre røkte i min barndom, men det er heller ingen som kan si at det det ikke skyldes det! Det er uansvarlig, mener jeg, å utsette barn bevisst for tobakksrøyk, midt i en klynge av røykende personer. Det er ikke for ingenting at det står med stor skrift på røykpakkene: Røyking dreper! Til deg som nevnte det med at du ikke hadde astmaplager, heldig er du, for det er selvsagt ikke alle som utvikler astma som følge av røyk, det vet både du og jeg, men det er mange som gjør det. Jeg skulle gjerne vært foruten 3 forskjellige astmamedisiner og kunne bevege meg fritt blant folk som røyker eller ikke røyker, men det kan jeg dessverre ikke. Hvorfor er folk så skjødesløse med barna sine, når det opplyses overalt at røyking er skadelig og helsefarlig?
Gjest strykebrett Skrevet 8. juli 2009 #9 Skrevet 8. juli 2009 Hvis det er utendørs og ungen sitter i bærestolen på bakken mens de voksne står så ser jeg virkelig ikke problemet. Tror ikke noe røyk synker ned til bakkenivå, den stiger jo oppover. Om noe skulle komme til å streife ungen må det i så fall være så bittelite at det er helt ubetydelig.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 8. juli 2009 #10 Skrevet 8. juli 2009 Hvis det er utendørs og ungen sitter i bærestolen på bakken mens de voksne står så ser jeg virkelig ikke problemet. Tror ikke noe røyk synker ned til bakkenivå, den stiger jo oppover. Om noe skulle komme til å streife ungen må det i så fall være så bittelite at det er helt ubetydelig. Et engangstilfelle er ubetydelig. Nå er det slik at røykere er avhengige og røyker hvor og når det skulle være. Når foreldre ikke tar hensyn og plasserer ungen midt i blant dem, så tror jeg ikke de er noe mer nøye hjemme.
Gjest strykebrett Skrevet 8. juli 2009 #11 Skrevet 8. juli 2009 Et engangstilfelle er ubetydelig. Nå er det slik at røykere er avhengige og røyker hvor og når det skulle være. Når foreldre ikke tar hensyn og plasserer ungen midt i blant dem, så tror jeg ikke de er noe mer nøye hjemme. Her er jeg helt uenig med deg. Det er like stor forskjell på røykere som det er på alle andre. Det finnes sikkert noen som "røyker hvor og når det skulle være" men de fleste tenker nok mer på omgivelsene sine enn som så. Jeg har sluttet for lenge siden, men jeg tok da selvfølgelig hensyn på den tiden jeg røykte.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 8. juli 2009 #12 Skrevet 8. juli 2009 Her er jeg helt uenig med deg. Det er like stor forskjell på røykere som det er på alle andre. Det finnes sikkert noen som "røyker hvor og når det skulle være" men de fleste tenker nok mer på omgivelsene sine enn som så. Jeg har sluttet for lenge siden, men jeg tok da selvfølgelig hensyn på den tiden jeg røykte. Fint at du gjorde det. Poenget var ikke alle andre røykere. Poenget var at når noen finner på å putte ungen sin midt i røyken så er de sikkert ikke så nøye med det hjemme heller hvor ungen befinner seg. Får inntrykk av at disse personene det er snakk om ikke brydde seg om ungens helse og velvære. Mødre burde ikke røyke!
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #13 Skrevet 8. juli 2009 Hvorfor er folk så skjødesløse med barna sine, når det opplyses overalt at røyking er skadelig og helsefarlig? Å puste inn eksos og asfaltstøv fra travle bygater er også skadelig og helsefarlig. Derfor lar man helst ikke babyer oppholde seg midt i byen i timesvis daglig. Men en gang iblant er greit. Det samme vil jeg si om røyking nær barn utendørs. Det er ikke bra om det skjer jevnlig over lang tid, men en sjelden gang er ikke skadelig. Om du hadde observert noen som gjorde dette daglig med en baby så hadde jeg også reagert. Men du har sett det EN gang, og kaller det skjødesløst og blir veldig opprørt. Da er det kanskje på tide å se litt på seg selv og sine egne tankemønstre. Kanskje du er litt for hysterisk siden du selv har fått astma og pusteplager? Det samme har jeg (har aldri røkt selv, men moren min røkte under svangerskapet og ellers utendørs etter at jeg var født), men jeg synes ikke det er grunn til å bli så opprørt over noe du har sett en eneste gang.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #14 Skrevet 8. juli 2009 Fint at du gjorde det. Poenget var ikke alle andre røykere. Poenget var at når noen finner på å putte ungen sin midt i røyken så er de sikkert ikke så nøye med det hjemme heller hvor ungen befinner seg. Får inntrykk av at disse personene det er snakk om ikke brydde seg om ungens helse og velvære. Mødre burde ikke røyke! Du glemte å nevne fedrene her. Hvis ikke mødre bør røyke så bør ikke fedre heller. Unntaket er når kvinnen går gravid og i ammeperioden, utover det er det da ingen forskjell på om mødre eller fedre røyker.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 8. juli 2009 #15 Skrevet 8. juli 2009 Du glemte å nevne fedrene her. Hvis ikke mødre bør røyke så bør ikke fedre heller. Unntaket er når kvinnen går gravid og i ammeperioden, utover det er det da ingen forskjell på om mødre eller fedre røyker. Ingen som har ansvaret for små barn burde røyke. Når barnet er under 1 år er det stort sett avhengig av moren, det har vært i magen til moren og om hun røyker så får barnet nikotin i seg. Og mange mødre ammer, og det er ikke bra å røyke da.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 9. juli 2009 #16 Skrevet 9. juli 2009 Fint at du gjorde det. Poenget var ikke alle andre røykere. Poenget var at når noen finner på å putte ungen sin midt i røyken så er de sikkert ikke så nøye med det hjemme heller hvor ungen befinner seg. Får inntrykk av at disse personene det er snakk om ikke brydde seg om ungens helse og velvære. Mødre burde ikke røyke! FEIL. Her er det igjen fordommer mot røykere, at det at alle er "sånn og sånn", røyker over alt, tar ikke hensyn, bla. bla. bla. "Ikke så nøye med det hjemme heller...". Røykere er like forskjellig som de som ikke røyker. Noen sikrer ikke barna godt nok i bil, andre gjør det. Noen pusser ikke tennene på barna, mens andre gjør det. Alle mine venninner som røyker tar alltid ansvar. Flesteparten av de som er mødre/fedre og som røyker tar nok hensyn til barnet sitt. De elsker da ikke barna sine noe mindre enn dere som ikke røyker? Vi som røyker i min omgangskrets: - Røyker aldri i bil sammen med barn - Røyker aldri inne sammen med barn - Røyker aldri i utlandet inne sammen med barn (der det fremdeles er lovlig). - Vi røyker ute etter vi f.eks har spist middag, og er barna med så desverre så er de sammen med oss da. Vil gjerne ha barna i nærheten av meg for å følge med på hva som skjer. Blåser da ikke røyken i ansiktet på barnet! Eller andre mennesker noengang. Hilsen en som røyket inntil for 2 uker siden (Som lenge har ønsket å bli røykfri, men DET er ikke så lett som dere ikke-røykere tror....)
Mirina Skrevet 9. juli 2009 #17 Skrevet 9. juli 2009 Å puste inn eksos og asfaltstøv fra travle bygater er også skadelig og helsefarlig. Derfor lar man helst ikke babyer oppholde seg midt i byen i timesvis daglig. Men en gang iblant er greit. Det samme vil jeg si om røyking nær barn utendørs. Det er ikke bra om det skjer jevnlig over lang tid, men en sjelden gang er ikke skadelig. Dette er jeg enig i. Jeg plages forresten veldig av røyking, og derfor er jeg veldig glad for røykeloven, og for at folks røykevaner har endret seg.
Jade Skrevet 9. juli 2009 #18 Skrevet 9. juli 2009 - Vi røyker ute etter vi f.eks har spist middag, og er barna med så desverre så er de sammen med oss da. Vil gjerne ha barna i nærheten av meg for å følge med på hva som skjer. Blåser da ikke røyken i ansiktet på barnet! Eller andre mennesker noengang. Hva mener du med dessverre? Hvis du selv synes det er dumt, så går det vel an å gjøre noe med det? Vi har faktisk fri vilje over røyken - i motsetning til barna som ikke har noe valg.
Ravnejente Skrevet 9. juli 2009 #19 Skrevet 9. juli 2009 Det virker som om røykere hevder sin rett til å røyke uansett. Det var faktisk bedre da røykerne var "buret" inne i røykerom, da slapp vi andre å bli utsatt for noe vi har valgt å være foruten.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 9. juli 2009 #20 Skrevet 9. juli 2009 Hva mener du med dessverre? Hvis du selv synes det er dumt, så går det vel an å gjøre noe med det? Vi har faktisk fri vilje over røyken - i motsetning til barna som ikke har noe valg. Forstår at du ikke leste hele innlegget mitt? Jeg liker selvsagt ikke at barna mine ser sine foreldre røyke eller er i nærheten av røykere. Jeg liker heller ikke at barnehagen ligger nære en trafikkert vei. etc. etc. Det er selvsagt mange ting som er dumt, men det betyr ikke at barnet tar skade av ting dersom det skjer en sjelden gang?? Så derfor sier jeg desverre. Hmm.... Og jo - jeg har gjort noe med det. Sluttet å røyke! Det betyr allikevel ikke at jeg henger meg opp i om andre venninner røyker rundt mitt barn en sjelden gang. Forsto du det nå??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå