Gjest lolly Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Eller betaler de ikke ut sykepenger i juli? Arbeidsgiver sier at jeg da har ferien tilgode og kan bruke den når jeg kommer tilbake på jobb, men at jeg ikke får lønn under ferien, er dette riktig? jeg fikk ikke lønn i juni, men feriepenger, og om jeg hadde vært frisk og tatt ut ferie i juli hadde jeg allikevell fåt betalt for juli, sp jeg får ikke dette til å stemme..Noen som kan forklare meg?
Lilleba Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Ingen får lønn i ferien, så det er riktig. Det er derfor vi får feriepenger, så vi likevel kan betale våre regninger i ferien. Men hvis arbeidsgiveren din trakk deg for ferien i junilønnen, så kan han ikke trekke deg en gang til når du faktisk går ut i ferie. Så det stemmer ikke. Du må ha misforstått noe? Eller arbeidsgiver har formulert seg klossete? Eller det er noen opplysninger som mangler her? Gjentar: Du kan selvsagt ikke trekkes to ganger for ferien din!
Gjest Gjest_Siri_* Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Det er mange som tar ferie spredt ut over hele året. Selv tar jeg alltid 1 uke i jula, 1 uke på våren og 3 uker i august. Feriepenger får jeg i juni - og full lønn i alle de andre månedene. Når man får feriepengene i juni så gjelder det for hele ferieperioden - selv om man ikke tar ut all ferien i den måneden som feriepengene blir utbetalt. Jeg har også en gang blitt sykemeldt da jeg skulle på sommerferie - i august. Det eneste som skjedde da var at jeg fikk ferien til gode. Lønn fikk jeg akkurat som vanlig.
Gjest lolly Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Det er mange som tar ferie spredt ut over hele året. Selv tar jeg alltid 1 uke i jula, 1 uke på våren og 3 uker i august. Feriepenger får jeg i juni - og full lønn i alle de andre månedene. Når man får feriepengene i juni så gjelder det for hele ferieperioden - selv om man ikke tar ut all ferien i den måneden som feriepengene blir utbetalt. Jeg har også en gang blitt sykemeldt da jeg skulle på sommerferie - i august. Det eneste som skjedde da var at jeg fikk ferien til gode. Lønn fikk jeg akkurat som vanlig. Ok..Her er en litt mer detaljert forklaring. Langtidssykmeldt, fikk i juni utbetalt feriepenger istedet for lønn. Skulle tatt ut ferie i juli og fremdeles fått utbetalt lønn i slutten av måneden.. Ettersom jeg er syk må jeg utsette ferien og vil dermed få sykepenger fra nav isteden for,, Om jeg f.eks er tilbake på jobb i okober, og vil ta de fem ukene jeg har med ferie iløpet av tiden før jul, så sier arbeidsgiver at det blir ferie uten lønn..De sa noe med at jeg da ikke hadde opptjent rett til feriepenger.
Gjest Gjest_Siri_* Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Ok..Her er en litt mer detaljert forklaring. Langtidssykmeldt, fikk i juni utbetalt feriepenger istedet for lønn. Skulle tatt ut ferie i juli og fremdeles fått utbetalt lønn i slutten av måneden.. Ettersom jeg er syk må jeg utsette ferien og vil dermed få sykepenger fra nav isteden for,, Om jeg f.eks er tilbake på jobb i okober, og vil ta de fem ukene jeg har med ferie iløpet av tiden før jul, så sier arbeidsgiver at det blir ferie uten lønn..De sa noe med at jeg da ikke hadde opptjent rett til feriepenger. Nei nei nei.... Retten til feriepenger opptjente du i fjor. Og hvis de har utbetalt deg feriepenger så må du jo ha opptjent deg retten - ikke sant? (noe annet er jo selvmotsigende) Om du får sykepenger fra NAV eller lønn fra arbeidsgiver spiller ingen rolle.
Lilleba Skrevet 8. juli 2009 #6 Skrevet 8. juli 2009 Til trådstarter: Jobbet du i juni måned eller var du sykmeldt? Hvis du jobbet og ble trukket for feriedagene dine, dvs. fikk ingen lønn, bare feriepenger: Da skal du ikke trekkes når du går ut i ferie, uansett når på året det er. Hvis du var sykmeldt og fikk sykepenger fra NAV, da er det riktig at du skal trekkes når du går ut i ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå