Gå til innhold

Okey, her kommer et regnestykke til dere :)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

La oss si at jeg har en million i banken. Innskuddsrenten er 2,85 % for 1 mill.

Jeg låner ut 300 000 til søsteren min, og hun skal betale renter på disse slik at jeg ikke taper noe. Hun insisterer på at hun vil meg mer i rente enn banken gir, slik at jeg kommer vinnende ut av dette.

Innskuddsrenten min i banken blir for resten av det innestående (700 000) er 2,65 %.

Hva må søsteren min betale meg i rente for at jeg skal tjene litt på å låne ut pengene til henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg låner ut 300 000 til søsteren min, og hun skal betale renter på disse slik at jeg ikke taper noe. Hun insisterer på at hun vil meg mer i rente enn banken gir, slik at jeg kommer vinnende ut av dette.

Innskuddsrenten min i banken blir for resten av det innestående (700 000) er 2,65 %.

Hva må søsteren min betale meg i rente for at jeg skal tjene litt på å låne ut pengene til henne?

Jeg ville skammet meg hvis jeg tjente penger på å låne ut til venner eller familie.

Gjest Blondie ikke innlogget
Skrevet

Hvor lenge skal hun låne pengene og skal de betales tilbake i avdrag, i så fall hva slags avdrag?

Skrevet

Nåværende renteinntekt pr år = 1 000 000*0,0285 = 28 500

Renteinntekt etter uttak = 700 000*0,0265 = 18 550

Differanse i renteinntekt = 28 500 - 18 550 = 9 950

Minimumsrente blir da = 300 000* x = 9 950

x = 9 950/300 000 = 0,0332

Renten må altså være høyere enn 3,32% for at du skal tjene på det.

Skrevet

Tusen takk for svar til siste taler. Hva blir differansen pr år på en rente på 3,00 og den du oppga?

Skrevet

Under forutsetning av at lånet går over ett år, og at det ikke betales avdrag:

300 000*0,0332 = 9 960

300 000*0,03 = 9 000

Differansen blir altså 960 kr.

Gjest Gjest_Oda_*
Skrevet
Jeg ville skammet meg hvis jeg tjente penger på å låne ut til venner eller familie.

Og hun måtte enten være mangemillionær eller steindum for å låne ut så mye penger gratis.

Man løper en risiko ved å låne ut penger - og det skal man selvsagt ha betalt for.

Skrevet
Og hun måtte enten være mangemillionær eller steindum for å låne ut så mye penger gratis.

Man løper en risiko ved å låne ut penger - og det skal man selvsagt ha betalt for.

Man kan også la være å låne ut penger. H*n er ikke en bank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...