Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Jeg fant dette: Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret. Vil det si at jeg kan få de nå, uten å betale skatt for det?
Gjest Ansjoni Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 (endret) . Endret 27. september 2009 av Ansjoni
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #3 Skrevet 7. juli 2009 Jeg fant dette: Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret. Vil det si at jeg kan få de nå, uten å betale skatt for det? Du kan få dem på siste lønnsoppgjør dersom du slutter. Skatt betaler du uansett, men de blir utbetalt uten trekk dersom du venter til året etter.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 Hvis feriepenger utbetales samme år som de er opptjent, må man betale skatt av dem. Skatt betaler du uansett.
Gjest Ansjoni Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 (endret) . Endret 27. september 2009 av Ansjoni
Glitnir Skrevet 7. juli 2009 #6 Skrevet 7. juli 2009 Joda, men de blir jo utbetalt uten trekk hvis man får de året etter Men det TS spør om er jo om han kan få dem nå, uten å betale skatt for dem. Og svaret er jo at man betaler alltid skatt på feriepenger uansett. Men uansett hvordan man tolker spørsmålet, så er i alle fall svaret på TS' spørsmål "nei"
Gjest SmallTalk Skrevet 7. juli 2009 #7 Skrevet 7. juli 2009 Nei, du kan ikke få feriepengene sine utbetalt nå uten å skatte av de.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #8 Skrevet 7. juli 2009 Tusen takk for svar. Nå ble jeg litt klokere. Jeg har en arbeidsgiver som har null peiling, så jeg vil forsikre meg for hva jeg har "rett" på og ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå