Gjest Tjuefemårskrise? Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Jeg er i midten av tyveårene, og har "kastet bort" altfor mange år på strøjobber og ufullførte studier. Nå føler jeg at det er på tide å komme i gang.. Jeg er stresset, og begynner å føle meg gammel og mislykket. Og ikke minst er jeg lei av å leve på 10 000 kroner i mnd, og ha konstant dårlig råd! Har aldri råd til å dra på ferie, og har aldri råd til å gjøre noen spontantkjøp. Og slik vil jeg IKKE ha det resten av livet! Men jeg sliter med hvilket studie jeg skal velge. Jeg har generell studiekompetanse, og litt over middels snitt på karakterene (rundt 50 studiepoeng) fra videregående skole. Men ANER IKKE hva jeg skal søke på. Jeg er vel litt "sær" antar jeg, og jeg kjeder meg fort, så jeg må ha en jobb som er kreativ og intressant! Helsesektoren, økonomi og IT er eksempler på yrker jeg neppe hadde funnet givende. Dessuten vil jeg tjene bra. Etter mange år med elendig lønn føler jeg et stort savn etter å ha råd til å gjøre ting "alle andre" gjør. Begynnerlønn på 300 000 f.eks (som jo en god del yrker har) synes jeg er helt elendig etter at man har slitt seg igjennom årevis med studier. Skal man ende opp med lav lønn, kan man like gjerne spare seg studiegjelden og ta seg jobb i butikk el. synes jeg. Jeg har lett og lett etter godtlønnede yrker som virker intressante, men finner ingen som appelerer til meg. Så jeg føler jeg står ovenfor et valg: A) Jeg tar en utdannelse og får meg en jobb som vil gi meg høy lønn, og dermed muligheten til å reise mye, bo i et fint hus, spise mye ute og gjøre mye annet fint - men jobben i seg selv er ikke intressant/givende. B) Jeg tar en utdannelse og får meg en jobb som ligger innenfor mitt interessefelt, og som forhåpentligvis vil være spennende og intressant nok til at jeg ikke blir lei den med det første - men som til tross for lang utdannelse (og tilsvarende studieGJELD) gir relativt lav lønn. De fleste av mine "drømmeyrker", f.eks arkitekt, har begynnerlønninger på under 300 000, og er man heldig ender man opp på 400 000, men det er altså etter flere år i arbeid... En annen ting som plager meg er at jeg ikke kan studere i mer enn 3 år til, da jeg allerede har en god del i studiegjeld, og bare har 3 år igjen med rett til å få støtte fra Lånekassen. :S Så en bachelorgrad er det jeg tar sikte på. Det er en vanskelig situasjon. Jeg er fortvilet og til tider deprimert. Føler meg som en taper når jeg hører om andre på min alder som er ferdigutdannede og ute i jobb med superlønninger. Sukk... Greit nok, penger er IKKE alt her i livet, men de gjør det jammen meg mye lettere å oppleve nye ting, spise god mat, reise steder, bygge drømmehuset, og ja.. nyte livet rett og slett. HJELP, anyone? Alle innspill tas i mot med stor takknemlighet...
Twink Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Det som er viktig å tenke på er at du faktisk skal jobbe 8 timer hver dag (som regel mer hvis det er en høyt lønnet jobb!) i ganske mange år fremover. Er det en jobb du mistrives i, vil du synes det er verdt det bare for å få et fint hus, reise og spise god mat? Det er de færreste yrker som har en begynnerlønn fra 400 000 og opp. Man må jo starte et sted og jobbe seg oppover, ihvertfall hvis du ikke har tenkt/kan ta mer enn en bachelor. Hva jobber alle vennene dine som tjener så bra med? Kan det være interessant å følge i deres fotspor? Da har du jo ihvertfall et nettverk rundt deg som kan hjelpe deg inn i bransjen, og det kan være gull verdt! I tillegg vil jeg anta at er du i en jobb hvor du mistrives vil du automatisk gjøre en dårligere jobb, og ergo ikke komme deg så langt opp på karrierestigen. Har du en brennende interesse for f.eks. arkitektur, vil det også være lettere for deg å komme deg videre. Ellers så vil jeg bare føye til at det er ikke for sent å begynne å studere, jeg er nesten like gammel som deg og jeg skal begynne på bachelor fra neste år!
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #3 Skrevet 7. juli 2009 Jeg er enig i mye av det Twink sier. Du skal faktisk tilbringe mye tid på jobb, og da er det greit å ha en jobb man trives i. Alle må begynne et sted og jobbe seg oppover..
Gjest SmallTalk Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 Det må da være mulig å kombinere god lønn og interessant jobb? Jeg har et år igjen på ingeniørstudiet, og kommer antakeligvis til å kunne kombinere disse to. For det første: Hvilke fag har du fra vgs? Har du kun genrell studiekompetanse, eller har du fordypning i realfag i tillegg? Har du det siste kan du egentlig velge og vrake i studier. Ditt drømmeyrke er arkitektur? Hva er grunnen til dette? Er det skapermulighetene, designen eller det tekniske du finner interessant? Og du: Å klage på 300.000 i start lønn er dødfødt, det er ikke SÅ ille. Lønnen stiger jo etter hvert som man får mer erfaring. I byen her jeg bor, så lå startlønnen for en person med bachelorgrad innen økonomi eller ingeniørfag på ca 360.000 våren 2008. Og det er faktisk ganske godt betalt i forhold til andre steder i landet.
Gjest ts Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 Jeg har desverre bare generell studiekompetanse, ingen realfag. Er veldig dårlig i matte, så realfag er ikke helt min ting. Og dermed er vel også ingenøryrker også uaktuelt, går jeg ut i fra? De ingenørutdannelsene jeg har sett på, har krevd realfag. Det som tiltaler meg ved arkitekt og tilsvarende yrker, er det kreative og estetiske elementet. Muligheten man har til å skape noe vakkert, og til å utfolde seg litt. Det tekniske fascinerer meg ikke nevneverdig. Ikke at jeg har planer om å bli arkitekt altså. Jeg har verken gode nok karakterer til å komme inn, eller muligheten til å studere så lenge. Dessuten vet jeg egentlig ikke om jeg har noe drømmeyrke per se... Drømmeyrke høres så dramatisk ut. Tror det er best å være forsiktig med å glorifisere noen yrker, for da ender man nok opp med skuffelse. For blir ikke alle jobber litt kjedelige til slutt, når man har drevet med det samme i flere år?
Gjest ts igjen Skrevet 7. juli 2009 #6 Skrevet 7. juli 2009 Jeg har desverre bare generell studiekompetanse, ingen realfag. Er veldig dårlig i matte, så realfag er ikke helt min ting. Og dermed er vel også ingenøryrker også uaktuelt, går jeg ut i fra? De ingenørutdannelsene jeg har sett på, har krevd realfag. Det som tiltaler meg ved arkitekt og tilsvarende yrker, er det kreative og estetiske elementet. Muligheten man har til å skape noe vakkert, og til å utfolde seg litt. Det tekniske fascinerer meg ikke nevneverdig. Ikke at jeg har planer om å bli arkitekt altså. Jeg har verken gode nok karakterer til å komme inn, eller muligheten til å studere så lenge. Dessuten vet jeg egentlig ikke om jeg har noe drømmeyrke per se... Drømmeyrke høres så dramatisk ut. Tror det er best å være forsiktig med å glorifisere noen yrker, for da ender man nok opp med skuffelse. For blir ikke alle jobber litt kjedelige til slutt, når man har drevet med det samme i flere år? Mener selvsagt ingenIør. *Irritere seg over skrivefeil og manglende redigeringsmuligheter* :s
suzie Skrevet 7. juli 2009 #7 Skrevet 7. juli 2009 Mange selgerjobber har ganske høy lønn, og så kan du tjene godt mens du bestemmer deg for hva du vil. Evt. ta BI eller noe ved siden av jobben...??
Gjest SmallTalk Skrevet 7. juli 2009 #8 Skrevet 7. juli 2009 Jeg har desverre bare generell studiekompetanse, ingen realfag. Er veldig dårlig i matte, så realfag er ikke helt min ting. Og dermed er vel også ingenøryrker også uaktuelt, går jeg ut i fra? De ingenørutdannelsene jeg har sett på, har krevd realfag. Det som tiltaler meg ved arkitekt og tilsvarende yrker, er det kreative og estetiske elementet. Muligheten man har til å skape noe vakkert, og til å utfolde seg litt. Det tekniske fascinerer meg ikke nevneverdig. Ikke at jeg har planer om å bli arkitekt altså. Jeg har verken gode nok karakterer til å komme inn, eller muligheten til å studere så lenge. Dessuten vet jeg egentlig ikke om jeg har noe drømmeyrke per se... Drømmeyrke høres så dramatisk ut. Tror det er best å være forsiktig med å glorifisere noen yrker, for da ender man nok opp med skuffelse. For blir ikke alle jobber litt kjedelige til slutt, når man har drevet med det samme i flere år? Du har med andre ord lyst til å jobbe innen design eller produktutvikling av noe slag? Har man interesse for jobben så skal det mye til for å gå lei. Det er derfor det er viktig å ikke kun tenkte lønn og karieremuligheter når man utdanner seg, men også interesse og personlige egenskaper.
Gjest ts Skrevet 7. juli 2009 #9 Skrevet 7. juli 2009 Du har med andre ord lyst til å jobbe innen design eller produktutvikling av noe slag? Har man interesse for jobben så skal det mye til for å gå lei. Det er derfor det er viktig å ikke kun tenkte lønn og karieremuligheter når man utdanner seg, men også interesse og personlige egenskaper. Ja, jeg tror noe i den sjangeren kunne vært noe for meg! Jeg trives best når jeg får bruke fantasien/kreativiteten, og ikke bindes av for faste rammer.
Gjest Gjest_Jens_* Skrevet 8. juli 2009 #10 Skrevet 8. juli 2009 få deg jobb innen it. fet lønn og kort utdannelse (3 år). jobben er helt grei den =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå