Gå til innhold

Hva kan gjøres for kaniner som har fare for å utvikle labbesår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to innekaniner som går i et plastbur og får gå fritt i gangen ganske ofte. De har en do i hjørnet av buret fylt med dopellets som de bruker flittig. Alt har gått bra de siste to årene, men i det siste har den ene kaninen bestemt seg for at halvparten av tissingen skal foregå utenfor doen og rett på plasten.

Dette fører til at de begge går rundt i tisset hennes og jeg ser at det nå er fare for labbesår - noe jeg gjerne vil unngå. Hva gjør jeg? Jeg rengjør buret daglig, tørker opp tisset når jeg ser det, men den ene kaninen er altså beyond grisete for tiden og det er umulig å holde det tørt hele tiden. Å ha strø i buret tror jeg vil være umulig da den ene kaninen er langhåret og alt setter seg i pelsen, har vudert aviser, men da vet jeg de river dem opp til støv i løpet av tre minutter og jeg vet dessuten ikke hvor jeg skal få tak i aviser til å skifte daglig..

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det skal være bedre å bruke halm enn strø når det gjelder labbesår, i hvert fall :) Og halm setter seg ikke så lett i pelsen heller (men tror det er viktig å bruke rett type). Ellers er noen tips å være renslig, passe på at kaninen ikke blir overvektig og smøre på sinksalve dersom det blir sår.

Skrevet

De skal ikke gå på bare plasten i buret! Kjøp spon, det er billig å skifte og holder buret tørt og rent og er mykt å gå på. Bruker du ei matte utenfor buret vil mesteparten av sponet havne på den når kaninene hopper inn og ut. De kan også gå på trepellets (som de ikke drar med seg rundt i huset), men foretrekker noe mykere. Høy er også en mulighet, men dersom de spiser av det er det ikke bra ettersom det vil bli forurenset.

Skrevet

Hva med å ha spon i bunnen for å suge opp fuktighet og halm oppå for å unngå å få spon i pelsen?

Ellers så er jeg enig med la Flaca.. Og jeg ville heller hatt spon i hele huset og i pelsen til kaninen enn at de skulle få sår på labbene...

Aviser er vel heller ikke å anbefale da de spiser på den og får i seg trykksverte... Det var i hvertfal slik før, vet ikke om det fremdeles er farlig for de...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...