Gjest Gjest_Natalie_* Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Hei! Har akkurat hatt mi første treningsøkt med pulsklokke, moro det, men blei i grunn ganske forvirra og. For det første viste makspulstesten min at makspulsen min er 210, syns det var litt høgt?! I tillegg ligg eg på eit pulsnivå på 180-190 ved det eg sjølv oppfattar som normal jogging, kan holde ut i ca. 30 min. Er ikkje også dette litt høgt? Dette blir i hovudsak registrert i sone 3 av pulsklokka, ei sone den meiner eg ikkje skal holde ut i i meir enn ca 5 min. Ikkje så lett det her.. Nokken som kan litt om pulstrening og som kanskje kan veilede meg litt? Eller kanskje det fins nokken andre her som ha rundt 210 i makspuls som kan gi tips om kva pulsintrevall det kan vere gunstig for meg å trene i??
Wiggins Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Makspuls er som en tommelfingerregel 220 minus alder. Om du er 20 år og allikevel har makspuls på 210 så er ikke det så usannsynlig. Ved utholdenhetstrening bør man det meste av økten ligge på 60-70% av makspuls. For din del tilsier det mellom 126 og 147. 180-190 er høyt, hvis du har så høy intensitet hver gang du trener risikerer du å bli overtrent eller i hvertfall å få dårligere progresjon. Du kan ta noen intervaller innimellom der du drar til og kjører pulsen opp i 170-180, men for utholdenheten og forbrenningen gir det lite utbytte å ligge på 90% av makspuls.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå