bentma Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 jeg flyttet fra min samboer da barnet var 1 1/2 år. vi var ikke registrert på felles folkeregistrert adresse. smutthullet i den nye loven åpner for at samboere uten felles folkeregistrert adresse ikke får felles foreldreansvar automatisk. han krever nå felles foreldreansvar. jeg tror at han kommer til å få det rettens vei dersom jeg nekter han det, det virker som om det er lett å få det? grunnen til at jeg ikke ønsker at han skal ha det, er at han kommer til å bruke press for å få ting som han vil, feks nekte å skrive under på pass etc, hvis han ikke får det som han vil. han er en småsvindler som ikke har skydd slike midler tidligere. jeg føler meg avmektig. dersom han får foreldrensavar blir jeg handlingslammet. eller vil det ikke ha så stor innvirkning? vi bor i oslo nå både faren og jeg, sønnen bor hos meg fast. faren har en overnatting i uka, og annenhver helg. imidlertig flytter vi til trondheim i desember. det er grunn til å tro at han vil gå til sak mot meg. det eneste han kan gå for da er omsorgsretten, noe det er tvilsomt at han får innfridd. kanskje er det en ide å gi han foreldreansvar og slik kanskje unngå rettsak? det er jo en enorm påkjenning. er det noen som har innsikt i dette??
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Jeg vet at det ihvertfall er veldig vanskelig å frata noen foreldreansvaret. Og vil tro at han får delt foreldreansvar hvis han tar saken til retten. Synes du skal ta kontakt med en advokat for å undersøke det. Du kan ringe Jurk, de git gratis juridisk rådgiving: http://www.jurk.no/no/front/ Hvis han uansett får det er det jo både dyrt og konfliktsakpende å la det gå så langt som til retten. Ja, han kan nekte å skrive under på pass til barnet hvis dere har delt foreldreansvar. Men du får pass til barnet uansett om han ikke skriver under. Det tar bare et par uker lenger tid. Hvis han skal nekte deg pass til barnet må det være fare for barnebortføring, eller at du tar med barnet til et farlig land som UD fraråder norske borgere å reise til. Han kan også nekte deg å bosette deg i utlandet med barnet. Ved delt foreldreansvar må også begge foreldrene være enige i at barnet skal behandles. Ved fysisk sykdom pleier legene å behandle barnet uten å spørre foreldrene om det er greit, men i barnepsykiatrien er de veldig opptatt av at begge foreldrene med foreldreansvar må samtykke i behandlingen. Hvis faren går til sak for å unngå at baret flytter er det ikke umulig at han får omsorgen. Kanskje det hadde vært lurt å ha noen samtaler på familievernkontoret? Spør gjerne om dette også hvis du kontakter Jurk.
Gjest Far_35 Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Ut fra innlegget ditt så er det ingenting som tilsier at han ikke burde fått foreldreansvar. Hvorfor er du imot det? Det som er litt merkelig er at du nekter ham dette uten å sette deg inn i hva det faktisk innebærer! I tillegg så har han fast samvær med barnet og du er lei deg fordi han muligens ikke vil bli glad fordi du vil ta med deg barnet til trondhjem?! Er du riktig navla? Nå kan det være at det er ting som ikke kommer frem i posten din men slik jeg leser den så er dette toppen på egoisme! Den eneste som er redd for ikke å få viljen sin er jo DU! Egentlig så regner jeg med at dette er en tullepost....
Far til 2 Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Enig med far 35. Enten er det en tullepost eller så har du et ekstremt kontroll behov (noe enkelte bostedsforeldre har). Jeg ser ingen grunn til å nekte en far som har samvær foreldreansvar. Det er stor sansynlighet at retten ser det på samme måte som meg.
Gjest mor til tre Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Hei kjære deg:) Nei, jeg hadde ikke gitt far foreldreansvaret uten videre. Er det du som har hele omsorgsretten? Da har du i praksis hele bestemmelsesretten på din side uansett utfallet av en eventuell sak. Du trenger heller ingen advokat, retten har plikt til å hjelpe deg gjennom saksforberedende møter før en eventuell rettsak. De gjør dette gratis. Gå inn på domstol.no og slå opp på familiesaker ( noe i den duren) ligger masse god info der. Masse lykke til, det ordner seg nok.
boomerang Skrevet 9. juli 2009 #6 Skrevet 9. juli 2009 jeg flyttet fra min samboer da barnet var 1 1/2 år. vi var ikke registrert på felles folkeregistrert adresse. smutthullet i den nye loven åpner for at samboere uten felles folkeregistrert adresse ikke får felles foreldreansvar automatisk. han krever nå felles foreldreansvar. jeg tror at han kommer til å få det rettens vei dersom jeg nekter han det, det virker som om det er lett å få det? grunnen til at jeg ikke ønsker at han skal ha det, er at han kommer til å bruke press for å få ting som han vil, feks nekte å skrive under på pass etc, hvis han ikke får det som han vil. han er en småsvindler som ikke har skydd slike midler tidligere. jeg føler meg avmektig. dersom han får foreldrensavar blir jeg handlingslammet. eller vil det ikke ha så stor innvirkning? vi bor i oslo nå både faren og jeg, sønnen bor hos meg fast. faren har en overnatting i uka, og annenhver helg. imidlertig flytter vi til trondheim i desember. det er grunn til å tro at han vil gå til sak mot meg. det eneste han kan gå for da er omsorgsretten, noe det er tvilsomt at han får innfridd. kanskje er det en ide å gi han foreldreansvar og slik kanskje unngå rettsak? det er jo en enorm påkjenning. er det noen som har innsikt i dette?? Far og mor er jo i utgangspunktet likeverdig som foreldre, og jeg synes det er merkverdig at det ikke er sånn at far automatisk tildeles foreldreansvar selv i dag. Utrolig... Du er mor, du har hovedomsorgen og dermed mest å si i det meste. Dersom far trenerer for eks passunderskrift, så vil du få det uansett, dersom det ikke er fare for bortføring. Hva annet har han å si? Svært lite. Om far er småsvindler eller ikke har vel svært lite å si - det skal svært mye til å ikke få delt foreldreansvar... Du vil uansett ha mest å si i barnets liv så lenge du har hovedomsorgen, så jeg skjønner ikke hva du er bekymret for!
Gjest MåneSkygge Skrevet 9. juli 2009 #7 Skrevet 9. juli 2009 Så lenge du har den daglige omsorgen, vil ikke delt foreldreansvar utgjøre så mye. Han får rett til opplysninger av barnet fra skole ol. Han får ikke nektet deg pass selv om han ikke il skrive under, om det ikke er fare for bortføring vil du få pass. og flytte til en annen kant av landet kan vel være verre men vil du flytte så langt at far og barn ikke kan ha tett kontakt? Det er veldig liten sjanse for at du vinner en rettsak på dette. I barneloven står det noe om at alle foreldre som ønsker foreldreansvar, skal få dette så lenge det ikke er særlige grunner til at dette ikke er bra. Mens jeg var gravid ble jeg advart av helsesøster ol. om og aldri skrive under på delt foreldreansvar. Jeg gjorde ikke det men når vi da kom i rettsforhandlinger for og finne ut av samvær tok han opp at han ville ha. Jeg nektet plent først og sa han da måtte ta meg til retten. Selv om jeg viste jeg sannsynligvis ville tape der så var jeg ikke klar for og skrive under. Dette mest fordi jeg egentlig ikke viste hva det innebar, og jeg var redd for at han ville krangle på alt og prøve og nekte meg alt mulig. Men jeg satte meg inn i hva delt foreldreansvar vil si og syntes da ikke det er noe problem og ha delt.
boomerang Skrevet 9. juli 2009 #8 Skrevet 9. juli 2009 Mens jeg var gravid ble jeg advart av helsesøster ol. om og aldri skrive under på delt foreldreansvar. J Herlighet - advarer helsesøstre og slikt om det?? Sjokkerende:( Godt du fant dere av det:)
Gjest Gyrid Skrevet 9. juli 2009 #9 Skrevet 9. juli 2009 Herlighet - advarer helsesøstre og slikt om det?? Sjokkerende:( Godt du fant dere av det:) Det er da ikke så sjokkerende det, hvis det er gode grunner for det? Da jeg ventet barn gikk jeg på svangerskapskurs hos Amathea, og vi ble også "advart" mot å skrive under i ren lykkerus etter fødselen. Som sagt over er det mye vanskeligere å frata noen foreldreansvaret enn å bare ikke gi dem det. Og det er ikke alle menn som skal ha. Spør de som har blitt gravide med voldelige/rusmisbrukende/ustabile partnere som de aldri har bodd med og som ikke på en million år kommer til å stille opp for barnet. Og jo, det går an å lage krøll ved feks pass til barnet. Men jeg vil tro det er vanskelig å nekte foreldreansvar til en som faktisk har bodd sammen med barnet og har vanlig samvær. Nå er ikke jeg jurist, men rent fornuftig høres det litt bakvendt ut at dette med foreldreansvar skal være en stor sak her- det er vel bare rett og rimelig at han har sitt å si, selv om dere er i en konflikt. Og hvis du kan unngå en større sak ved å gi ham foreldreansvaret, så hadde jeg i alle fall gått for det! Det er jo begrenset hvor mye han kan lage bråk ved kun å ha foreldreansvar, mens en sak både er tidkrevende, dyr og ikke minst forferdelig belastende...
Gjest Gyrid Skrevet 9. juli 2009 #10 Skrevet 9. juli 2009 Vil føye til en ting: en god venninne av meg er midt i en opprivende rettssak nå, der far kun har samvær med barna en gang i måneden under tilsyn. Nå krever han daglig omsorg (!), og det verste er at advokaten er svært usikker på utfallet. I følge han (advokaten) er det en tendens i domstolene nå til at det skal enormt mye til for å frata far samvær med barnet, selv i tilfeller der mor lever på sperret adresse. Så jeg ville gjort nesten hva som helst for å slippe å ta det til retten. Lykke til.
Gjest MåneSkygge Skrevet 9. juli 2009 #11 Skrevet 9. juli 2009 Herlighet - advarer helsesøstre og slikt om det?? Sjokkerende:( Godt du fant dere av det:) De kjente barnefar og viste at han på det tidspunktet ruset seg og var truende ol. overfor meg. De hadde nok sine grunner da. Men nå er ting heldigvis annerledes enn da.
boomerang Skrevet 9. juli 2009 #12 Skrevet 9. juli 2009 De kjente barnefar og viste at han på det tidspunktet ruset seg og var truende ol. overfor meg. De hadde nok sine grunner da. Men nå er ting heldigvis annerledes enn da. ok, da skjønner jeg det bedre:)
Littlebird Skrevet 9. juli 2009 #13 Skrevet 9. juli 2009 Nei, jeg hadde ikke gitt far foreldreansvaret uten videre. "gitt far" ? Jeg blir helt sjokkert over at dere har denne holdningen, både du og TS. Hvorfor i all verden skal ikke far få ha foreldreansvar? Hvis han ikke er i stand til å ha ansvar for barnet sitt burde du ikke valgt han til samboer og far til dine barn.. Far bør ha oppført seg som en dårlig far for barnet hvis du skal gå i mot han på å la han få delt foreldreansvar. Så sant han ikke er en dårlig far for barnet støtter jeg han 100% i å gå til sak mot deg hvis dette er holdningen du har til han. Det er mange som har gjort ting som ikke er helt bra som likevel kan være verdifulle og viktige fedre eller mødre for barna. Har du noen som helst grunn til å tro at han har tenkt å utnytte sitt eget barn til "å få det som han vil"? Hva er det han skal få som han vil når dere ikke er sammen lenger? Er du redd for å bli svindlet av han? Om han gjør noe alvorlig kriminelt mot deg burde du jo ta affære å anmelde han, men å nekte han foreldreansvar før han har gjort noe alvorlig som far mener jeg du ikke har noen grunn til å være uenig i at han skal få ha ansvar. Du bør forsøke å samarbeide med han i stedet for å presse han til å gå til retten, så sant det ikke ligger alvorlige ting under her som du ikke skriver i innlegget ditt. Tviler på at du vinner frem med at han ikke skal få delt foreldreansvar i retten hvis ikke du har noe alvorlig å slå i bordet med.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #15 Skrevet 21. juli 2009 Jeg ville heller ikke ha gitt ham formelt foreldreansvar uten videre. Jeg ville i hvert fall ha satt meg grundig inn i hvilke konsekvenser dette kan ha. Jeg kjenner flere som har skrevet under på felles foreldreansvar uten å vite hva de gikk til, og som har angret. Det er mange ting han kan krongle til for deg hvis han vil. Du vil for eksempel ikke kunne åpne en bankkonto for barnet ditt uten hans underskrift. Noen skoler og barnehager krever at begge foreldrene skal være med på å søke. Til dere som synes at trådstarter er urimelig: Hvis hun føler at hun har grunn til å frykte at eksen vil bruke en felles foreldrerett til å skape problemer for henne, er det helt rimelig at hun ønsker å unngå dette hvis hun kan. Det finnes nok av sånne menn, det er ikke en usannsynlig situasjon.
Gjest Chrizzy Skrevet 21. juli 2009 #16 Skrevet 21. juli 2009 Om han går til sak så vil han få felles foreldreansvar, det er jeg ganske sikker på. Om du er redd for at han kan gå til omsorgssak så burde du skrive under på felles foreldreansvar nå, for det vil være veldig negativt for deg at du ikke virker samarbeidsvillig. Om jeg hadde vært deg så hadde jeg tatt det "problemet" at jeg en tid måtte planlegge ferier god tid i forveien etc. slik at du har tid på deg om han skulle bli vanskelig. Ingen rett i Norge ville nekte deg å dra på ferie med dine barn, da vil han ødelegge for seg selv og vil om han eventuelt skulle gå til omsorgssak ha tapt godt på forhånd. Du vil vinne på å være samarbeidsvillig, bare bruk hodet og ha litt is i magen, det vinner du på Så lenge du har den daglige omsorgen så vil det være den klokeste avgjørelsen tror jeg.
Gjest Gjest_marihøna_* Skrevet 22. juli 2009 #17 Skrevet 22. juli 2009 Jeg ville heller ikke ha gitt ham formelt foreldreansvar uten videre. Jeg ville i hvert fall ha satt meg grundig inn i hvilke konsekvenser dette kan ha. Jeg kjenner flere som har skrevet under på felles foreldreansvar uten å vite hva de gikk til, og som har angret. Det er mange ting han kan krongle til for deg hvis han vil. Du vil for eksempel ikke kunne åpne en bankkonto for barnet ditt uten hans underskrift. Noen skoler og barnehager krever at begge foreldrene skal være med på å søke. Til dere som synes at trådstarter er urimelig: Hvis hun føler at hun har grunn til å frykte at eksen vil bruke en felles foreldrerett til å skape problemer for henne, er det helt rimelig at hun ønsker å unngå dette hvis hun kan. Det finnes nok av sånne menn, det er ikke en usannsynlig situasjon. Du mener som å ta ungen og flytte på andre siden av landet..?
Vera Vinge Skrevet 22. juli 2009 #18 Skrevet 22. juli 2009 Jeg syns det bør være en god grunn til at den ene forelderen ikke skal ha foreldreansvar. Hvis far ikke ruser seg/er voldelig/alvorlig psykisk syk el, syns jeg det virker rart å være vanskelig på dette. Det ser ut til at man glemmer at dette i bunn og grunn er noe som er etablert med utgangspunkt i barnets beste. At de fleste barn har behov for at begge foreldre er involvert i livet generelt og i viktige avgjørelser som skal tas. Jeg syns også det er skremmende med mødre som ser ut til å tro at foreldreansvar og samvær er noe de aller nådigst kan dele ut til barnefaren. Man har faktisk ikke mer "krav" på barnet selv om man har født det og båret det i ni måneder. Se nå barnet oppi dette, og tenk gjennom om det ikke er viktigere at man holder kontakten med far mest mulig konfliktfri, noe som igjen vil påvirke barnets kontakt med far, framfor at man får det sånn det passer aller best for en selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå