Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tasha
Skrevet

er en normal jente på 21 år, trener litt (jogging 1-2 ganger i uka) , har en aktiv jobb, men er litt dårlig på å spise sunt å regelmessig. finner liksom aldri noen gode oppskrifter, å ender alltid opp med noe sjokolade osv. (lite fastfood dog :D)

har lavt jerninnhold, så har tatt aminojern (som inneholder c vitaminer) , men syntes ikke det hjelper.

i tillegg syntes jeg at jeg har fått grufull fæl hud, om det er det som kalles pigmentforandringer. er brun bak leggen, blir lysere fremover, så er ikke så pent. ikke noe jevn brukfarge, ånå syntes jeg det går utover anisktet også.

har skjønt at p piller kan være en stor grunn.

lurer litt på da hva jeg kan da. har også psoriasis, og noe eksem, så har fått anbefalt UNO's CHIOCE, tenkte prøve det.

har også lyst til å prøve BETAKAROTEN, elelr noe annet, men hjelper det meg til å få jevnere farge?

også var det resten da. hva trenger jeg egentlig? tenkte kanskje tranpiller,omega 3... men vil ha noe spesielt rettet mot energi, og huden.l

prøvd multivitamin (vitaplex?) men det hjelper ikke....

så frusterende :( men skal prøve å spise sunnere :D

og en siste ting:)

har noen prøvd BIO DRAIN? renselsesmiddel? elelr annbefaler dere noe annet?

tusen takk alle som gir meg hjelp:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Udo's Choice inneholder vel omega 3? Tror også den inneholder omega 6 og 9 som visstnok også er bra. Kan anbefale deg å ta et slikt tilskudd - men det er ikke sikkert du merker endringer før etter en stund. B-vitaminer (gjerne med mye folat) kan du også trygt ta.

Når det gjelder pigmentforandringer ville jeg gått til hudlege, såvidt jeg vet er det ikke så mye en kan gjøre for å snu dette, men det kan være lurt å høre hva legen har å si om saken :)

Ellers er det begrenset hvor mye effekt du får av kosttilskudd så lenge du spiser usunt og kanskje for lite/mye mat. Du VIL føle deg slapp om du spiser dårlig over tid, selv om du spiser vitamintabletter, fordi kroppen ikke tar opp disse på samme måte som i maten (dette avhenger forsåvidt litt av hvilke vitaminer og mineraler du mangler, men i store trekk...).

Gjest Gjest
Skrevet

Og når det gjelder rensekurer finnes det mange tråder om det her, og folk har visst varierende erfaringer. Jeg har ikke prøvd selv, men vil i hvert fall ikke anbefale det i stedet for å endre på kostholdet - det tror jeg ikke har noenting for seg annet enn at du kanskje føler deg litt annerledes en liten stund etter kuren. Prøv å spise mer grønnsaker, lag mer av maten fra bunnen, ta det gradvis, så er det lettere å gjennomføre :

Gjest KatzenThang
Skrevet (endret)

Jeg anbefaler deg å dra til legen for å sjekke deg og ta blodprøve. Har du kanskje gjort det siden du sier at du har jernmangel? Hm. Har du tatt hårmineralanalyse? Hårmineralanalyse er noe en tar en analyse av når personer er dårlig uten å finne noen tilfredsstillende forklaring.

Jeg synes det kan høres ut som at du har fått i deg for mye jern og burde kanskje sjekke kobberverdiene dine.

Grunnen er at du har forsøkt jern men føler ikke at det hjelper? Du tar C-Vitaminer, og C-Vitaminer vasker kobber ut fra kroppen. I tillegg kan for lite kobber gjør at kroppen ikke kan ta til seg "nytten" av jern. Men pass på å ikke ta kobber (Dosering 1,2mg) over lengre tid heller for det er i likhet med jern: vi bør ikke tilføre kroppen vår rent jern eller kobber over lengre tid.

Ang BETAKAROTEN, det er mange som har gått på denne smellen at de ser ut som en dalmatiner etterhvert med brune ujevne flekker på huden. Du burde nok slutte med det kanskje og se om huden blir bedre.

Det er bra at du skal spise sunnere. Finn ut på nettet av hva som inneholder hva, etter at du har funnet ut hva du mangler, og ikke minst hvor MYE du mangler av hva! Uansett hvor mange vitamin og mineraler osv du tar som er bra for kroppen, hjelper det liiite om man gjør det feil. Så spar pengene dine med å finne løsningen istedet. Lykketil :)

Endret av KatzenThang
Gjest Gjest
Skrevet

Men KatzenThang; man blir jo anbefalt å ta c-vitamin og drikke juice sammen med jerntilskudd? Samtidig vet jeg ikke mer om dette enn at hvis du har både jern- og kobbermangel, så blir kanskje effekten av jerntablettene mindre i denne sammenhengen :klø: Dersom jerntilskuddet ikke hjelper ville jeg i hvert fall gått til legen og få tatt en ny prøve, for mye jern gir de samme symptomene som for lite, så det er lurt å sjekke opp. Det kan også være forskjellige grunner til at jernet ikke blir tatt opp, f eks noen tarmlidelser, så hvis man trenger mer utredning er det ikke dumt å holde kontakten med legen før man tester ut i hytt og pine selv!

Gjest KatzenThang
Skrevet
Men KatzenThang; man blir jo anbefalt å ta c-vitamin og drikke juice sammen med jerntilskudd? Samtidig vet jeg ikke mer om dette enn at hvis du har både jern- og kobbermangel, så blir kanskje effekten av jerntablettene mindre i denne sammenhengen :klø: Dersom jerntilskuddet ikke hjelper ville jeg i hvert fall gått til legen og få tatt en ny prøve, for mye jern gir de samme symptomene som for lite, så det er lurt å sjekke opp. Det kan også være forskjellige grunner til at jernet ikke blir tatt opp, f eks noen tarmlidelser, så hvis man trenger mer utredning er det ikke dumt å holde kontakten med legen før man tester ut i hytt og pine selv!

Skjønner. Men Jern og Kobber er ikke det samme og derfor utgjør det en forskjell for kroppen. Jeg anbefaler deg å lese dette igjen og hvis du fortsatt er usikker er det bare å si ifra.

Grunnen er at du har forsøkt jern men føler ikke at det hjelper? Du tar C-Vitaminer, og C-Vitaminer vasker kobber ut fra kroppen. I tillegg kan for lite kobber gjør at kroppen ikke kan ta til seg "nytten" av jern. Men pass på å ikke ta kobber (Dosering 1,2mg) over lengre tid heller for det er i likhet med jern: vi bør ikke tilføre kroppen vår rent jern eller kobber over lengre tid.

Gjest KatzenThang
Skrevet (endret)
Dersom jerntilskuddet ikke hjelper ville jeg i hvert fall gått til legen og få tatt en ny prøve, for mye jern gir de samme symptomene som for lite, så det er lurt å sjekke opp. Det kan også være forskjellige grunner til at jernet ikke blir tatt opp, f eks noen tarmlidelser, så hvis man trenger mer utredning er det ikke dumt å holde kontakten med legen før man tester ut i hytt og pine selv!

Glemte å svare på det siste. Ja, blodprøve og en hårmineralanalyse (den siste kjempe viktig). Ofte sier det mye mer enn en blodprøve (som ofte sier at du mangler dette jernet gang på gang, dessverre:\ Men det er heller ikke lett for en lege om opplysningene er svake. Så skaff deg opplysninger, si nøyaktig hva som plager deg. Og er du usikker på noe spør! Legen kan ikke vite alt. :)

Endret av KatzenThang
Gjest tasha
Skrevet

takk for svar:)

nå er det sånn at jeg vet veldig lite om all slags helseting, hvor mye ditt og datt du skal ha osv. derfor spør jeg:)

Betakaroten har jeg ikke tatt, men tenkte på å prøve det om noen anbefalte det om det gir jevnere hud. har fregner, og er vel en sånn litt uheldig type når det gjelder soling, i stedet for de heldige som blir råbrune og jevne. men som sagt så virker det som at pigmentforandringene har kommet i det siste.

Ang jern, så var jeg å tok blodprøve hos legen i høst, men hun fikk ikke somlet seg til å sende resultatet før i våres, og der hadde jeg visst for lite jern, så hun anbefalte meg å ta aminojern, fordi da slapp jeg å drikke juice osv i tillegg, siden den allerede inneholder c vitaminer. tar en tablett om dagen som anbefalt, men merker ikke noe.. rssten aner jeg ikke (skal til legen til uka igjen å sjekke mer, håranalyse har jeg ikke tatt)

jeg sluttet med røyken for to år, har har begynt å jogge litt osv. har alltid vært litt usunn, og ser på det som en liten god start om jeg kunne tatt en rensekur (hørt om folk som har fått et spark i baken av det) og startet på "blanke ark"

(jeg er den typen som helst starter på en mandag, på en ny uke, sprekker jeg tirsdag, venter jeg nesten til mandag att.. :S)

men jeg har skjerpet meg som sagt, og vært flink en periode. men nå kom jeg litt skeis ut i ferien. problemet er at jeg elsker søtt å godt, og liker nesten ikke noe av det folk her har skrevet om sunne oppskrifter...

Skrevet

Du kan prøve floradix formula det er kosttilskudd som inneholder jernekstrakter,vitaminer og mineraler, også kan du prøve c-vitaminer tyggetabletter som er tilsatt antioksidanter. De smaker kjempe godt:)

Du kan også prøve å legge om kostholdet dit,samt og trene oftere. Jeg trener 2-3 ganger i uka og det hjelper.

Skrevet (endret)
problemet er at jeg elsker søtt å godt, og liker nesten ikke noe av det folk her har skrevet om sunne oppskrifter...

Det er en treningssak. Faktisk. Er mye jeg ikke likte før, men som jeg har prøvd å spise noen få ganger til fordi jeg ikke vil gi meg. Nå er det noe av det beste jeg vet. Jeg hatet tomater før, kunne virkelig ikke fordra dem. Nå spiser jeg tomater som de er, som snacks. Løk likte jeg heller ikke, men nå er det slik at en middag uten løk er en ikke fullkommen middag. Paprika rørte jeg ikke før jeg ble 24, nå brukes den som snacks. Veldig mange av oss "sunne" mennesker har jo måttet venne oss til den typen mat, det er langt fra alle som liker alt som er sunt helt av seg selv. Jeg er midt i min prosess der jeg fremdeles sliter med å gjøre de riktige valgene, men det går framover. Å lære seg å like mye rart er en stor del av den prosessen. (Jeg sliter fremdeles med selleri, den tror jeg blir vanskelig å komme over.)

Hadde jeg vært deg så ville jeg satset hardt på å gjøre noe med kostholdet. Det blir ikke det samme å ta masse kosttilskudd, det hjelper deg ikke til å verken føle deg bedre eller bli tynnere og mer veltrent. Hvis du føler deg som en dass nå så kommer du til å fortsette å føle deg som en dass etter at du har begynt med kosttilskudd.

Rensekur? Glem det. Kroppen fikser det der selv. Hjelp den i gang med masse vann og fiberrik mat. Og nei, du går ikke permanent ned i vekt av en rensekur, det er en høyst midlertidig effekt.

Endret av Zzyzx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...