Gå til innhold

Hjelp... jeg skal til Italia

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi bestilte oss en impulstur til italia i helgen. reiser i september(to første ukene) og skal bo ca to timer fra venezia.

er det noe spesiellt man bør tenke over når man drar til dette landet ? spesielle regler og sedvaner som gjelder ?

innbiller meg at det er et forholdsvis dyrt land å dra til ? vi skal jo ikke bo i venezia by heldigvis men i en mindre by et par timer unna.

noen som har vært i nord-italia på dette tidspunktet og kan gi litt egen erfaring på hvordan det var med vær og evnt badetemperaturer ? har søkt litt og funnet gjennomsnitstemperaturer men det er alltid fint med personlige erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det er ingenting å være redd for...Italia er jo bare herlig :-) Jeg har vært i Milano og Venezia for noen år siden og det var da vi fikk smaken av Italia. Etter det har vi vært tilbake både til Roma og til Firenze området. Det som kanskje er litt spesielt i Italia er dette med å gå ut å spise, menyen etc. Jeg har skrevet litt om det i dette reisebrevet: http://gardkarlsen.com/eating_drinking_Florence_Italy.htm . En opererer med anti pasti, primi, secondi osv. og en "cover charge" som kalles pane e coperto etc. Men Italia er en flott destinasjon synes jeg og jeg kunne godt tenkt meg å reise tilbake og utforske nye områder :-)

Gjest Gjest
Skrevet
vi skal jo ikke bo i venezia by heldigvis men i en mindre by et par timer unna.

Heldigvis? Venezia er en fantastisk by, ville absolutt anbefalt å bo der. Selv om det sikkert er billigere på fastlandet.

Skrevet
Heldigvis? Venezia er en fantastisk by, ville absolutt anbefalt å bo der. Selv om det sikkert er billigere på fastlandet.

tenker prismessig. det er mer aktuellt for oss å ta dagsturer dit og heller bo litt rimeligere :)

Gjest Gjest
Skrevet
tenker prismessig. det er mer aktuellt for oss å ta dagsturer dit og heller bo litt rimeligere :)

Det koster å dra frem og tilbake også, så jeg ville absolutt bodd i Venezia. Men om dere også skal se noen av de andre byene i omegnen så kan det jo gå an å bo utenfor også. Verona skal blant annet være fint.

Gjest Gjest
Skrevet

"Hjelp, jeg skal til Italia"??? HURRA jeg skal til Italia, heter det. :)

Og det er da dessuten vitterlig et av de aller minst "skumle" reisemålene som finnes. Jeg ville definitivt foretrukket å bo i Venezia, med mindre byen dere har funnet er veldig sjarmerende.

Skrevet

Har vært endel ganger i Italia, sist gang bl.a. Venezia-området for ca en uke siden. September er en deilig måned å reise til Italia på: du er utenfor høysesong (selv om enkelte byer er stappa med turister året rundt), kelnerne har rutinen inne men er avslappet nynnende igjen, prisnivået skrudd et lite hakk ned, været fortsatt behagelig stabilt men kan variere fra under 20 til over 30 pluss, og badevannet er på sitt absolutt varmeste, før det gradvis kjøles ned fra midten av måneden.

Om mat:

Italienerne er veldig strenge på mattidene. Frokosten gjøres gjerne veldig enkelt, men en kaffe og croissant. Lunsjen derimot tas veldig seriøst og spises gjerne som en middag nr1 en gang mellom kl 1230 og 1430. I denne tiden stenges de fleste butikker, for så å åpne igjen senere på ettermiddagen. Middag spiser man fra 1930-tiden og utover, gjerne til nærmere 23. Mellom lunsj og middag stenger de allerfleste spisesteder og mister du lunsjen så føles det leeenge ut til middag.. Med mindre du bor i en by og har tilgang til mcDonalds eller enkle smørbrødkafeer, men kanskje litt kjedelig å spise på sånne steder når du først er i området med så mye godt? ;)

NordItalia er en av de rikeste områdene i Europa, og prisnivået deretter. Pasta, pizza og vino de tavolo (husets vin) er både godt og rimelig, men gjør du hele middager med forretter, kjøtt/fisk med tilbehør (tilbehør=contorni: poteter o.l, pluss salat,grønnsaker: dette må du alltid bestille ved siden av hovedretten) koster det ikke sjeldent endel over norsk restaurantmiddag. Liker du fisk og skalldyr og er ved kysten, så har du utallige variasjoner av blekksprut, reker og skjell med og uten pasta. Namm! Noen få innlærte italienske gloser og et smil gjør også underverker på grad av service..

God tur!

Skrevet

he he, jeg gleder meg til turen men jeg er alltid litt usikker første gangen jeg drar til et nytt land :)

takk for info Gustav :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...