Gå til innhold

Brød - hva er billigst? Bake selv eller kjøpe?

Anbefalte innlegg

Gjest bakers
Skrevet

Hva er billigst av å kjøpe grovbrød og å bake selv?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er billigst av å kjøpe grovbrød og å bake selv?

Kommer jo egentlig an på hvor dyre kjøpebrødene du velger er da...kjøper du brød til 20-30 kr stk vil jeg anta det er myyyye billigere å bake selv,og i allefall hvis du kjøper mel og korn hver for seg og ikke de ferdige "brødmix bland i kun vann"-variantene!

Gjest Miss O'Hara
Skrevet

Jeg har også lurt på det, hvis man tar strømprisen i betraktning også, den totale kostnaden. Hvis man må bake en gang i uken, for eksempel. Noen som har regnet på det?

Skrevet
Jeg har også lurt på det, hvis man tar strømprisen i betraktning også, den totale kostnaden. Hvis man må bake en gang i uken, for eksempel. Noen som har regnet på det?

Som gjesten sier over så er det helt avhenging av hva det du lager skal erstatte. Om det erstatter den billigste kneipen så blir det et tapsprosjekt. Når det gjelder strømpris så må du se hvor stor effekt stekeoven bruker og gange med tid og pris/kilowatt. Har ikke regnet på det selv, men burde ikke være mye. All varme som ovnen produserer skal dessuten ut av den og i den kalde årstiden vil det erstatte annen elektrisk oppvarming om du bruker det.

Enkelt eksempel. Stekeovn på 2000 w i snitt 1 time til 50 øre / kwt

2kw * 50 øre / kwt * 1 t = 1 kr

Skrevet
[...] Enkelt eksempel. Stekeovn på 2000 w i snitt 1 time til 50 øre / kwt

2kw * 50 øre / kwt * 1 t = 1 kr

Det er bare det at steikeovnen har termostat, som slukker strømmen når ovnen er varm nok, og på igjen når temperaturen synker. Er du bevisst, lar du brødet få de siste fem-ti minuttene på ettervarme. Slik at du må anta at det reelle kostnaden er 65-75 prosent. Eller 65 til 75 øre pr bakst, i forhold til skrues eksempel. :danse:

Og det er sjelden man gidder sloss med en grovbrøddeig bare for ett eneste brøds skyld. Derfor kan denne strømmen normalt deles på alt fra to til seks-åtte.

Selv baker jeg høst, vinter og vår, men kun i overskyede perioder om sommeren, hvis jeg ikke skal grille og stapper to fluer i samme smekken. Setter gjerne en grov og en fin deig, og blander og styrer på. Gjør grovbaksten grovere med kli, men mer bakevennlig med hvetemel. Bruker ulike krydder og sånn, så prisen pr brød varierer. Men jeg har aldri kommet over halvparten av hva et tilsvarende kjøpebrød koster. Ikke engang når jeg kjøper mel i dyrere butikker.

Grovbrød koster uten unntak over tjue kroner her, og de fleste snuser på undersiden av tretti. Mitt er grovere, med solsikkefrø, havrekli, svartsirup og malt, og koster mellom en seks- og en åttekroning.

Noen halvsteiktes, og ble kastet i fryseren. Sluttet med det, og helsteiker alle. De tiner rimeligere på kjøkkenbenken, og det er ingen smaksforskjell mellom daggammelt og frosset.

Det er mest å hente ved å bake grovt. Hvetemel og luft er relativt rimelig i de rette butikkene. Men er også billigst hjemmebakt. Og som sagt, kan deler av en grov og en fin deig blandes, for å gi en tredje litt mindre grov brødtype. Eller marmorert, for gjester ;)

Skrevet
Grovbrød koster uten unntak over tjue kroner her, og de fleste snuser på undersiden av tretti. Mitt er grovere, med solsikkefrø, havrekli, svartsirup og malt, og koster mellom en seks- og en åttekroning.

har du noen oppskrifter å dele?

Baker brød med brødbakemaskin vi, fort gjort å hive oppi litt mel,gjær, olje og vann om kvelden og våkne til ferskt brød om morgenen :)

Jeg liker å variere brødene så tar gjerne i mot oppskrifter

Skrevet

Jeg får hvertfall bakt 6 brød for prisen av 2 kjøpebrød. Om ikke mindre (grovt regnet, gidder ikke å sette meg ned å regne på krona. Hvor mye strøm ovnen bruker på å steke brød gidder jeg hvertfall ikke regne på :) Men dere er flinke dere som får orker altså! :ler: ).

Synes det er mye bedre med hjemmebakte brød også=)

Skrevet
har du noen oppskrifter å dele?

Baker brød med brødbakemaskin vi, fort gjort å hive oppi litt mel,gjær, olje og vann om kvelden og våkne til ferskt brød om morgenen :)

Jeg liker å variere brødene så tar gjerne i mot oppskrifter

Jammen det er brødbakst, ikke ingeniørkunst. Har ikke sett en eneste oppskrift siden jeg bakte bergenske langebrød for første gang for seks år siden. Alt går på slump, og så ser jeg konsistensen an. Grøtrester, en kvart banan, allehånde, oppmalt gammelt brød og annet som er for hånden, går også i. men det har jeg svart relativt grundig på i andre tråder. Du finner dem ved å søke.

Vil du ha en kvalitetsheving, lager du deigen akkurat litt for løs (fuktig), lemper den ut av bakemaskina, i ei smurt form (gjerne drysset med grov rug, knuste nøtter eller frø) og steiker det i steikeovnen. Bakemaskinsteikinga holder til nød, men da må det være ferskt, og såpass frokost at smaksløkene enda ikke har våknet.

Gjest Gjest
Skrevet

Kamikatze, er du singel, eller :ler: ønsker meg en mann som har sånne interesser som deg. Tror jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye det koster bryr jeg meg ikke om. Det er smaken som teller, og da er det hjemmebaks det handler om. Andre her har regnet på at det blir billigere uansett.

Nå er jeg så kresen at jeg kun spiser ferskt brød. Så da baker jeg fire brød i slengen, og skjærer opp alle når de er avkjølt. Fryser og tar opp de skivene jeg skal spise akkurat da. Tiner dem i brødristeren og har dermed alltid ferskt brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...