Gjest Bh Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 Jeg og samboeren deler på alle utgifter. Han eier bilen og har til nå betalt alle kostnader med den. Nå skal vi begynne å dele på disse. Bør jeg rett og slett kjøpe halvparten av bilen hans? Til hvilken pris? Og hvordan bør dette gjøres ved evt omregistrering? Hvordan gjør vi det med forsikring? Hva vil skje ved et eventuelt brudd? Er det en god eller dårlig ide å kjøpe en halvpart av bilen hans?
Claire Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har aldri hørt om noen som har kjøpt seg inn i en bil, og jeg hadde ikke giddet det!
Gjest Glør Skrevet 7. juli 2009 #3 Skrevet 7. juli 2009 Å ha bil er vanligvis en ulempe, siden de har så stort verditap og mange potensielt dyre reperasjoner, så jeg hadde ikke villet ha bil, hvis jeg kunne slippe. Jeg og samboeren deler bil privat, men den står på meg, og han har ingen interesse av å ha den på seg. Men han spytter i på reperasjoner og vedlikehold for å forsvare at han bruker den fritt han også, i tillegg til at han hjelper meg å skru.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 Kommer an på hva slags økonomisk avtale dere har. Hvordan deler dere utgifter? %-vis etter inntekt? Da kan du vel betale utgifter på bilen etter samme %sats, uten å kjøpe deg inn i den? Virker latterlig å kjøpe seg inn i en bil!! Generelt bør du jo ha en 50% eierandel i bolig før du begynner å tenke bil, inntil da syns jeg heller dere kan bli enig om et fast beløp for bruk av bilen, noen hundrelapper i måneden? Hvis dere har lik økonomi/eier bolig likt og har tilnærmet lik inntekt ville jeg enten satset på 2 biler (spesielt hvis dere planlegger å få barn), eller foreslått å kjøpe en ny bil sammen og dele likt!
Gjest Bh Skrevet 9. juli 2009 #5 Skrevet 9. juli 2009 Kommer an på hva slags økonomisk avtale dere har. Hvordan deler dere utgifter? %-vis etter inntekt? Da kan du vel betale utgifter på bilen etter samme %sats, uten å kjøpe deg inn i den? Virker latterlig å kjøpe seg inn i en bil!! Generelt bør du jo ha en 50% eierandel i bolig før du begynner å tenke bil, inntil da syns jeg heller dere kan bli enig om et fast beløp for bruk av bilen, noen hundrelapper i måneden? Hvis dere har lik økonomi/eier bolig likt og har tilnærmet lik inntekt ville jeg enten satset på 2 biler (spesielt hvis dere planlegger å få barn), eller foreslått å kjøpe en ny bil sammen og dele likt! Vi har allerede 50% eierandel på boligen og deler andre utgifter likt. Bør vi ikke også dele verditapet på bilen for at dette skal være rettferdig? Vi har forøvrig lik inntekt.
Gjest Lille-pus Skrevet 9. juli 2009 #6 Skrevet 9. juli 2009 Det kan være greit å også huske på at den som ikke står som eier (eller som del-eier) av en bil heller ikke tjener opp bonus. Dersom man er to, og kun har en bil som er eier av den andre parten, så er det slik at selv om du skulle både bruke bilen og betale hele forsikringen på den (i ditt navn) så ville du alikevel ikke ha tjent opp noe som helst bonus dersom dere går fra hverandre og du kjøper di egen bil. Her er det litt variasjon memlom forsikringsselskapene, jeg er klar over det, men ikke alle av dem har såkalt skilsmisse-ordning hvor begge parter får overført bonusen til seg.
Gjest Ingeniøren Skrevet 9. juli 2009 #7 Skrevet 9. juli 2009 Når man skal dele utgifter er det klart enkleste å opprette en felleskonto som begge disponerer og har kort til. På den måten betyr det ikke noe hvem som handler mat, fyller bensin, betaler verlsted/strømregninger osv fordi pengene uansett trekkes fra felleskontoen. Så er det bare å sette opp en fast overføring fra lønnskontoen hver måned på beløpet dere avtaler. Å kjøpe seg inn i bilen synes jeg virker unødvendig. Gå heller sammen ved neste bilkjøp.
Gjest Bh Skrevet 9. juli 2009 #8 Skrevet 9. juli 2009 Det kan være greit å også huske på at den som ikke står som eier (eller som del-eier) av en bil heller ikke tjener opp bonus. Dersom man er to, og kun har en bil som er eier av den andre parten, så er det slik at selv om du skulle både bruke bilen og betale hele forsikringen på den (i ditt navn) så ville du alikevel ikke ha tjent opp noe som helst bonus dersom dere går fra hverandre og du kjøper di egen bil. Her er det litt variasjon memlom forsikringsselskapene, jeg er klar over det, men ikke alle av dem har såkalt skilsmisse-ordning hvor begge parter får overført bonusen til seg. Hvordan kompenserer vi for dette i praksis? Ved at han eier 100% av bilen og jeg betaler 50% av utgiftene med den, bortsett fra forsikring?
Gjest Bh Skrevet 9. juli 2009 #9 Skrevet 9. juli 2009 Å kjøpe seg inn i bilen synes jeg virker unødvendig. Gå heller sammen ved neste bilkjøp. Hvorfor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå