Gå til innhold

Rettigheter som samboere

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_KaNina_*
Skrevet

Jeg har vært samboer i 8 år. Vi har to barn på 3 og 7 år. Samboeren min eier to hus og to biler, jeg eier ingenting. Tre av disse tingene er kjøpt etter at vi ble samboere. Hva skjer med disse eiendelene hvis samboeren min omkommer? Jeg håper selvfølgelig ikke at dette skjer, men bare lurer på hva som skjer hvis, liksom :)

Videoannonse
Annonse
Gjest regine ii
Skrevet

Hvis dere ikke har noen avtaler, dvs. gjensidig testament og samboerkontrakt, så arver barna nesten alt. Etter en lovendring fra 1. juli kan du arve litt, mener det er noe sånt som 4x folketrygdens grunnbeløp, siden dere har felles barn. (Dette ugjør ca 250000 hvis jeg ikke husker feil). Siden barna er små, vil overformynderiet komme inn og forvalte deres arv til de blir myndige.

Du har ingen rettigheter til "hans" eiendeler, selv om de ble skaffet etter at dere flyttet sammen. Da må dette avtales, slik at begge står som eier.

Selv om man har bodd sammen i århundrer så får man ingen rettigheter til den andres ting. Derfor syns jeg det er ufattelig naivt å ikke sørge for medeierskap til f.eks. store ting (hus, hytte, bil, båt, hvitevarer salong etc) slik at man ikke blir stående på bar bakke ved et evt. brudd. Det er DYRT å måtte skaffe alt nytt på en gang!

Deler man leilighet som studentpar er det selvsagt ikke så farlig med samboerkontrakt og sånt, men så snart man skaffer seg store ting sammen og iallfall når man skaffer seg barn, så bør man faktisk ordne det økonomiske seg i mellom.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har vært samboer i 8 år. Vi har to barn på 3 og 7 år. Samboeren min eier to hus og to biler, jeg eier ingenting. Tre av disse tingene er kjøpt etter at vi ble samboere. Hva skjer med disse eiendelene hvis samboeren min omkommer? Jeg håper selvfølgelig ikke at dette skjer, men bare lurer på hva som skjer hvis, liksom :)

Dette er meget tankeløst og komplett uholdbart. Hva gjør du dersom han forlater deg? Hva har du da å tilby barna? oG hvis han dør?

Du trenger:

- kontrakt

- testamente

- livsforsikring

Du bør kjøpe deg inn i huset (ikke i biler:), evt få overskrevet eierandeler pga hjemmeinnsats, hvis du har tatt mesteparten av arbeidet hjemme. Kontakt advokat. Anbefaler deg i første rekke å høre med jusshjelpa eller gratis advokat på biblioteket, + lese Otto Risangers bøker om samboerskap og økonomi. Deretter prater du med samboer og dere går til advokat sammen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...