Gjest BananaFurby Skrevet 7. juli 2009 #21 Skrevet 7. juli 2009 Jeg studerer biologi på NTNU, men gikk et halvt år på kjemi. I det hele tatt er studentmiljøet i Trondheim fantastisk og bør oppleves =) Kjemi på NTNU anbefales sterkt, det er veldig gøy og kjempefint miljø. Biologi har en tendens til å være litt mer rotete, og den første sommeren går med på feltkurs (som var kjempegøy). Tror ikke UiO har et like omfattende feltkurs. Jeg tror biologi på NTNU er best hvis du er klar på hvilken retning innenfor biologien du foretrekker, mens biologi på UiO er mer generelt. Det er nok litt mer prestisje over UiO, men NTNU er et knallbra universitet og har gode muligheter for utveksling =) Håper du finner ut av det og at vi kan ønske deg velkommen til Trondheim!
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #22 Skrevet 7. juli 2009 UiO når vel først og fremst opp i rankingen fordi det er lokalisert i hovedstaden og er et eldre universitet enn landets øvrige. Nei, UiO kommer langt opp pga samfunnsfag og humanistiske fag.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #23 Skrevet 7. juli 2009 Nei, UiO kommer langt opp pga samfunnsfag og humanistiske fag. På mange områder innenfor teknologi og realfag derimot, er NTNU best i landet. Men for all del, klart også UiO hevder seg på disse feltene. Så hvis UiO hadde vært det mest praktiske alternativet mht bolig, familie osv, ville jeg valgt det.
Twink Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #24 Skrevet 7. juli 2009 Jeg tror ikke det har så mye å si hvor man tar en bachelor i Norge - for å være helt ærlig. Hvis du ikke trives på UIO, kan du alltids flytte over til NTNU. Jeg syns Trondheim er en mye finere by enn Oslo, men det har vel noe med at jeg har bodd i Oslo hele mitt liv. Det var deilig å komme seg litt vekk. Lykke til, uansett hva du velger Nei, og det er det jeg har tenkt en del på og. Det vil jo koste meg en del å flytte oppover, i tillegg til at jeg må finne meg en ny jobb, ikke har familie i området som kan bidra med en middag i ny og ne... Master kommer jeg til å dra til utlandet for å ta uansett, og jeg vil jo tro hvor den er tatt har mer betydning en bacheloren. Takk skal du ha!
Twink Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #25 Skrevet 7. juli 2009 Som tidligere NTNU-student synes jeg at Trondheim var en utmerket studentby, både faglig og sosialt. Jeg tenkte bare jeg ville komplisere bildet enda mer for deg ved å foreslå at du også sjekker ut UMB (tidligere landbrukshøgskolen). Da har du samtidig muligheten til å holde kontakt med jobb og sosialt miljø i Oslo. Utdanningen derfra holder også høy kvalitet og kandidater derfra har godt rykte i arbiedslivet. Utvekslingsmuligheter og mer finner du på hjemmesiden http://www.umb.no Jeg har såvidt vært inne på sidene deres og sjekket, og det ser jo forøvrig interessant ut! Men jeg er litt redd for at det blir veldig landbrukspreget, så på noe i et genetikk program, og det dreide seg mye om husdyr og arv, og det er ikke akkurat det jeg er mest ute etter... Men dette er kun en oppfatning jeg har laget ene og alene i mitt eget hode, så kan jo være jeg tar feil! Vet du noe om denne skolen? Kan jo kanskje tilføye at det er biokjemi og molekylærbiologi som tiltaler meg mest, kunne godt tenkt meg å spesialisere meg innenfor noe med humanfysiologi, genetikk, virologi, etc.
Twink Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #26 Skrevet 7. juli 2009 Vet selv av egen erfaring at UiO er meget bra på kjemi og biologi. NTNU er for folk som vil studere kybernetikk og aerodynamikk o.l. Dessuten er det jævlig mye dårligere vær i Trondheim kontra Oslo, kanskje derfor man sitter så mye inne der oppe og er "sosial student" og drikker øl? Ja det inntrykket har jeg fått litt nå og, og det er ikke den teknologiske delen i realfag som interesser meg mest... Trodde det ikke var så verst vær i Trondheim jeg, er litt derfor jeg har utelukket Bergen, tror jeg vil bli lei av alt regnet...
Twink Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #27 Skrevet 7. juli 2009 Jeg studerer biologi på NTNU, men gikk et halvt år på kjemi. I det hele tatt er studentmiljøet i Trondheim fantastisk og bør oppleves =) Kjemi på NTNU anbefales sterkt, det er veldig gøy og kjempefint miljø. Biologi har en tendens til å være litt mer rotete, og den første sommeren går med på feltkurs (som var kjempegøy). Tror ikke UiO har et like omfattende feltkurs. Jeg tror biologi på NTNU er best hvis du er klar på hvilken retning innenfor biologien du foretrekker, mens biologi på UiO er mer generelt. Det er nok litt mer prestisje over UiO, men NTNU er et knallbra universitet og har gode muligheter for utveksling =) Håper du finner ut av det og at vi kan ønske deg velkommen til Trondheim! Hei og takk for svar! Hva mener du med at biologi kan være rotete? Jeg tror det kan være greit at det er generelt på bacheloren, da jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Vet i noenlunde hvilken retning jeg tror jeg skal, men føler jeg må lære meg mye mer om emnet før jeg velger spesialisering!
Gjest antigartner Skrevet 7. juli 2009 #28 Skrevet 7. juli 2009 Men jeg er litt redd for at det blir veldig landbrukspreget, så på noe i et genetikk program, og det dreide seg mye om husdyr og arv, og det er ikke akkurat det jeg er mest ute etter... Men dette er kun en oppfatning jeg har laget ene og alene i mitt eget hode, så kan jo være jeg tar feil! Vet du noe om denne skolen? Det jeg vet om UMB, vet jeg gjennom venner som har master- og doktorgrader derfra. Mitt inntrykk er at utdanningen på ingen måte er så landbrukspreget som en skulle tro. Jeg utelukket selv UMB på grunn av at jeg fikk samme inntrykk som deg, at utdanningen var veldig landbruksrelatert (på den tiden het det Norges Landbrukshøgskole), men forsto raskt at mine venner ikke var i den minste befatning med verken korn eller kyr. Jeg synes UMB er blitt flinkere til å markedsføre seg innen det de faktisk driver med, men fremdeles henger "bondepreget" litt igjen. UMB ligger langt fram innen biologisk forskning på mange områder. Husk også at mange av universitetenes utvekslingsavtaler med ulike utenlandske universitet, i alle fall ved NTNU, innebærer at du fremdeles er NTNU-student, men at du tar ett år av mastergraden din i utlandet. Vitnemålet ditt kommer fremdeles fra ditt norske universitet. Hvis du vil ta hele mastergraden i utlandet er det litt andre ordninger som gjelder, både i forhold til opptak og økonomi. Dette kan en innhente mer informasjon om både ved UIO og NTNU (og sikkert også UMB). Forøvrig: jeg studerte i Trondheim og har bodd deler av livet i Bergen, og kan informere om at været er ustabilt begge steder ;-) Lykke til med valg av studiested!
Colargol Skrevet 7. juli 2009 #29 Skrevet 7. juli 2009 Jeg skal svare kun på vegne av Trondheim og Oslo som byer. Har tatt noen fag ved NTNU, men er høgskolestudent med helt andre interesser en det jeg ville fått ved et universitet. Men altså, til saken. Jeg er Trondhjemmer, flyttet til Oslo som nittenåring og har vært tilbake et par ganger siden. Det som er så merkverdig er at de fleste jeg kjenner fra Østlandet vil nordover eller vestover, trøndere/nordlendinger vil sør/øst eller vest, og vestlendinger nord eller sør/øst. En ting er hvor de beste studiene er, noe det ser ut som folk har delte meninger om. Men jeg mener at ALLE har godt av å studere noen år hjemmefra, oppleve noe annet og få nye erfaringer. Du lever bare en gang! Studentmiljøet i Trondheim er kjent, men man velger jo selv hvor mye man vil delta og hvem man vil bli kjent med. Alle byene (inkludert resten av Norge, hva med Tromsø og Stavanger?) er fine byer, og i Trondheim vil du ikke finne et studentmiljø bestående av trøndere -det vil du heller ikke på de andre universitetene -folk flytter på kryss og tvers. Du har også ganske likt tilbud på fritiden i alle de største byene -men Oslo har et litt "annerledes miljø", kanskje mindre samlende?! (Kjenner folk som nesten ikke bruker Trondheim by når de går ut, kun studentersamfundet fordi det er der miljøet er) Jeg kjenner flere som har flyttet langt for å studere, og de fleste finner seg til rette og ender opp med å bli der hele studietiden. Å flytte et stykke fra familie og venner vil gjøre deg mer selvstendig, fordomsfri (forhåpentligvis) og det er større sjangs for at du får utvidet vennekretsen din. Jeg tenker ofte på de av mine barndomsvenner som aldri flyttet fra hjemstedet for å studere eller oppleve noe annet, -de er mer ...trangsynte enn de aller fleste som har fått rørt litt på seg! (Jepp, noen fordommer henger igjen, satt veldig på spissen altså) Hverken Trondheim eller Bergen er små byer i den forstand at vi bor i Norge. Og universitetene her har omtrent lik "kvalitetsgrad", vi er lille Norge, at vi havner på lister i det hele tatt er stort, men ikke nødvendigvis representativt for virkeligheten. Skal du ta en master så er det den som vil bety mest -på samme måte som at karakterene fra ungdomskolen har null betydning i det du søker deg inn på høyere utdannelse. Men i yrkeslivet betyr det også mye at du er selvstendig og har tilegnet deg erfaring, både i livet og faglig. Og hva vil du selv sitte igjen med når du er femti? Velg etter magefølelsen du! (psst! Været er ikke så mye verre enn i Oslo, bare litt mer uforutsigbart og litt mindre ekkel slaps på vinteren)
ninuska_ Skrevet 7. juli 2009 #30 Skrevet 7. juli 2009 (endret) Jeg trodde at Kavli-instittuttet/St.Olavs i Trondheim var mye mer anerkjent enn noe i Oslo, men hva vet jeg.. det er det eneste jeg har hørt om i Norge, og jeg vet ikke om noe annet enn det (Der er jeg ganske sikker på at man får tilbud om å skrive master hvis man går biologi). Endret 7. juli 2009 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #31 Skrevet 7. juli 2009 hei, jeg studerer bioingeniør i trondheim, og jeg vil gi deg et lite tips. Ikke velg kun biologi, velg heller da kjemi! Har flere i klassen min som har en bachelor i biologi bak seg, og det er lite jobber å få. Vil tro det er lettere å få seg jobb som kjemiker. Trondheim er en fin by, men det er lett å få vinterdepresjoner etter som vinteren varer evig der (virker det som). Lykke til!
ilcrappo Skrevet 7. juli 2009 #32 Skrevet 7. juli 2009 NTNU er klart bedre hva angår ingeniørstudier, naturvitenskapelige fag og psykologiutdanning, både master og profesjon. Ellers er det vel hipp som happ mellom de to lærestedene. Jeg finner det utrolig at noen kan påstå at NTNU er bedre enn UiO på naturvitenskapelige fag. UiO har en ekspertise og bredde i sitt naturvitenskaplige fagtilbud og forskningsprogram som NTNU ikke er i nærheten av. UiO når vel først og fremst opp i rankingen fordi det er lokalisert i hovedstaden og er et eldre universitet enn landets øvrige. Du har helt rett. Når man rangerer universiteter så er lokasjon og alder det viktigeste. Jeg kan fortelle deg at disse faktorene teller null - NULL! Man ser på en rekke faglige faktorer der de viktigeste er antall publikasjoner av forskere ved universitetet og hvor mange av disse er publisert i nivå én- kontra nivå to-journaler. Noen av klassifiseringsskjemaene tar også hensyn til internasjonale forskningspriser (slik som blant annet nobelprisen). Felles for disse rangeringene er at de alle rangerer UiO laaaangt høyere enn NTNU.
Gjest SmallTalk Skrevet 7. juli 2009 #33 Skrevet 7. juli 2009 Jeg finner det utrolig at noen kan påstå at NTNU er bedre enn UiO på naturvitenskapelige fag. UiO har en ekspertise og bredde i sitt naturvitenskaplige fagtilbud og forskningsprogram som NTNU ikke er i nærheten av. Da er det jo veldig merkelig at poengrensene for 2008 på ingeniør/teknologi-fag på NTNU jevnt over er mye enn poengrensene på UIO. Det samme gjelder realfag som kjemi.
Gjest fisk Skrevet 8. juli 2009 #34 Skrevet 8. juli 2009 TS, vil du holde på med grunnforskning og opparbeide deg en snever ekspertise og en karriere i akademia, velg rene realfag på UiO. Vil du gjøre deg attraktiv for næringslivet som en potet innen teknologiutvikling, velg siving på NTNU.
solkrem Skrevet 8. juli 2009 #35 Skrevet 8. juli 2009 Trondheim er jo en fantastisk studieby. NTNU kan tilby mye, og har som du nevner mange muligheter når det gjelder utveksling. De jeg kjenner som har gått biologi eller kjemi på NTNU er storfornøyde, og legger vekt på at man lærer mye av mulighetene for selvstendige forsøk og lignende. Å finne seg en leilighet i Trondheim er ikke noe problem. Hybel er derimot verre. Med tanke på at du har leilighet og jobb, ville jeg nok ha studert på UiO. Det er tross alt bedre å finne ut om den skolen er noe for deg, enn å flytte til Trondheim og miste jobb og leilighet, for så å finne ut at du vil tilbake til Oslo.
ilcrappo Skrevet 8. juli 2009 #36 Skrevet 8. juli 2009 Da er det jo veldig merkelig at poengrensene for 2008 på ingeniør/teknologi-fag på NTNU jevnt over er mye enn poengrensene på UIO. Det samme gjelder realfag som kjemi. Nei, det er ikke merkelig i det hele tatt! For det første så er NTNU et betydelig mindre universitet med færre studenter og derfor større kamp om plassene. For det andre skjønner jeg ikke helt hvordan du kan korrelere hvor populært et studium er blant 18-19-åringer som skal begynne på å studere med hvor anerkjent et universitet er internasjonalt. Sistnevnte er basert på forskningsresultater!
Gjest SmallTalk Skrevet 8. juli 2009 #37 Skrevet 8. juli 2009 Nei, det er ikke merkelig i det hele tatt! For det første så er NTNU et betydelig mindre universitet med færre studenter og derfor større kamp om plassene. For det andre skjønner jeg ikke helt hvordan du kan korrelere hvor populært et studium er blant 18-19-åringer som skal begynne på å studere med hvor anerkjent et universitet er internasjonalt. Sistnevnte er basert på forskningsresultater! For det første: Tallene er hentet fra ordinær kvote, ikke førstegangssøkende. Dvs at det er svært få 18-19 åringer blandt søkerene. For det andre: Å anbefale studiested pga forskniningsresultater er dødfødt. Ja, det betyr at man har høyt kvalifisert personale, men det sier fortsatt ingen ting om hvordan instituttet er som studiested. De færreste studenter bryr seg om hvor annerkjent studiestedet er, de bryr seg om jobbmuligheter senere. Innen f.eks mastergrader i ingeniørfag så er NTNU mer ettertraktet hos en del arbeidsgivere enn en master fra UIO.
ilcrappo Skrevet 8. juli 2009 #38 Skrevet 8. juli 2009 (endret) For det andre: Å anbefale studiested pga forskniningsresultater er dødfødt. Ja, det betyr at man har høyt kvalifisert personale, men det sier fortsatt ingen ting om hvordan instituttet er som studiested. De færreste studenter bryr seg om hvor annerkjent studiestedet er, de bryr seg om jobbmuligheter senere. ... som er nettopp grunnen til at jeg anbefalte henne å studere ved UiO hvis hun var mer interessert i å drive med forskning, og NTNU dersom hun (bare) ville bli ingeniør. Endret 8. juli 2009 av ilcrappo
Gjest antigartner Skrevet 8. juli 2009 #39 Skrevet 8. juli 2009 ... som er nettopp grunnen til at jeg anbefalte henne å studere ved UiO hvis hun var mer interessert i å drive med forskning, og NTNU dersom hun (bare) ville bli ingeniør. Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg trodde da vitterlig ikke NTNU bedrev ingeniørutdanning! Sivilingeniørutdanning, derimot... Slik var det i alle fall "den gang jeg var ung". Ingeniørutdanning er en oppgave for høgskolene, ikke universitetene. Siden TS har sagt at det først og fremst er kvaliteten på bachelorstudiene som er interessante, da mastergraden etter planen skal avlegges i utlandet, er internasjonale rankinger av mindre viktighet. De er, som ilcrappo sier, først og fremst et mål på forskningsresultater, publiseringer og andre kriterier for fastsettelse av hvor langt fram universitetet ligger faglig. Da bachelorstudiene befatter seg mye med "avansert basiskunnskap", er ikke nødvendigvis rankingen et mål for kvaliteten på undervisningen på bachelornivå.
Twink Skrevet 9. juli 2009 Forfatter #40 Skrevet 9. juli 2009 hei, jeg studerer bioingeniør i trondheim, og jeg vil gi deg et lite tips. Ikke velg kun biologi, velg heller da kjemi! Har flere i klassen min som har en bachelor i biologi bak seg, og det er lite jobber å få. Vil tro det er lettere å få seg jobb som kjemiker. Trondheim er en fin by, men det er lett å få vinterdepresjoner etter som vinteren varer evig der (virker det som). Lykke til! Hei Gjest! Har faktisk tenkt litt på å muligens søke meg inn på bioingeniør jeg og. Etter tre år så har man i det minste en utdannelse som man kan "bruke til noe", i motsetning til om jeg skulle tatt i f.eks. biologi. Hvordan trives du med studiet? Noen som vet om hvordan muligheter man har til mastergard og evt doktorgrad om man tar bioingeniør i forhold til f.eks. molekylærbiologi/biokjemi?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå