Twink Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 Jeg skal søke skole til neste år, og er veldig usikker på hvilken skole jeg skal velge. Har tenkt å studere kjemi eller biologi, og ser på både NTNU og UIO. Jeg bor i Oslo, har leilighet, fulltidsjobb som kan gjøres om til deltid når jeg begynner å studere, i tillegg til familie og hele mitt sosiale nettverk. Men jeg har hørt mye om at NTNU er en mye bedre skole faglig sett, bedre utvekslingsavtaler og mer anerkjent. Stemmer dette? Hvordan er det å finne seg bolig i Trondheim, er det lettere enn i Oslo? Fint hvis noen kan opplyse meg litt, er redd for at jeg velger UIO fordi det er så mye lettere å bare bli her i byen enn å dra til Trondheim.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har derimot hørt at UiO er landets beste og mest anerkjente universitet, så hva man får høre kommer an på hvem man spør. Jeg går her selv (ikke samme fag som deg) og trives kjempegodt, både faglig og sosialt. Så hvis du faktisk har både jobb, bosted og familie i Oslo og trives her, synes jeg overhodet ikke det er noen grunn til å dra til Trondheim bare fordi noen sier det er bedre der, for som sagt, du vil finne minst like mange som sier det er bedre i Oslo.
ilcrappo Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Men jeg har hørt mye om at NTNU er en mye bedre skole faglig sett, bedre utvekslingsavtaler og mer anerkjent. Stemmer dette? Du har ikke tilfeldigvis hørt dette fra NTNU-studenter? UiO rangerer nok mange hakk høyere enn NTNU hva gjelder det faglige miljø og bredde. Dersom du vil utdanne deg til sivilingeniør og/eller ser for deg en karriere innen oljeindustrien så er NTNU stedet (Porsgrunn er også en mulighet), men dersom dine interesser går mer i retning av forskning så er det ikke noen tvil om at UiO er stedet.
Twink Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har derimot hørt at UiO er landets beste og mest anerkjente universitet, så hva man får høre kommer an på hvem man spør. Jeg går her selv (ikke samme fag som deg) og trives kjempegodt, både faglig og sosialt. Så hvis du faktisk har både jobb, bosted og familie i Oslo og trives her, synes jeg overhodet ikke det er noen grunn til å dra til Trondheim bare fordi noen sier det er bedre der, for som sagt, du vil finne minst like mange som sier det er bedre i Oslo. Ok, så bra! Takk for svar!
Twink Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2009 Du har ikke tilfeldigvis hørt dette fra NTNU-studenter? UiO rangerer nok mange hakk høyere enn NTNU hva gjelder det faglige miljø og bredde. Dersom du vil utdanne deg til sivilingeniør og/eller ser for deg en karriere innen oljeindustrien så er NTNU stedet (Porsgrunn er også en mulighet), men dersom dine interesser går mer i retning av forskning så er det ikke noen tvil om at UiO er stedet. Hehe det kan godt være, litt usiker på hvor jeg har hørt det, men har bare fått for meg at NTNU blir regnet som mer anerkjent... Også har de jo mye bedre utvekslingsavtaler enn UIO, flere Ivy-league, MIT, Berkely... Drømmen er å kunne ta en mastergrad på en av disse! Er helt klart forskning som er hovedinteressen min! Og på UIO har de også biokjemi programmet som virker veldig mye mer spennende enn ren biologi/kjemi. Tusen takk skal du ha for svar!
ninuska_ Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 (endret) Jeg tror NTNU er mer anerkjent i Europa - med tanke på forskning. Jeg hører hvertfall alltid på nyheter og leser kjente publikasjoner fra NTNU - kanskje de får bedre mediedekning, hvem vet.. Jeg ville gått for NTNU hvis jeg var i dine sko. NTNU er kjent for å være det beste naturvitenskapelige universitet - selv om jeg ikke tror det er kjempestor forskjell. Jeg tror at det spørs hva man vil studere. Jeg har hvertfall hørt at biologi er mye bedre på NTNU enn på UIO - og jeg kjenner studenter på begge studiesteder. Endret 6. juli 2009 av ninuska_
dandy Skrevet 7. juli 2009 #7 Skrevet 7. juli 2009 Jeg ville også gått for NTNU om jeg var deg, om de har de rette utvekslingsavtalene for deg og rett fag. Ellers kan jeg reklamere for Trondheim som studieby, og kanskje du har godt av å komme deg ut av Oslo litt;)
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #8 Skrevet 7. juli 2009 Jeg trivdes ikke så godt i Trondheim som student, jeg likte UiO mye bedre. Fordi det er mye mer mangfold i Oslo. I Trondheim er ikke miljøet så stort, og jeg synes det raskt ble klikker og faste gjenger. Jeg forlot familie og venner i Oslo for noen år i Trondheim og fant ikke helt min plass i studentmiljøet der oppe. Jeg ville blitt i Oslo var jeg deg. Dessuten er Trondheim en knøttliten by man fort blir lei. Oslo er fantastisk i forhold, med Marka og alle muligheter som er her. Men trøndere er hyggelige, det skal de ha.
Twink Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 7. juli 2009 Jeg tror NTNU er mer anerkjent i Europa - med tanke på forskning. Jeg hører hvertfall alltid på nyheter og leser kjente publikasjoner fra NTNU - kanskje de får bedre mediedekning, hvem vet.. Jeg ville gått for NTNU hvis jeg var i dine sko. NTNU er kjent for å være det beste naturvitenskapelige universitet - selv om jeg ikke tror det er kjempestor forskjell. Jeg tror at det spørs hva man vil studere. Jeg har hvertfall hørt at biologi er mye bedre på NTNU enn på UIO - og jeg kjenner studenter på begge studiesteder. Hei og takk for svar! Det er dette jeg har hørt også, så derfor jeg er usikker...
Twink Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 7. juli 2009 Jeg ville også gått for NTNU om jeg var deg, om de har de rette utvekslingsavtalene for deg og rett fag. Ellers kan jeg reklamere for Trondheim som studieby, og kanskje du har godt av å komme deg ut av Oslo litt;) De har definitivt mye bedre utvekslingsavtaler enn UIO! Leste også at NTNU ikke en gang fikk fylt opp kvotene sine hos disse universitetene jeg nevnte, og da jeg kunne veldig godt tenke meg å ta en master på ett av disse, vil det kanskje være lettere hvis jeg allerede har hatt et semester der? Jeg har faktisk aldri bodd noe annet sted enn i eller rett utenfor Oslo, så kunne nok helt sikkert hatt godt av å oppleve en annen kant av landet og!
Twink Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 7. juli 2009 Jeg trivdes ikke så godt i Trondheim som student, jeg likte UiO mye bedre. Fordi det er mye mer mangfold i Oslo. I Trondheim er ikke miljøet så stort, og jeg synes det raskt ble klikker og faste gjenger. Jeg forlot familie og venner i Oslo for noen år i Trondheim og fant ikke helt min plass i studentmiljøet der oppe. Jeg ville blitt i Oslo var jeg deg. Dessuten er Trondheim en knøttliten by man fort blir lei. Oslo er fantastisk i forhold, med Marka og alle muligheter som er her. Men trøndere er hyggelige, det skal de ha. Hei, og takk for svar! Jeg og er veldig glad i Oslo, og kunne derfor helt klart tenkt meg å bo videre her. Heldigvis har jeg fortsatt en god stund å tenke på!
Gjest Går på en av topp 5. skolene. Skrevet 7. juli 2009 #12 Skrevet 7. juli 2009 Jeg skal søke skole til neste år, og er veldig usikker på hvilken skole jeg skal velge. Har tenkt å studere kjemi eller biologi, og ser på både NTNU og UIO. Jeg bor i Oslo, har leilighet, fulltidsjobb som kan gjøres om til deltid når jeg begynner å studere, i tillegg til familie og hele mitt sosiale nettverk. Men jeg har hørt mye om at NTNU er en mye bedre skole faglig sett, bedre utvekslingsavtaler og mer anerkjent. Stemmer dette? Hvordan er det å finne seg bolig i Trondheim, er det lettere enn i Oslo? Fint hvis noen kan opplyse meg litt, er redd for at jeg velger UIO fordi det er så mye lettere å bare bli her i byen enn å dra til Trondheim. Faglig sett er ikke NTNU en bedre skole enn UiO. Siden UiO er det eneste universitet i Norge som ikke er på jumboplassering på internasjonale oversikter over universiteter. På Times Higher Education sin ranking (2008) ligger UiO på 177. plass, ingen av de andre universitene i Norge er over 200.plass. Sist jeg så en lengre liste så lå NTNU på et sted nede på 300.plass. Før NTNU kom da UiB på et eller annet 200++ plass. Finner desverre ikke den oversikten akkurat nå. På oversikten over topp 50. natuvitenskaplige (2007) universitet står hverken NTNU eller UiO: http://www.timeshighereducation.co.uk/hybr...sp?typeCode=146 Universitet i Oslo tiltrekker seg de beste studentene (se på inntaktskravene hos samordnaopptak) og de beste forskerne og foreleserne. På NTNU er det kun ingenørutdanningen som er nasjonal annerkjent, ellers er NTNU et nytt universitet som ligger lavere i annerkjennelse, og faglig enn både UiO og UiB. Dog er det et område hvor NTNU ligger over alle universiteter i Norge, og det er på det samme området som NTH var best på i Norge også, det er selvskryt. Det er kun studenter fra NTNU og tidligere NTH som bruker ennhver annledning til å skryte skolen opp i skyene. Jeg har aldri opplevd at studenter fra andre skoler i landet bruker så mye krefter på å skryte over skolen sin. En kan jo nesten lure på om det er et eget introduksjonsemne der oppe for studentene slik som de holder på, alt fra ingenørstudenter, psykologistudenter osv, i et evig mas om hvor mye bedre NTNU er enn andre skoler. NTNU er gode til å markedsføre seg som en god skole. Er du i utlandet slik som jeg er så er det få eller ingen som vet hva NTNU er for noe. Dog har de gjerne hørt om Universitet i Oslo og ofte også universitet i Bergen.
Gjest Student ved et topp.5 Skrevet 7. juli 2009 #13 Skrevet 7. juli 2009 Forresten her er oversikten over utveksling på UiO: http://www.uio.no/studier/utland/ og på NTNU: http://www.ntnu.no/studier/studier_i_utlandet Virket vanskeligere å finne ut hvilke skoler, hvor mange plasser og hva kravene er på NTNU sine sider, men det er sikkert mulig å få svar fra dem på andre måter.
Twink Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 7. juli 2009 Forresten her er oversikten over utveksling på UiO: http://www.uio.no/studier/utland/ og på NTNU: http://www.ntnu.no/studier/studier_i_utlandet Virket vanskeligere å finne ut hvilke skoler, hvor mange plasser og hva kravene er på NTNU sine sider, men det er sikkert mulig å få svar fra dem på andre måter. Tusen takk for begge svarene! Må si jeg definitivt heller mest mot UIO nå. Er jo uansett bare bacheloren jeg kommer til å ta her, og da har det vel ikke all verdens betydning hvor den blir tatt hen.
ninuska_ Skrevet 7. juli 2009 #15 Skrevet 7. juli 2009 (endret) Jeg tror ikke det har så mye å si hvor man tar en bachelor i Norge - for å være helt ærlig. Hvis du ikke trives på UIO, kan du alltids flytte over til NTNU. Jeg syns Trondheim er en mye finere by enn Oslo, men det har vel noe med at jeg har bodd i Oslo hele mitt liv. Det var deilig å komme seg litt vekk. Lykke til, uansett hva du velger Endret 7. juli 2009 av ninuska_
Gjest antigartner Skrevet 7. juli 2009 #16 Skrevet 7. juli 2009 Som tidligere NTNU-student synes jeg at Trondheim var en utmerket studentby, både faglig og sosialt. Jeg tenkte bare jeg ville komplisere bildet enda mer for deg ved å foreslå at du også sjekker ut UMB (tidligere landbrukshøgskolen). Da har du samtidig muligheten til å holde kontakt med jobb og sosialt miljø i Oslo. Utdanningen derfra holder også høy kvalitet og kandidater derfra har godt rykte i arbiedslivet. Utvekslingsmuligheter og mer finner du på hjemmesiden http://www.umb.no
Fjesingen Skrevet 7. juli 2009 #17 Skrevet 7. juli 2009 Vet selv av egen erfaring at UiO er meget bra på kjemi og biologi. NTNU er for folk som vil studere kybernetikk og aerodynamikk o.l. Dessuten er det jævlig mye dårligere vær i Trondheim kontra Oslo, kanskje derfor man sitter så mye inne der oppe og er "sosial student" og drikker øl?
ilcrappo Skrevet 7. juli 2009 #18 Skrevet 7. juli 2009 Jeg tror NTNU er mer anerkjent i Europa - med tanke på forskning. Jeg hører hvertfall alltid på nyheter og leser kjente publikasjoner fra NTNU - kanskje de får bedre mediedekning, hvem vet.. Jeg ville gått for NTNU hvis jeg var i dine sko. NTNU er kjent for å være det beste naturvitenskapelige universitet - selv om jeg ikke tror det er kjempestor forskjell. Jeg tror at det spørs hva man vil studere. Jeg har hvertfall hørt at biologi er mye bedre på NTNU enn på UIO - og jeg kjenner studenter på begge studiesteder. Jeg kjenner en professor ved NTNU som skrøt av noen av sine masterstudenter. Han sa at de skrev forskningsoppgaver som nesten var på høyde med hva man finner på UiO. Det er med andre ord ganske klart hvilket universitet han mener er den beste forskningsinstitusjonen.
Gjest SmallTalk Skrevet 7. juli 2009 #19 Skrevet 7. juli 2009 (endret) Universitet i Oslo tiltrekker seg de beste studentene (se på inntaktskravene hos samordnaopptak) og de beste forskerne og foreleserne. På NTNU er det kun ingenørutdanningen som er nasjonal annerkjent, ellers er NTNU et nytt universitet som ligger lavere i annerkjennelse, og faglig enn både UiO og UiB. Hva er det du babler om? En rask sammenligning viser at de fleste ingeniørstudiene/tekniske studier på NTNU ligger over snittet på UIO. Jeg tror heller ikke at det lønner seg å generalisere så veldig på hva de forskjellige skolene er gode på. At NTNU kun er gode på tekniske fag er å generalisere litt, det samme er det å si at UIO er best på kjemi og biologi. Hvis det stemmer, hvordan har det seg da at Kjemi på UIO i 2008 var et åpent studie, imens grensa for kjemi på NTNU var på 55,3 poeng? Endret 7. juli 2009 av SmallTalk
Gjest host og hark Skrevet 7. juli 2009 #20 Skrevet 7. juli 2009 NTNU er klart bedre hva angår ingeniørstudier, naturvitenskapelige fag og psykologiutdanning, både master og profesjon. Ellers er det vel hipp som happ mellom de to lærestedene. UiO når vel først og fremst opp i rankingen fordi det er lokalisert i hovedstaden og er et eldre universitet enn landets øvrige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå