Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som har erfaring med arbeid i et annet EØS-land? Jeg har planer om å jobbe par år i London nå og prøver å få en oversikt over hva det vil si sånn rent økonomisk sett.

Jeg eier en leilighet i Norge som jeg gjerne vil beholde og leie ut i den perioden jeg er borte.

Nå når jeg skatter til Norge får jeg fradrag på skatten fordi jeg har lån, er dette noe jeg vil miste når jeg flytter til utlandet (regner egentlig med det, spør bare for å være sikker...)? Om jeg bare blir borte deler av to kalender-år vil jeg fortsatt kunne trekke av renter jeg har betalt i løpet av hele året av inntekten jeg har hatt i Norge?

Noen som vet hvordan skattenivået er i England i forhold til Norge?

Videoannonse
Annonse
Gjest MooCow
Skrevet

Skattenivaaet er noe lavere her.

Du maa fortsatt skatte til Norge de foerste tre aarene etter at du flytter, og saa lenge du har eiendom i Norge. Skatt blir beregnet av hva du har tjent i utlandet, og deretter trekkes det fra hva du har betalt i skatt i utlandet, og du maa eventuelt betale differansen. Det er et eget skjema du maa fylle ut som heter noe saant som "Fradrag for skatt betalt i utlandet"

Andre fradrag forblir det samme vil jeg tro. Saann er det i hvertfall for meg. Det beste er jo aa hoere med skatteetaten. :)

Bare husk aa sjekke at skatteoppgjoeret er riktig naar du faar det. Jeg har levert to selvangivelser siden jeg flyttet utenlands, og begge gangene har de gjort grove feil! For 2008 klarte de ikke en gang aa trekke fra skatten jeg har betalt her ... :ler:

Skrevet

Dette høres jo veldig bra ut :) Takk skal du ha for svar og tips!

Vet du om jeg også vil beholde andre rettigheter her i Norge ettersom jeg fortsatt blir å skatte hit, jeg tenker på om jeg skulle bli syk, om jeg skulle få barn...

:goodbye:

Skrevet

Vet du om jeg også vil beholde andre rettigheter her i Norge ettersom jeg fortsatt blir å skatte hit, jeg tenker på om jeg skulle bli syk, om jeg skulle få barn...

Dette lurer jeg også på!

Gjest MooCow
Skrevet

Bare hyggelig. :)

Det aner jeg ikke desverre, men du kan jo ta en titt her og se om du blir noe klokere.

Fant dette:

Ved flytting til utlandet

Ved flytting til utlandet har du som hovedregel ikke rettigheter til helsetjenester i Norge.

Gjest Gjest
Skrevet

Hmmm.. det virker jo litt spesielt at man skal måtte skatte til Norge men ikke "få noe igjen for det"? Greit nok hvis man har en leilighet her man leier ut, men hva med de som ikke har noen tilknytning til Norge sånn sett? Hvis man må betale f.eks trygdeavgift i 3 år etter man har flyttet så burde man jammen få trygdeytelser de 3 åra også? Eller er jeg helt urimelig da? Eller har jeg misforstått?

Gjest Lotten i.i
Skrevet
Hmmm.. det virker jo litt spesielt at man skal måtte skatte til Norge men ikke "få noe igjen for det"? Greit nok hvis man har en leilighet her man leier ut, men hva med de som ikke har noen tilknytning til Norge sånn sett? Hvis man må betale f.eks trygdeavgift i 3 år etter man har flyttet så burde man jammen få trygdeytelser de 3 åra også? Eller er jeg helt urimelig da? Eller har jeg misforstått?

Hvis man ikke er medlem av folketrygden skal man heller ikke betale trygdeavgiften på 7,8 %. Man ber da om en bekreftelse fra NAV på at man ikke er medlem, som man legger ved selvangivelsen. Det vil da ikke bli ilagt trygdeavgift ved skatteoppgjøret. Vanlig skatt må man fremdeles betale så lenge man er skattepliktig.

Gjest MooCow
Skrevet

Du maa bare betale det overskytende. Selv har jeg endelig faatt rettet opp i selvangivelsesrotet mitt, og faar tilbake det jeg maatte betale i 2007 og skal ikke betale noe for 2008. :) Foroevrig saa betaler man trygdeavgift til det landet man bor i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...