Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer reklamsjonsrettet i franchise'er? Kan jeg bytte noe jeg kjøpte feks i Oslo, i Bergen så lenge det er i samme franchise?

Jeg kjøpte en veske i en annen by, og fant ut at det var feil på vesken. Men butikken i hjembyen min sa at de kunne ikke ta i mot reklamasjonen, da måtte jeg levere den i butikken jeg kjøpte den hos. Heldigvis gikk det an å reparere vesken, så jeg slipper å gjøre det. Men jeg vil bare sjekke at dette er riktig. Trodde at så lenge det var samme kjeden så hadde jeg samme rettigheter i en annen butikk også.

Hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har selvsagt kun rettigheter i den butikken du kjøpte, det skulle da bare mangle. Mange kjeder lar deg både bytte og reklamere andre steder enn tingen er kjøpt, men det er altså ingen lovfestet rett, kun en ekstraservice. Bytting er for øvrig ikke en lovfestet rett overhodet.

Skrevet
Du har selvsagt kun rettigheter i den butikken du kjøpte, det skulle da bare mangle. Mange kjeder lar deg både bytte og reklamere andre steder enn tingen er kjøpt, men det er altså ingen lovfestet rett, kun en ekstraservice. Bytting er for øvrig ikke en lovfestet rett overhodet.

Riktig.

Mange kjeder vil nok la deg reklamere eller bytte i andre butikker, men det er ingen rett etter forbrukerkjøpsloven.

Skrevet

Good to know.

I dette tilfelle var det ikke snakk om å bytte en vare. Det var en reklamasjon. Men jeg ble litt satt ut når betjeningen mente at eneste mulighet var å reise i flere timer for å reklamere på varen. I dette tilfelle ordnet det seg jo da de tilbudte seg å fikse varen. :)

Gjest Gjest
Skrevet
I dette tilfelle var det ikke snakk om å bytte en vare. Det var en reklamasjon.

Spiller ingen rolle. Det er forskjellige butikker, og slipper derfor (heldigvis) å ta ansvar for hverandres reklamasjoner. At du må reise langt skal da vel ikke være butikken på ditt hjemsted sitt problem?

Men bra det ordnet seg for deg!

Skrevet

Nå har ikke jeg erfaring fra butikkjobber så jeg vet ikke hvor stor kostnad butikker har ved reklamasjoner, men en skulle vel tro at noe av ansvaret er hos produsent av varen og ikke alt ansvaret ligger hos butikken.

Kan forstå det hvis de ikke selger samme varen eller har varer fra samme leverandør. Men hvis dette er en vare som de har inne så har de jo kontakt med leverandør og det kan jo være en del av servicen deres. Det er jo større sjanse for at jeg handler hos dem hvis jeg får god service.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...