Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har spart opp 100 000 på bsu som vi hadde tenkt til å bruke til å bygge hus. Men nå har mannen arvet et hus av sine besteforeldre, og vi tenker på å bosette oss der. Hva kan jeg bruke disse 100 000 til dersom vi nå skal etablere oss i dette huset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Oppussing?

Du kan ikke bruke pengene til oppussing. Da må du i tilfelle tilbakebetale den skattefordelen du har hatt. Det er for øvrig mulig å omgå denne regelen ved å ta opp et lån på boligen og deretter bruke bsu-pengene til å nedbetale lånet.

Skrevet

hm, ok. Er det den eneste muligheten jeg har? Det kunne kanskje trengtes litt oppussing, men ikke mye. Det er helt nytt bad bl.a. Det måtte i så fall blitt kjøkkenet.

Det blir vel noe arveavgift og noe greier, er det noe jeg kunne brukt pengene på?

Gjest Gjest
Skrevet

BSU-midler kan IKKE benyttes til oppussing!

Pengene kan heller ikke benyttes til å betale arveavgift.

Arver han hele huset, eller må det tas opp lån (til å f.eks. kjøpe ut andre arvinger)? Isåfall vil BSU-midlene dine kunne benyttes til nedbetaling av et evt. lån med pant i boligen.

(forutsetter selvsagt at du også står som eier av denne boligen)

Skrevet

Huff, herregud får litt panikk når jeg føler boligsparingen er bortkasta... Jeg har et månedlig trekk til bsu-kontoen min. Det skal jeg i hvert fall stoppe nå:)

Han er eneste arving. Det andre barnebarnet har også arvet et hus. Besteforeldrene eier litt av hvert... Jeg skal sjekke om det er noe lån inne i bildet allikevel. Kan jo være. Er ganske ferskt enda, og foreløpig er ikke papirene i orden. De har bare snakket om det.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere kan vel uansett omgå reglene slik som Alison ved å ta opp et lån, og så nedbetale det med BSU-midlene dine. Så får dere da frigitt midlene og kan bruke på hva som helst.

Skrevet
Huff, herregud får litt panikk når jeg føler boligsparingen er bortkasta... Jeg har et månedlig trekk til bsu-kontoen min. Det skal jeg i hvert fall stoppe nå:)

Sparingen er ikke bortkastet. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg kan det tas opp et lån med sikkerhet i boligen (du må stå som eier av denne boligen). Hva du bruker disse pengene til er opp til deg. Deretter kan du nedbetale lånet med BSU-pengene.

Skrevet

Hvis du ikke er over 34 (og har råd til det) ville jeg jo spart de siste 50000 på bsu også, så får du nyte godt av skattefordelen og god rente. Så kan du heller finne ut hva du skal gjøre i mellomtiden.

Skrevet

Kom til å tenke på en ting til. Siden det er han som arver huset er det kanskje tenkt at kun han skal stå som eier av boligen? Da kan dere vurdere om du kan bruke BSU-pengene til å kjøpe deg en andel i boligen.

Skrevet
Kom til å tenke på en ting til. Siden det er han som arver huset er det kanskje tenkt at kun han skal stå som eier av boligen? Da kan dere vurdere om du kan bruke BSU-pengene til å kjøpe deg en andel i boligen.

Alison:

Du er så flink og hjelpsom. Det er mange ødehuer her inne (mener IKKE TS), som burde ligge flate foran deg og takke og bukke.

Skrevet
Alison:

Du er så flink og hjelpsom. Det er mange ødehuer her inne (mener IKKE TS), som burde ligge flate foran deg og takke og bukke.

Tusen takk for en veldig hyggelig kommentar. Den satte jeg stor pris på :).

Skrevet
Tusen takk for en veldig hyggelig kommentar. Den satte jeg stor pris på :).

Bare hyggelig. Når du gidder å forklare samme tingen på 10 måter, for at noen skal forstå poenget, og du regner ut folks økonomi gang etter gang, da fortjener du skryt. Jeg har lagt merke til deg nemlig!

Hvis jeg hadde funet dagens rose blant smilyene, så skulle du fått den.

Skrevet
Bare hyggelig. Når du gidder å forklare samme tingen på 10 måter, for at noen skal forstå poenget, og du regner ut folks økonomi gang etter gang, da fortjener du skryt. Jeg har lagt merke til deg nemlig!

Hvis jeg hadde funet dagens rose blant smilyene, så skulle du fått den.

Tusen takk. Økonomi er noe jeg er veldig interessert i både i jobbsammenheng og privat. Har mine råd vært til hjelp for noen så er det bra.

Skrevet

Synes du skal forklare saken til banken jeg.

Det finnes mange smutthull du kan lure deg unna.

Jeg f.eks. hadde et lån på:

Hus lån - 500.000kr

Bil lån - 100.000kr

BSU konto - 100.000kr

Jeg forklarte banken min at jeg ville betale ned mitt bil lån og bruke bsu pengene til dette.

Selvfølgelig kunne jeg ikke det siden jeg måtte betale skatt av det.

Så da sa jeg at jeg bruker BSU pengene å betaler ned litt av hus lånet, men jeg vil låne de 100.000kr tilbake igjen, slik at jeg kan betale ned/ferdig bil lånet.

Å det kunne jeg, var ikke noe problem :)

Jeg hadde jo da brukt BSU pengen på huslånet :)

Skrevet
Synes du skal forklare saken til banken jeg.

Det finnes mange smutthull du kan lure deg unna.

Jeg f.eks. hadde et lån på:

Hus lån - 500.000kr

Bil lån - 100.000kr

BSU konto - 100.000kr

Jeg forklarte banken min at jeg ville betale ned mitt bil lån og bruke bsu pengene til dette.

Selvfølgelig kunne jeg ikke det siden jeg måtte betale skatt av det.

Så da sa jeg at jeg bruker BSU pengene å betaler ned litt av hus lånet, men jeg vil låne de 100.000kr tilbake igjen, slik at jeg kan betale ned/ferdig bil lånet.

Å det kunne jeg, var ikke noe problem :)

Jeg hadde jo da brukt BSU pengen på huslånet :)

Det er akkurat dette ts har fått råd om tidligere i tråden.

Gjest Lotten i.i
Skrevet
Sparingen er ikke bortkastet. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg kan det tas opp et lån med sikkerhet i boligen (du må stå som eier av denne boligen). Hva du bruker disse pengene til er opp til deg. Deretter kan du nedbetale lånet med BSU-pengene.

Dette kan da ikke være riktig. Det er mulig at bankene praktiserer reglene slik og ikke melder inn brudd på BSU i et slik tilfelle, men det er ikke i samsvar med regelverket.

I Lignings-ABC står følgende om betaling av renter og avdrag på lån:

"Når boligen er ny kan innestående på BSU-kontoen benyttes til betaling av renter og avdrag på lån til den faste boligen. ... Det er ikke krav om at lånet er benevnt boliglån av långiver, eller sikret med pant i huset, aksjen eller obligasjonen, men lånebeløpet må være benyttet til erverv av boligen. Skattyter må sannsynliggjøre at lånet er et boliglån. Er boliglånet gitt som rammelån, kan BSU-midler bare benyttes til betaling av renter og avdrag av den del av gjelden som er benyttet til erverv av bolig"

Det er altså ikke slik at et lånet kan brukes til hva man vil, det må brukes til å erverve ny bolig. Det holder ikke at det er pantesikret i en boligen man eier.

Skrevet
Det er altså ikke slik at et lånet kan brukes til hva man vil, det må brukes til å erverve ny bolig. Det holder ikke at det er pantesikret i en boligen man eier.

Det er selvfølgelig ikke meningen at BSU-pengene skal kunne brukes til det man vil, men i praksis er det mulig å omgå denne regelen ved å f.eks. refinansiere.

Gjest Lotten i.i
Skrevet
Det er selvfølgelig ikke meningen at BSU-pengene skal kunne brukes til det man vil, men i praksis er det mulig å omgå denne regelen ved å f.eks. refinansiere.

Kan du gi et eksempel på hvordan det skal være mulig å omgå reglene på den måten? Det ble gitt et eksempel tidligere i tråden der et lån som er tatt opp for å kjøpe boligen blir nedbetalt med BSU-midler samtidig som man låner opp igjen. Det er jeg enig i er innenfor reglene. Men jeg skjønner ikke hvordan du kan få nedbetaling av lån på et arvet hus, der det ikke er betalt noe for å bli eier huset, til å falle innenfor reglene.

Skrevet
Kan du gi et eksempel på hvordan det skal være mulig å omgå reglene på den måten? Det ble gitt et eksempel tidligere i tråden der et lån som er tatt opp for å kjøpe boligen blir nedbetalt med BSU-midler samtidig som man låner opp igjen. Det er jeg enig i er innenfor reglene. Men jeg skjønner ikke hvordan du kan få nedbetaling av lån på et arvet hus, der det ikke er betalt noe for å bli eier huset, til å falle innenfor reglene.

Så lenge BSU-pengene går til nedbetaling av lån på bolig vil banken gi melding til skattemyndighetene om at BSU er brukt til bolig.

For å gjøre alt forskriftsmessig ville jeg i ts sitt tilfelle brukt BSU-pengene til å kjøpe meg inn i boligen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...