Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Til dere som har barn med autisme eller dere som kjenner godt til sykdommen.

Hvor tidlig visste du at "noe var galt"? Jeg har lest endel om det på internett og der står det at man oppdage det ved noen tilfeller allerede når de er 1 år med feks at de ikke gir blikkontakt etc.. Men hva er opplevelsen din?

Hva var det første med barnet ditt som gjorde at du forsto at h*n var litt annerledes enn andre barn? Var h*n helt normal sitt første leveår? Utviklet seg på lik linje med andre? Hva med blikkontakt osv?

Håper på svar fra noen som vet !

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sønnen min er ikke autist, men har Asperger - som ligger innenfor autismespekteret, så jeg vet ikke hvor relevant det da blir for deg.

Men, jeg husker at han var ekstremt opptatt av at ting skulle være i riktig rekkefølge da han var liten. Da han var halvannet år så laget han er lang rekke med biler og han gikk alltid til den siste bilen som ble lagt ned før han la en ny bil ned, selv om det var kortere vei til der raden begynte ved lekekassen.

Han var aldri redd for å bli alene, om vi gikk ute og jeg ville ha han med meg så var han aldri redd for at jeg skulle gå fra han - han satte seg ned der han ville og brydde seg ikke om jeg sa at vi måtte gå - og hvis han ikke kom så gikk jeg alene, han ble sittende i sin egen verden allikevel. Dette var også i halvannet-to-års-alderen.

Men, bortsett fra dette var han sprudlende og delte av både seg selv og sitt til omverdenen. Han lukket seg inn i seg selv når han leste eller lekte eller så på TV, men ellers var han veldig inkluderende.

På forumet http://www.bokstavbarna.no får du kanskje kontakt med andre foreldre som kan hjelpe deg mer med det du lurer på.

Endret av Polly Ester

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...