Gå til innhold

Hvor mye penger må jeg påberegne?

Anglofil

Anbefalte innlegg

Hei

Den 18. juli reiser forloveden min og jeg til Djerba, Tunisia. Vi gleder oss veldig begge to, men er litt usikre ift penger.

Selv har jeg vært en del ute og reist, så jeg vet sånn ca. hvor mye man burde påberegne av kostnader per person, allikevel kunne jeg tenkt meg å høre fra de som har vært der, slik at jeg ikke bommer fullstendig. Per dags dato har jeg 4100 kr alene til turen.

Jeg ser ikke for meg at det blir mye shopping, i såfall velger jeg å legge det til slutten av ferien, slik at jeg ikke bruker opp alle pengene før ferien er over. Taxfree-shopping gjør jeg på tilbakeveien.

Uansett, mat på fly og frokost på hotellet gjennom hele oppholdet er inkludert, reiseforsikring gjennom Europeiske er betalt, og transport til og fra Gardermoen er også ordnet, transport til og fra hotellet er betalt for, så de utgiftene jeg ser for meg gjenstår er;

*Middag

*Lunsj

*Drikkevarer (dvs. kjøpe inn vann osv) og andre ting til stranda (f. eks frukt o.l)

*Solsenger (men kan godt tenke meg å kjøpe en madrass og en parasoll i stedet for, da jeg egentlig ikke har noe i mot det, hvis det skulle vise seg å være litt dyrt).

*Taxi inn til byen. Har hørt det koster ca. 20 kr én vei, så derfor ganske levelig med andre ord. Vi kommer nok ikke til å reise inn til byen hver dag heller.

*Eventuelle drikkevarer på flyet fram og tilbake.

Noe jeg har glemt? Noen jeg bør huske ekstra på ift utgifter?

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg var i Tunisia for ca. 5 år siden, og husker landet som ett billig drittland(sorry for språkbruk) ;) , og jeg er ikke en dame.

Vi bodde i Sousse, og der var alt stort sett veldig billig. 4100 burde holde greit. Vær litt forsiktig med frukt og salat, hvis du ikke vil bli dårlig

Jeg vil dog anbefale å dra litt ut for å se på andre stedre og byer. 2 uker på ett sted i tunisia synes jeg ble litt mye. Vi brukte louage for å komme oss til Kairouan, en veldig fin by og eksotisk by iforhold til Sousse. Vi var også på ørkentur med kameler, men det tror jeg man overlever fint uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Tunisia for ca. 5 år siden, og husker landet som ett billig drittland(sorry for språkbruk) ;) , og jeg er ikke en dame.

Vi bodde i Sousse, og der var alt stort sett veldig billig. 4100 burde holde greit. Vær litt forsiktig med frukt og salat, hvis du ikke vil bli dårlig

Jeg vil dog anbefale å dra litt ut for å se på andre stedre og byer. 2 uker på ett sted i tunisia synes jeg ble litt mye. Vi brukte louage for å komme oss til Kairouan, en veldig fin by og eksotisk by iforhold til Sousse. Vi var også på ørkentur med kameler, men det tror jeg man overlever fint uten.

Jepp, jeg er klar over det, og har i tillegg selvsagt tatt alle vaksiner som er anbefalt. Salater og frukt er jeg alltid forsiktig med, og spiser kun frukt med hardt skall (som kan skrelles), f. eks ananas, banan osv. Ellers er ikke jeg spesielt glad i salater, hehe, så det går nok fint. Har heldigvis tatt vaksinen som skal forhindre feriediaré, men jeg er ganske så forsiktig av meg i matveien at det går nok bra. :)

Får se om vi kommer til å reise så mye rundt, begge er vi egentlig innstilt på skikkelig slappe av-ferie og ikke reise for mye rundt, turen er mest for å pleie hverandre og bare nyte strandlivet, men ja, kan godt hende det blir noen utflukter hvis vi begynne å kjede oss. ;)

Uansett, takk for info. Var i Bulgaria i fjor, hadde problemer med å bruke opp 1000 kr på ei uke, men regner med at det blir litt vel optimistisk, hehe.

Og takk for det!

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra Tunisia, Djerba for ikke så lenge siden. Nå hadde vi All-inclusive så det er vanskelig for meg å si noe om hvor mye du skal ta med.

Men litt generelt om pengene så kan jeg si at Tunisierne hater sin egen myntenhet. Du får ikke lov til å ta den med inn i landet (derfor ikke tatt ut/veklset til tunisiske dinarer i Norge) og du får heller ikke lov til å ta med pengene ut av landet igjen. Du kan veksle til dinarer hos de fleste hoteller, og i byene finner du også banker hvor det kan veksles. Liten obs: Når du skal hjem igjen får du ikke vekslet mer enn 100 dinarer tilbake igjen og KUN hvis du har en kvittering som viser kursen du fikk vekslet det til. Så ta vare på vekslingskvitteringene.

Det er mange ATM på øya, så det er ikke noe vanskelig å ta ut penger (minst 20 dinarer, maks 200 pr uttak), noen av butikkene aksepterer også visa/mastercard.

Vi fikk beskjed av reiseselskapet at når man skal hjem igjen får man ikke brukt dinarene etter sikkerhetskontrollen, man må derfor benytte Euro eller visa/mastercard. Dette var ikke helt sant, Taxifree'en tar ikke i mot Dinarer, men de andre småbutikkene og spiseplassen tok betaling i Dinarer.

Hvis vi skal til Tunisia igjen vil vi ta med euro i stedet, da de fleste stedene tar i mot euro (mange priser også i euro). De fleste Tuniserne virket mer interresert i euro enn i dinarer ved betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig god informasjon. :)

Som oftest pleier jeg å ikke ta ut mye penger av gangen, da jeg har brent meg på før å ta ut for mye, så det skal jeg huske på denne gangen også.

Dette med euro visste jeg ikke, så det var et veldig lurt tips! Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...