Gjest Gjest_Skuffet_* Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 Nå er jeg i villrede om hva jeg skal gjøre. ….Det dreier seg om et ”vennepar” av meg og min samboer (dere vil etter hvert forstå årsaken til gåseøynene). Dette er et ektepar som i utgangspunktet (tidligere) var omgangsvenner med mine foreldre, og som min samboer og jeg etter hvert fikk ganske god kontakt med. Vi tilbrakte ikke veldig mye tid sammen, men hadde det alltid koselig de gangene vi traff hverandre. Jeg/vi ble advart av andre mot å tilbringe tid med dette paret, da spesielt hun av mange blir ansett for å være løsmunnet og ikke helt til å stole på. Vi skrev oss dette bak øret, og tenkte som så at så lenge samtalen ikke blir for personlig, så er det ingen fare. De var jo hyggelige å være sammen med, og vi hadde egentlig ikke merket noe spesielt, selv om vi merket at hun var glad i sladder. Så, for noen år tilbake, overtalte vi dem til å bli med oss til utlandet til et sted som vi har feriert på i mange år. De dro på det en stund, men fant ut at ok, de skulle bli med. Det var full klaff fra dag èn – begge forelsket seg totalt i stedet, og har siden reist tilbake dit to ganger i året. Etter hvert har det imidlertid skjedd en del ting som gjør at vi ikke lenger ønsker å ha disse menneskene i omgangskretsen vår. De har bl.a. fortalt direkte usannheter om min samboer til flere av våre andre venner og bekjentskaper. Når vi har konfrontert dem med dette, sier de bare at ”nei, han sa det til meg/oss selv”, men det viser seg jo at det de har oppfattet eller syntes var interessant å viderefortelle til andre, er totalt tatt ut av sammenheng eller var ironisk ment fra min samboers side. De virker å fullstendig mangle evne til empati, og har uttalt seg heller ufint både vedrørende min samboers situasjon (yrkesskadet, mottar stønad fra NAV men ikke uføretrygdet) og om hva min mor ”burde gjøre” etter at min far gikk bort. De har i det hele tatt oppført seg veldig belærende , arrogante og snare til å fortelle andre hva de ”burde” gjøre. De har ved flere anledninger uttalt seg ganske kritisk om at jeg og min samboer alltid avbryter samtaler og ikke lar andre komme til orde, mens det faktisk er de som er høyrøstede og alltid skal ”ta over” der de kommer. (Dette har vi fått høre at andre også reagerer på). Vi har etter hvert merket at de egentlig er temmelig overflatiske, og at de ikke nøler med å vende ryggen til dersom noe bedre skulle dukke opp eller de kan dra fordeler av noe. Samtidig blir de –eller spesielt hun – utrolig snurt og fornærmet dersom de/hun mener at DE blir holdt utenfor. Et eksempel er en hendelse sist år, da vi var en hel gjeng med venner og bekjente i litt ulike aldersgrupper som ferierte sammen. En ettermiddag satt min samboer sammen med noen andre av disse vennene, pluss henne i dette ekteparet som det er snakk om. En av de andre vennene våre sa til min samboer at de var noen stykker som skulle ut og spise sammen på et bestemt sted samme kveld, og om han ville bli med . Nå vet ikke jeg om det var denne vennens intensjon å invitere med dette ekteparet eller ikke, men enden på visa ble at ”hun” var fornærmet på min samboer i tre dager fordi han hadde holdt dem utenfor og ikke invitert dem med! Jeg kunne nevne mange flere tilsvarende eksempler også. Det som er det største problemet, er at mange av disse mest graverende episodene hendte i fjor sommer/høst da vi ferierte sammen. Siden vi skal gifte oss på dette stedet, sendte vi ut innbydelsene på et tidlig tidspunkt, faktisk rett før vi selv dro på ferie i fjor, deriblant til dette paret. Hadde vi visst da hva vi visste etterpå, hadde vi jo aldri kommet til å invitere dem til bryllupet, men vi kan jo ikke akkurat trekke tilbake invitasjonen heller. Det mest utrolige er egentlig at de takket ja til å komme i bryllupet etter disse hendelsene – i tillegg til alt det andre kom det nemlig til et lite sammenstøt den siste kvelden før vi dro hjem, og stemningen var ganske dårlig. Jeg tror ikke det er noen mulighet for at de kommer til å ombestemme seg og takke nei heller. Nå er det jo slik at vi etter hvert kjenner mange av de samme folkene på dette feriestedet vårt, og det representerer også et problem. Vi har ikke lyst til å fortelle alle om dette og ødelegge den gode stemningen, samtidig stoler vi ikke på dette ekteparet i det hele tatt, og aner ikke hva de kan finne på å fortelle om oss. De kan nemlig være veldig hyggelige og sjarmerende når de vil – vi lot oss jo lure selv, enda så mange år vi har kjent dem. Samtidig kommer det jo også til å bli ganske slitsomt for oss og gå rundt og late som ingen ting hele tiden, selv om vi skal prøve å unngå dem så godt vi kan, men på en måte som ikke er alt for åpenlys. Det er klart at vi har satt oss i denne situasjonen selv, tross alle advarsler, men jeg ante rett og slett ikke at disse menneskene var så til de grader……jeg vet ikke hva jeg skal si en gang, de er bare helt håpløse. Jeg vet ikke hva vi kan gjøre for å løse situasjonen heller. Vi har så vidt prøvd å snakke med dem om disse tingene, men det gikk ikke så bra, vi fikk ikke noe gehør for våre oppfatninger i det hele tatt, så vi har ikke så lyst til å gjenta forsøket. Jeg er så redd for at dette skal ødelegge for ferien og bryllupet vårt, og har ligget søvnløs mange netter for å prøve å finne ut av situasjonen. Noen gode råd?
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Jeg ville byttet stedet for giftemålet, hvis det fortsatt er mulig. Både på grunn av at dette stedet er forbundet med det andre ekteparet, ettersom dere har felles venner der og har feriert der sammen, og fordi du da kan invitere de andre gjestene til et annet sted uten å informere det uønskede ekteparet.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Jeg ville byttet stedet for giftemålet, hvis det fortsatt er mulig. Både på grunn av at dette stedet er forbundet med det andre ekteparet, ettersom dere har felles venner der og har feriert der sammen, og fordi du da kan invitere de andre gjestene til et annet sted uten å informere det uønskede ekteparet. PS: Du kan jo bare sende en mail til det uønskede ekteparet om at giftemålet på feriestedet er midlertidig utsatt.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 Jeg ville sendt et kort brev til ekteparet der jeg opplyser at jeg må trekke tilbake innbydelsen på grunn av opplevelsene dere har hatt med dem etter at den ble sendt ut. Skriv at du beklager at innbydelsene ble sendt, men samtidig ikke kunne forutse de negative opplevelsene du skulle få med ekteparet i ettertid. Jeg ville også forandret stedet for vielsen, så du ikke ville risikere å bli for sterkt påminnet dette ekteparet.
Gjest Gjest_Skuffet_* Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 Skulle ønske det hadde vært så enkelt, men dette er som sagt i utlandet og alle gjestene har for lengst bestilt flybilletter og hotellrom, pluss at vi har gjort avtale med hotellverten vår om at vi skal ha bryllupet på hotellet hans, der alle sammen også er innlosjert. Det går ikke å si fra til dem at bryllupet er utsatt, heller - vi har endel felles bekjente som også kommer i bryllupet, så de trenger bare en telefonsamtale for å finne ut at det ikke stemmer. Eller så blir det masse oppstuss fordi folk begynner å lure på om vi virkelig har utsatt bryllupet. Det jeg egentlig har lyst til å gjøre, er å forklare de felles vennene/bekjente på stedet at det har oppstått en uoverensstemmelse mellom oss og dette paret, uten å gå i detalj, og at vi derfor kommer til å unngå dem mest mulig, men at vi ikke vil at noen skal "ta parti". Men jeg er redd for at dette kan komme til å slå tilbake på oss selv. En annen ting som også kompliserer det hele, er at dette paret - i likhet med meg og min samboer - har fått svært god kontakt med hotellverten og kona hans.... Det er den største tabben vi noensinne har gjort å invitere disse folka med oss til favorittferiestedet vårt!
Gjest Gjest_Skuffet_* Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Jeg ville sendt et kort brev til ekteparet der jeg opplyser at jeg må trekke tilbake innbydelsen på grunn av opplevelsene dere har hatt med dem etter at den ble sendt ut. Skriv at du beklager at innbydelsene ble sendt, men samtidig ikke kunne forutse de negative opplevelsene du skulle få med ekteparet i ettertid. Jeg ville også forandret stedet for vielsen, så du ikke ville risikere å bli for sterkt påminnet dette ekteparet. Vi har tenkt på det, men jeg tror det blir problematisk siden de skal feriere der i 3-4 uker. Vi har mange felles bekjente, og det kommer til å oppstå mange spørsmål dersom de er der men ikke får komme i bryllupet. De kom sikkert til å spille helt uskyldige og fortelle alle at de ikke aner årsaken til at de ikke fikk komme likevel. Det er ikke så enkelt å flytte stedet for bryllupet heller. Hotellverten vår, som vi har blitt gode venner med i løpet av årene, ville så veldig gjerne at vi skulle ha bryllupsfesten hos ham, og han og familien hans har stilt opp og hjulpet oss med en hel masse allerede, gitt oss noen fantastiske prisavslag på rom til gjestene og alt sammen, så vi kan rett og slett ikke flytte det til et annet hotell. Det er absolutt ikke en enkel situasjon, dette!
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #7 Skrevet 6. juli 2009 Skjønner godt at du ikke vil ha dem i bryllupet deres. Jeg foreslår at du trekker tilbake innbydelsen til dette paret og samtidig refunderer utgiftene de har hatt på flybillett/hotell. Hvis du beklager bryderiet for dem, og ber dem pent om ikke å feriere der på denne tiden, bør det være nok. Dette paret vet jo utmerket godt at dere har hatt flere uoverensstemmelser - som de er skyldige i - så det bør ikke komme som noen overraskelse på dem.
Gjest Gjest_Skuffet_* Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 Skjønner godt at du ikke vil ha dem i bryllupet deres. Jeg foreslår at du trekker tilbake innbydelsen til dette paret og samtidig refunderer utgiftene de har hatt på flybillett/hotell. Hvis du beklager bryderiet for dem, og ber dem pent om ikke å feriere der på denne tiden, bør det være nok. Dette paret vet jo utmerket godt at dere har hatt flere uoverensstemmelser - som de er skyldige i - så det bør ikke komme som noen overraskelse på dem. Det var faktisk et veldig godt og gjennomtenkt forslag, og det kan være verdt forsøket. Jeg tror imidlertid ikke at de vil være villige til å avblåse ferien sin for vår skyld - de tenkter stort sett bare på seg og sitt - og jeg tror dessverre ikke at de er særlig villige til å innse at mye av ansvaret for uoverenstemmelsene er deres. Men tusen takk i alle fall! Det var noe å tenke på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå