Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 340.000 i årsinntekt, det har jeg hatt siden 1. januar 2008. Året før det hadde jeg 320.000 hele året, altså i 2007.

Jeg slo opp på meg selv i skattelistene, og får beskjed om at jeg i 2007 tjente 149.000 kroner :klø:

Jeg eier ikke leilighet og hadde det året ca 300.000 totalt i billån og studielån.

Hva er det meningen tallet i skattelistene skal oppgi?

Videoannonse
Annonse
Gjest Miley
Skrevet

Lønn etter alle fradrag er det ikke?

Skrevet

Fradrag av hva da? Renter? Det var litt voldsomt...

Skrevet

Prøv denne:

Skattelister

Skriv inn deg selv, og se på "Beregning av bruttoinntekt" under den vanlige utregningen. Stemmer det da?

Husk også at dersom du tok ferie som ikke var dekket opp av feriepenger, tjente du selvsagt mindre enn vanlig årslønn.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du aldri sett en selvangivelse? Begynn med å sjekke din egen, da.

Gjest Gjest
Skrevet

Det du tjener (lønn + kapitallinntekter) er bruttoinntekt.

Det som oppgis i skattelistene er derimot nettoinntekten, det vil si bruttoinntekten minus alle fradrag du måtte ha.

Det er ingen lønnsmottagere som tjener den summen som står oppført i skattelistene, da alle har fradrag i en eller annen grad.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Det som er oppgitt i skattelistene er jo nettoinntekten din. Dvs lønn etter at absolutt ALLE fradrag et trukket fra (skatt, trygdeavgift, rentefradrag, minstefradrag, osv).

Håper ikke dette betyr at du faktisk ikke ser skikkelig gjennom selvangivelsen din...

Endret av SmallTalk
Gjest Gjest
Skrevet
Prøv denne:

Skattelister

Skriv inn deg selv, og se på "Beregning av bruttoinntekt" under den vanlige utregningen. Stemmer det da?

Husk også at dersom du tok ferie som ikke var dekket opp av feriepenger, tjente du selvsagt mindre enn vanlig årslønn.

Prøvde den på meg selv jeg:

Hvis ugift og skatteklasse 1 -14 125

Minus i inntekt?? Ha ha ha! Men skal sies at jeg har voldsomt med fradrag da, men likevel.

Hadde forøvrig det året en inntekt på 568 000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...