Gå til innhold

Startlån?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen her som har startlån fra kommunen?

Lurer ille om det er vanskelig å få det?

Jeg legger fram vår situasjon i håp om at noen kan gi meg noen råd!

-Mann i fast jobb

-jeg har overgangsstønad

-vi har tilsammen 19000 etter skatt i mnd!

-vi leier 4500; mnd

-vi er ikke kredittverdige har annmerkninger (får man blankt nei, hvis man har annmekninger?)

-gjelda er på ca 250000;

-husleia vi har nå kommer til å bli satt opp og da har vi ikke lenger råd til å bo her.

-huset vi har for hånd, er det mulig å leie ut en hybel til ca: 3000-3500;

og da har vi mulighet til å betjene et lån på min 9000; i mnd!

håper noen kan hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke startlån - men vet likevel noe om dette lånet.

De har en inntektsgrense - altså ikke etter hvor mye dere har utbetalt - men bruttoinntekta. Vet ikke hva den er på - men er nok ikke så veldig høy. Det er mulig dere er innenfor denne.

Kontakt kommunen - de kan svare deg på det du lurer på. Tror det er boligkontoret eller sosialkontoret som administrerer startlånet.

Vet at de forskjellige kommunene har litt ulik praksis - de kan også låne deg startlån til egenkapital. Noen kommuner har en bank som skal godkjenne deg - de har altså en avtale med en bank som redegjør for om du kan få lån - andre har det ikke.

Du må ha fått avslag i banken - men dersom du har for dårlig eller god råd - så får du ikke startlån heller.

Og - de ulike kommunene kan gi deg forskjellig svar på søknaden - det er en vurderingssak.

Ring kommunen - da får du svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke - men da jeg overtrakk kontoen min i en bank jeg hadde tidligere, ble jeg nektet lån - selv om jeg alltid dekket overtrekket før det kom regning. Tror de er ganske strenge.

Har ingen anmerkninger i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei jeg har startlån fra kommunen, og de er ganske strenge på anmerkninger. Jeg hadde en anmerkning på ca 10 000 som måtte bort før jeg fikk godkjent lån fra dem. Måtte inn med kvitering på at den var betalt før de godkjente lånet :-?

Dette er ca 8 år siden, og det kan jo være reglene har forandre seg, det verste svaret du kan få er NEI, ta sjangsen og søk, du har ikke noe å tape :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jobber som saksbehandler i en kommune, bla med startlån. Anmerkninger er vi ikke så nøye på, men vi er nøye på gjeld. Du må dokumentere all gjeld med likningsutskrift, og dokumentere alle avtaler. Så er det opp til oss å vurdere om vi mener du har råd til å betjene et boliglån i tillegg til den andre gjelden. Vi lurer også selvfølgelig på hvorfor du har pådratt deg gjelden. Mistenker vi betalingsvegring får du ikke lån uansett hvor desperat du er. Du må ha fått avslag i bank og dokumentere dette. Det er imidlertid ikke sikkert at du får lån likevel. Hos oss kan du i utgangspunktet kun låne til toppfinansiering. Det er også begrenset hvor dyr/stor bolig du kan kjøpe. Det kan også tenkes at vi kommer frem til at dere har råd til å betjene et lån på kr 500.000 men at dere trenger det dobbelte for å kjøpe noe. Dere vil likevel ikke få låne det dere trenger dersom vi kommer frem til at dere ikke kan betjene et så stort lån. Det er heller ikke noe argument at lånet vil bli billigere enn nåværende husleie. Du sier du betaler kr. 4500 i husleie i dag og at dene nå skal stige og at dere derfor ikke har råd til å bo der. Å kjøpe bolig i dagens marked kan fort komme opp i dobbelt så mye som dagens husleie. Tenk dere derfor godt om før dere kjøper, og kontakt kommunen som kan gi dere lån og veiledning om hva dere kan/bør gjøre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest jeg og..

Til deg som jobber i kommunen.

I hovedinnlegget er det snakk om at den ene parten er i full jobb mens den andre har overgangsstønad. (Overgangsstønaden vil vel da falle bort dersom de flytter sammen...)

Det jeg lurer på da er: Hvor mye en kravet til minsteinntekt i en husholdning - og hvordan kan dere "bestemme" om noen får startlån eller ikke? Tenker da på hvilke tall dere går ut ifra? Ta et utgangspunkt i hovedinnlegget - og et lån på 1.200.000 f. eks.

Kanskje du kunne skrive litt mer generelt om det slik at vi som har tanker rundt dette å kjøpe noe sammen - vet hva vi har å gå ut i fra - og hvilke muligheter vi har.... Med tanke på startlån i kommunen.

På forhånd takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I utgangspunktet skal alle søkere søke lån i vanlig bank først. De som har "forholdsvis" god økonomi og er uten anmerkninger vil da som regel få lån i banken og trenger ikke søke i kommunen. I vår kommunen er det få par der begge jobber som får lån. Dette fordi vi mener, og det viser seg, at disse parene får lån i privat bank.

Startlån er som kjent et behovsprøvd lån, som skal gå til vanskeligstilte og til førstegangsetablerere. En skal ikke ha for høy inntekt, men heller ikke for lav. Akkurat hvor grensen ligger kan jeg ikke si. Det varierer fra sak til sak. Har en studielån og barn i barnehage kan en ha høyere inntekt, men mindre utbetalt enn en enslig eller et par uten studielån og barn. Som alltid her i verden blir de "flinke" straffet med å ikke få et slikt billiglån. Iallefall er det nok mange av mine søkere som synst det, og kanskje har de rett. Min kommune har et standardbudsjett vi går ut fra, der vi ser hvordan søkerne ligger an i forhold til inntekt og lån. Det skal kun være nøkterne boliger, dvs at det går mest i treroms og mindre. Eneboliger er omtrent utelukket, i allefall i vår kommune. Etter at startlånsordningen ble innført, praktiseres desverre reglene ulikt i kommunene. Dette fordi det er opp til kommunene om de vil gi en slik service til sine innbyggere eller ikke. Noen kommuner gir kun startlån til egne folkeregistrerte innbyggere. Noen låner til hele kjøpet, noen bare til toppfinansiering. Men er du i tvil, ta kontakt med den kommunen der du har tenkt å kjøpe eller der du bor og spør hvilke regler som gjelder. Få fatt i et søknadsskjema og fyll det ut, som oftest kan du se det nokså klart etter utfyllingen om du ligger i søkergruppen. Kan også nevne at boligtilskudd er rimelig vrient å få tildelt. Kommunene får nesten ingen penger til videretildeling, men dersom du leser brosjyrer eller snakker med Husbanken høres det ut som vi får en halv milliard hver.....

Lykke til med søknaden. Spør dersom det enda er noe som er uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk etableringslån fra boligkontoret for å kjøpe leilighet. LTil laveste rente, og de siste 100 000 av kjøpesummen gav kommunen meg "gratis".

Men en får ikke kjøpe hvasomhelst. Måtte nøye meg med en middels treromsleilighet i en tomannsbolig. Men det holder jo fint til meg og datteren min. Så jeg er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk etableringslån fra boligkontoret for å kjøpe leilighet. LTil laveste rente, og de siste 100 000 av kjøpesummen gav kommunen meg "gratis".

Men en får ikke kjøpe hvasomhelst. Måtte nøye meg med en middels treromsleilighet i en tomannsbolig. Men det holder jo fint til meg og datteren min. Så jeg er kjempefornøyd.

Får man spørre om hvor mye du betaler i lån + husleie pr. måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får man spørre om hvor mye du betaler i lån + husleie pr. måned?

Oi, det første innlegget ble rot..

Fikk etableringslån på 400 000 pluss 100 000 gratis av kommunen til oppussing. Betaler ned på 20 år. Ca 3000 pr mnd (lån) Betaler ikke husleie, bor i selveier i tomannsbolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...