Leo Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 Hun (Vi fikk beskjed om at det var en hann, men vi er ganske overbevist om at det er en hun...) har nok gått litt for "lut og kaldt vann", så hun hadde ikke hatt vondt av å legge på seg litt. Hun har fått tørrfor for kattunger, men kulene virker for store og harde til at hun får i seg nok næring. Jeg har kjøpt Royal Canin Babycat som har mye mindre og mykere kuler og nå har jeg blandet föret hun har fått med dette og bløtt det i vann. Hun skulle jo imidlertid strengt tatt ha hatt morsmelk ennå, så jeg lurer på om det er en god i idè og kjøpe morsmelkserstatning for katt og blande med tørrföret slik at hun får i seg mer næring? Hun bør jo også få markkur igjen veldig snart, men nå får man vel ikke kjøpt markkur uten resept lenger? Det virker litt unødvendig å ta med seg en helt frisk katt til veterinæren bare for reseptens del, så det jeg lurer på er om hun kan få den første vaksinen nå eller om jeg må vente til hun er 12 uker? Og hvis noen lurer på hvorfor jeg har en kattunge på bare 10 uker så er det fordi det alternativet for denne katten var å aldri bli eldre . Andre tips og råd om så små kattunger mottas også med takk! Hun skal selvfølgelig kastreres og chipmerkes så snart hun er stor nok og hun skal heller ikke være ute alene før hun er gammel nok til det!
Aurora M. Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Gratulerer med ny pus igjen! Jeg håper nå ennå at gamlepusen din kommer hjem igjen jeg, men skjønner at du vil ha en å kose med nå når savnet er så stort. Jeg "puseavhengig" selv. Synes det høres som en god ide å blande litt morsmelkerstatning i tørrforet de første ukene. Strengt tatt så er det ikke nødvendig, men bedre med for mye enn for lite... Ellers KAN det være en litt tøff overgang for en liten mage å gå over fra morsmelk til tørrfor, så jeg ville ha gitt henne litt våtfor ved siden av. Hvis du synes hun er tynn, kan du kjøpe et våtfor som heter AD hos veterinær, det er mykt og godt og inneholder veldig mye god næring. Kan du ikke bare ringe veterinær for å få resept på ormekur? Jeg har hatt mine liggende en stund, og da var det reseptfritt, så jeg vet ikke hvordan det er nå. Jeg tror kanskje jeg ville ha ventet litt med å gi første vaksinen, fordi de kan reagere litt på den (bli slapp o.s.v). Tulla mi fikk ikke første vaksinen før hun ble kastrert (ca 5 mnd.), men det er selvsagt aller best at de får den i 12 ukers alderen.
Aftensol Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Det er ikke lenge siden jeg så at de solgte ormekur på apoteket... Reseptfritt... Men om det er samme type til kattunge og voksne katter/hunder vet jeg ikke... Jeg har kun kjøpt den som er til voksne hunder og katter i det siste...
Twink Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 Du får kjøpt markkur på apoteket uten resept, ihvertfall Banminth og Panacur. Du kan jo gi en dose med en av de nå, og så få vet til å gi den profender når den skal vaksineres? Den skulle ha hatt ormekur allerede, så like greit å gi det med en gang, spesielt hvis den ikke får i seg så mye mat. Ikke bra om den har mark og all næringen går til de istedenfor pusen!
Gjest Leo i.i. Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 Gratulerer med ny pus igjen! Jeg håper nå ennå at gamlepusen din kommer hjem igjen jeg, men skjønner at du vil ha en å kose med nå når savnet er så stort. Jeg "puseavhengig" selv. Vi håper også og vi var ute og lette etter ham senest i går kveld, selv om vi egentilg vet at det er nytteløst... Synes det høres som en god ide å blande litt morsmelkerstatning i tørrforet de første ukene. Strengt tatt så er det ikke nødvendig, men bedre med for mye enn for lite... Ellers KAN det være en litt tøff overgang for en liten mage å gå over fra morsmelk til tørrfor, så jeg ville ha gitt henne litt våtfor ved siden av. Hvis du synes hun er tynn, kan du kjøpe et våtfor som heter AD hos veterinær, det er mykt og godt og inneholder veldig mye god næring. Den stakkars lille pusen har hatt en omflakkende tilværelse og morsmelk har hun ikke fått siden hun var 8 uker, så våtfôr er sikkert en god idè! Kan du ikke bare ringe veterinær for å få resept på ormekur? Jeg har hatt mine liggende en stund, og da var det reseptfritt, så jeg vet ikke hvordan det er nå. Jeg tror kanskje jeg ville ha ventet litt med å gi første vaksinen, fordi de kan reagere litt på den (bli slapp o.s.v). Tulla mi fikk ikke første vaksinen før hun ble kastrert (ca 5 mnd.), men det er selvsagt aller best at de får den i 12 ukers alderen. Jeg skal innom der etterpå for å kjøpe noe næringsrikt hun kan spise, så da kan jeg høre om jeg kan få en resept. Hvis ikke får jeg bare ta henne med dit en av de nærmeste dagene. Hun har fått minst en ormekur før, men hun bør uansett ha en igjen nå. Til informasjon så ble ormekurer reseptpliktige f.o.m. 1. juli, så ikke noe av det dere nevner er i vanlig salg på apotekene lenger. Skal også se om jeg får lånt meg et stort hundebur slik at hun slipper å være innestengt på et soverom mens resten av familien koser seg i hagen. Litt hysterisk kanskje, men hun er bitteliten, superrask og det er bl.a. masse rovfugl her...
Aurora M. Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Skal også se om jeg får lånt meg et stort hundebur slik at hun slipper å være innestengt på et soverom mens resten av familien koser seg i hagen. Litt hysterisk kanskje, men hun er bitteliten, superrask og det er bl.a. masse rovfugl her... Det var jo kjempelurt!
Twink Skrevet 6. juli 2009 #7 Skrevet 6. juli 2009 Til informasjon så ble ormekurer reseptpliktige f.o.m. 1. juli, så ikke noe av det dere nevner er i vanlig salg på apotekene lenger. Oi, dette hadde jeg faktisk ikke hørt om før nå! Noen som vet hvorfor dette ble igangsatt? Trodde problemet i Norge heller var at folk medisinerte dyra sine for lite, enn for mye?
Leo Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. juli 2009 (endret) Noen som vet hvorfor dette ble igangsatt? Trodde problemet i Norge heller var at folk medisinerte dyra sine for lite, enn for mye? Forklaringen fra Statens legemiddelverk finner du her.. Noe av grunnen er at mange har behandlet rutinemessig i den tro at kurene virker forebyggende hvilket de ikke gjør. Tvert i mot kan resultatet bli at behandlingen ikke lenger virker når behovet virkelig er der. Edit: Skrivefeil Endret 6. juli 2009 av Leo
Twink Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 (endret) Forklaringen fra Statens legemiddelverk finner du her.. Noe av grunnen er at mange har behandlet rutinemessig i den tro at kurene virker forebyggende hvilket de ikke gjør. Tvert i mot kan resultatet bli at behandlingen ikke lenger virker når behovet virkelig er der. Edit: Skrivefeil Takk for link! Jeg har alltid fått høre at man skal gi ormekur to ganger i året, er dette da ikke lenger anbefalningen? At man kun skal gi hvis det påvises orm? Endret 6. juli 2009 av Twink
Leo Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. juli 2009 Det var jo kjempelurt! Vet ikke, det var bare en idè jeg fikk, men jeg kan ikke ha noe på størrelse med en litt stor rotte pilende rundt i hagen uten at det blir spist av noe eller noen! Om 3 - 4 uker kan hun vel få slippe ut på plenen under behørig tilsyn, men foreløpig vil hun være forsvunnet i løpet av sekunder tror jeg! Siden hun er så liten tror jeg imidlertid at det er svært viktig at hun får være med "der det skjer" hvis hun skal fortsette å være så sosial og positiv som hun later til å være. Takk for link! Jeg har alltid fått høre at man skal gi ormekur to ganger i året, er dette da ikke lenger anbefalningen? At man kun skal gi hvis det påvises orm? Det har vel egentlig vært anbefalingen hele tiden. Jeg har f.eks. aldri gitt min hund rutinemessig ormekur i løpet av de snart fjorten årene jeg har hatt ham og gjorde det heller ikke med katten. Min erfaring er at mark/orm ikke er særlig vanskelig å oppdage verken hos hund eller katt hvis man følger litt med. Hunden min har f.eks. aldri hatt mark i disse årene bortsett fra da han var valp og katten hadde det to ganger i løpet av halvannet år (Utekatt som høyst sannsynligvis spiste i hvert fall deler av byttet sitt). I begge tilfeller hadde det vært både unødvendig og kanskje t.o.m. dumt å gi markkur så ofte som enkelte har anbefalt. Nå fikk jeg forresten veldig god hjelp hos veterinæren av en dyrepleier som også driver katteoppdrett, så da ble det våtfôr og morsmelkserstatning. Hun(?) er virkelig ekstremt liten og tynn, så det er nødvendig! Jeg anslo vekten til ca. 400 gr. på "øymål" og det stemte ganske nøyaktig på kjøkkenvekten siden den viste 450 gr. Så vidt jeg forstår er det veldig lite for en kattunge på den alderen? Jeg mistenker at noen kan ha løyet en smule både om kjønnet og alderen da hun ble gitt bort første gang, men på den annen side later det til at hun har fått med seg en hel del om det å være katt; hun vasker seg, spiser og går på kassen sin samtidig som en eller annen tydeligvis har lært henne at bord og planter er forbudt område. Kroppsspråket later også til å være på plass. Syk og slapp er hun heller ikke og akkurat minst like aktiv, leken og nysgjerrig som andre kattunger jeg har møtt. Våtfôret var virkelig en god idè og det gaflet hun i seg med en fart som gjorde at jeg ble nesten engstelig. Hun ville tydelig ha mer (Bestemt liten sak som mjauer høylydt når det er noe hun vil! ), men jeg tør ikke gi henne mer i dag siden jeg er redd for at hun får vondt i magen hvis vi snur kostholdet på hodet i løpet av en dag eller to. Resept på markkur fikk jeg forresten uten problemer og vi ble enige om at vi venter med vaksinering til hun har lagt på seg litt. Hun blir jo ikke utsatt for noen smittefare av betydning her siden hun er eneste katt i huset og den som pleide å bo her også var vaksinert og kastrert. Synes det ser ut som om hun har øremidd også, så et veterinærbesøk må til i løpet av de nærmeste ukene, men vi får ta det første først! Akkurat når har hun klatret opp, lagt seg til på skulderen min og følger interessert med! Hun ligner faktisk litt på !
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #11 Skrevet 6. juli 2009 Min katt kom hit som ca åtte uker gammel illsint villkatt (ulldott). Til å begynne med spiste og drakk den alt - inkl. kaffe og kjeks. Når vi kom litt mer i orden, ble det hermetisk kattemat og tørrfor (ikke kattungefor) + melk og fløte. Den har vært ute på egenhånd fra den kom hit, og her er det også rovfugl, rev og grevling - men det har gått helt fint det. Nå var den jo villkatt, så den hadde kanskje ekstra sensible instinkter når det gjaldt å være på vakt. Den har iallefall nå rundet 12 år, og er frisk og rask - selv om den ikke hopper like sprettent opp i sofaen som før. Kattunger er så herlig. :rødme:
Leo Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 7. juli 2009 Min katt kom hit som ca åtte uker gammel illsint villkatt (ulldott). Til å begynne med spiste og drakk den alt - inkl. kaffe og kjeks. Når vi kom litt mer i orden, ble det hermetisk kattemat og tørrfor (ikke kattungefor) + melk og fløte. De overlever sannsynligvis på nesten hva som helst som inneholder fett og protein! Hvordan kunne ellers huskatten ha eksistert over nærmest hele kloden og formert seg i den skala den gjør! Den har vært ute på egenhånd fra den kom hit, og her er det også rovfugl, rev og grevling - men det har gått helt fint det. Nå var den jo villkatt, så den hadde kanskje ekstra sensible instinkter når det gjaldt å være på vakt. Den har iallefall nå rundet 12 år, og er frisk og rask - selv om den ikke hopper like sprettent opp i sofaen som før. Joda, den vi hadde var jo tydelig vant til å være ute på egenhånd fra han var ganske liten, og fikk være det, men likevel forsvant han da altså sporløst for noen uker siden. Utrolig trist, men slik er det bare tror jeg... Denne katten skal også få være utekatt, men siden den ikke kan følge moren, så må den følge oss ute og så snart hun veier litt mer enn 400 gr. skal vi ut på jakt når det blir mørkt! Kattunger er så herlig. :rødme: Utvilsomt!
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #13 Skrevet 7. juli 2009 Forresten: Jeg glemte en ting. Min katt elsker brunost. Det aller beste er når jeg ruller sammen ei brunostskive til en liten ball og kaster den bortover gulvet. Da løper katten etter og dreper brunosten og spiser den med stor lyst. Brunost er så godt at den sitter og slikker seg rundt munnen lenge etter at den drepte brunosten er spist opp. Hadde jeg hatt en underernært katt, så tror jeg at jeg hadde gitt den litt brunost og fløte hver dag - da hadde nok vekta kommet seg fort.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #14 Skrevet 7. juli 2009 Og du: Det er vel egentlig ganske enkelt å se om det er gutt eller jente. Hvis de to hullene sitter helt tett, så er det jente. Er det gutt, så er det litt mer avstand mellom (fordi det skal være plass til det som dyrlegen ganske fort kutter vekk).
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #15 Skrevet 7. juli 2009 Trykk enter snart da Leo. Jeg er trøtt Og nysgjerrig
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #16 Skrevet 7. juli 2009 Jeg har blitt lurt!! Nå har Leos nick stått med prikker under her inne lenge, og jeg har venta på å lese det hun drev og skrev, men det må være en feil - for hun er jo utlogget for en god stund siden. Jeg er nå frarøvet mange minutters søvn pga denne feilen. Dette må dere gjøre noe med KG, så det aldri skjer igjen.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #17 Skrevet 7. juli 2009 Kattunger skal ha markkur fra de blir født selvom moren har vært innekatt. En kattunge skal ikke tas fra moren før etter 12 uker. Pusebabyen skal ha morsmelkerstatning dersom den er tatt fra moren for tidlig.Deretter går du over på barnegrøt,så gradvis tørrfor for småtasser samt våtfor for småtisser! Alltid vann tilgjengelig. Vaksiner katten så tidlig som mulig.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #18 Skrevet 7. juli 2009 Jeg har blitt lurt!! Nå har Leos nick stått med prikker under her inne lenge, og jeg har venta på å lese det hun drev og skrev, men det må være en feil - for hun er jo utlogget for en god stund siden. Jeg er nå frarøvet mange minutters søvn pga denne feilen. Dette må dere gjøre noe med KG, så det aldri skjer igjen. Slå opp på google eller legg deg!
Leo Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #20 Skrevet 7. juli 2009 Hadde jeg hatt en underernært katt, så tror jeg at jeg hadde gitt den litt brunost og fløte hver dag - da hadde nok vekta kommet seg fort. Har man ikke noe annet, er det sikkert ikke så dumt, men våtfôr og morsmelkserstatning er nok bedre protein- og fettkillder for kattunger enn brunost og fløte som jeg vil tro kan bli litt tøffe for magen. Og du: Det er vel egentlig ganske enkelt å se om det er gutt eller jente. Hvis de to hullene sitter helt tett, så er det jente. Er det gutt, så er det litt mer avstand mellom (fordi det skal være plass til det som dyrlegen ganske fort kutter vekk). Akkurat det samme trodde jeg, i hvert fall når de har blitt såpass "store" og derfor tror jeg altså at dette er en jente. Kattunger skal ha markkur fra de blir født selvom moren har vært innekatt. En kattunge skal ikke tas fra moren før etter 12 uker. Pusebabyen skal ha morsmelkerstatning dersom den er tatt fra moren for tidlig.Deretter går du over på barnegrøt,så gradvis tørrfor for småtasser samt våtfor for småtisser! Alltid vann tilgjengelig. Vaksiner katten så tidlig som mulig. Riktig nok, men les resten, så ser du hvorfor jeg spør... Trykk enter snart da Leo. Og nysgjerrig Jeg har blitt lurt!! Ikke sitt oppe om natten og vent på katter av noe slag, inkludert Leo! Er det forresten noen som vet om det gjør noe om jeg gir henne mer enn anbefalt dagsdose av mat/melk så lenge jeg øker mengden forsiktig. Hun er nemlig tydeligvis veldig sulten nå når maten lar seg spise! Hun virker forresten allerede mindre "slunken" enn i går. (Nei, magen er ikke hard og hun har bæsjet normalt, så hun har nok ikke forspist seg...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå