Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en ettåring som har begynt å våkne klokka 4. Han vil ikke sove igjen. Han sover 2 lurer på dagen og legger seg klokka 19. Jeg blir fryktelig sliten av dette ... og må bare få det fiksa. Skal jeg bare la han ligge i senga si uansett til kl 6?

Noen som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trur jeg ville prøvdt å kutte ut den ene luren.

Skrevet

ja har tenkt på det, men pleier bare å ta lurer på 45 min. Så da blir det fryktelig lang dag....

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hvis du prøver å få han over på bare en lur om dagen, kan det hende han sover litt lenger enn 45 min.

Å stå opp kl 4 er jo helt umenneskelig i lengden.

Skrevet

Jenta mi begynte med 1 lur om dagen da hun var 1 år. og ofte er ikke lurene lenger enn 30min... (hadde da tidligere 2 lurer på 30min).. noen barn trenger rett og slett ikke mer

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Definitivt kutte ut sovingen den ene gangen (dvs. at barnet kun sover en gang), og heller legge barnet noe tidligere på kvelden.

Mulig jeg tar helt feil, men det er en stund siden jeg har møtt på noen som lar 2-åringen sove 2 ganger om dagen. Tror ikke dette er så veldig vanlig, så det skader ikke prøve.

Selv husker jeg at jeg syntes det etterhvert ble et herk at vi hele tiden måtte finne tid til at minstemann måtte sove. Og nå i sommer er det jo så mye gøy å finne på, at det kan være en fin tid å avvenne og endre soverutinene på.

Skrevet

Jeg lurer på om det har vært sånn lenge eller om det er noe han har begynt med nå etter at det begynte å bli så lyst ute? For det kan jo hende at det er for lyst på soverommet slik at han tror det er morgen...

Skrevet

Nå er det en 1 åring eller 11 1/2 mnd og ikke en 2 åring. Så det er vel flere som lar de på 12 mnd sove to ganger. Nå har han sovet to ganger i dag. Men får prøve med en lur i morgen :-)

Håper det funker - for 4 er umennsklig.

Startet for 3 uker siden, etter det kjøpte vi lystette gardiner, så det er mørket på soverommet.

Skrevet

Vår gutt på 15 mnd sover ofte to ganger om dagen, så det er ikke uvanlig.

Men det kan høres ut som om dere bør kutte ut den ene ja. Når legges han på kvelden?

Skrevet

Når min lille som er ett par uker yngre enn din begynte å rote på samme måte, gikk vi ned til 1 lur. Nå sover han mellom 12-14timer pr natt.

Han sov også lurer på 30-45min, men nå sover han alt fra 45min til 2-3timer! Det har han ALDRI gjort før=)

Skrevet

Bare husk at med mange unger er det motsatt - jo mindre de sover på dagtid, jo mindre sover de om natta, blir overtrøtte og får ikke sove skikkelig rett og slett.

Skrevet
Bare husk at med mange unger er det motsatt - jo mindre de sover på dagtid, jo mindre sover de om natta, blir overtrøtte og får ikke sove skikkelig rett og slett.

Det der er veldig sant;-)

Jeg har aldri hatt morgenfugler av barn, men hvis de har kommet ut av "normal" rytme, slik som din lille...... da har jeg holdt de lenge oppe noen kvelder.... Det er for å "forvirre/forandre" vanen barna har kommet inni... Men da tok jeg skikkelig i.... Lot de få være oppe 2-3 timer mer enn vanlig....og gjorde noe som aktiviserte de, slik at de ikke ble stup grinete og overtrøtte... (for da er du like langt;-) Etter et par kvelder med sene leggetider og påfølgende late morgener, justerte jeg leggetiden ned mot normalen igjen...

Det gjelder bare å få brutt den "innebygde klokka" som gjør at barnet våkner 04.

Vet ikke om det virker for deg, men jeg har iallefall meget god erfaring med at det virket på mine 3.... (men ikke test det ut for lenge, hvis det IKKE funker...)

Skrevet

Liten oppdatering. I går hadde vi kun en lur klokka 11 til 1335. Han var stupstrøtt når jeg la han sovnet ved matbordet.

I dag våknet han 0540, så det e rmye bedre la han klokka 11 i dag også men da sov han kun 45 min. Våknet og er trøtt. Skal trille han nå klokka 13 og håper han sovenr en liten lur til. Kan ikke holde han våken til kl 19 for det går rett og slett ikke.

Skrevet

Håper det går seg til snart. Det er det som er problemet med å gå over til en soving - ikke alltid de sover like lenge på den ene luren! Og å ha ungen våken fra 11 til 19 funker skjelden særlig bra når den bare har fått sove 45 min...

Skrevet

Vi hadde litt av samme problem en periode med begge våre, og lære på helsestasjonen at "søvn avler søvn". Mao la dem sove mer på dagen. Det fungerte - på begge to.

Skrevet

Vet jo det med søvn avler søvn. Men skjønner ikke helt hvordan vi skal få det til. HVis vi skal øke til 3 lurer blir jo den siste alt for sent ....

Våknet klkka 0510 i dag. Skal prøve med en lur i dag også, men hvis det ikke gir noe resultater så tester vi ikke det noe mer. Føler virkleig at jeg plager han.

Vet ikke hva vi skal gjøre for noe mer ... vurderer å legge senere, men har ikke så lyst til det heller............

Skrevet

Vi hadde det sånn til Snuppa var 1 år og 11 mnd. Hver natt fra 2 til 4.

(Men jeg var jo likevel våken pga Spira :ler: )

Men så plutselig begynte hun å sove hele natten, dvs til 5-6 tida.

Skrevet
Vet jo det med søvn avler søvn. Men skjønner ikke helt hvordan vi skal få det til. HVis vi skal øke til 3 lurer blir jo den siste alt for sent ....

Våknet klkka 0510 i dag. Skal prøve med en lur i dag også, men hvis det ikke gir noe resultater så tester vi ikke det noe mer. Føler virkleig at jeg plager han.

Vet ikke hva vi skal gjøre for noe mer ... vurderer å legge senere, men har ikke så lyst til det heller............

Jeg la ingen av mine så tidlig som kl 19, når de var så små... Det var fordi de sov 2-3 dagdubber, og da ble det altfor tidlig. Mine la seg mellom 20 og 21 (alt utifra hvor sent de sov siste dagdubben.... Men da sov de også til ca 09 neste dag. Jeg tror det er bedre å la en unge sove 15 min kl 17, enn å bli holdt våken under "press" til kl 19... (men ikke la han sove i "timesvis" så sent)

Lykketil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...