Gå til innhold

trenger hjelp :(

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er jeg både sint og lei meg her.

Nettopp hatt en stor krangel med familien, om hvor lite jeg spiser - og ja, jeg er i grunnen klar over det selv.

I mars ble jeg vraket av kjæresten min - som hadde nok med "hun andre". Jeg tok bruddet veldig hardt, og fikk ikke i meg mat på noen dager. Da jeg kom på skolen helga etter, fikk jeg mange tilbakemeldinger om at jeg hadde tatt av veldig - og at det merktes for hver dag.

Jeg begynte derfor bevisst å spise mindre, og etterhvert ble jeg mett av nesten ingenting.

Jeg kunne gå en hel dag på ett eple, eller en lett-yoghurt. Men jeg ble fort veldig slapp, og orket ingenting. Spiste derfor litt til - men ikke mye.

På to måneder gikk jeg fra 70 til 58 kilo (er 173 cm). Nå - 4 måneder etter, veier jeg 55 - og ønsker å holde meg her.

Jeg spiser betraktelig mer, men sliter med samvittighet - og kan straffe meg dagen "derpå".

Dvs, om jeg spiser frokost (eple, yoghurt eller ei skive brød) , og får et "sprekk" til middagen - hvor jeg f.eks spiser mer enn til jeg er mett (spesielt hvis det er pizza, og andre "tunge" og "fete" retter) så straffer jeg meg selv neste dag - og spiser ingenting.

Før jeg avsluttet skolen (gått ut videregående nå), ble jeg inkalt til sosiallæreren - som blant annet fortalte at om jeg begynte å spise normalt igjen, så ville jeg gå raskt opp til der jeg var i mars - fordi forbrenningen min er ødelagt, og "trivselsvekten" min ligger der i alle fall ett år til.

Familien sender stygge blikk, kjefter ved hvert måltid - jeg holder det snart ikke ut mer. Men jeg NEKTER å måtte gå opp i vekt igjen, jeg vil være som jeg er nå - verken tynnere eller tykkere.

Har meldt meg inn på treningsenter, men i ferien har jeg ikke fått trent noe (skyldes jobb, reiser og andre aktiviteter - samt motivasjon).

Problemet ligger vel i grunnen i det at jeg ikke vet hvor mye jeg kan spise, for å holde meg stabil. Jeg tenkte derfor at en ernæringsfysiolog kunne hjelpe meg å finne ut nøyaktig hva og hvor mye jeg kan ha i meg per dag. Og eventuelt et lite treningsopplegg (ikke for ofte, har tøffe studier fra høsten av - som vil ta MYE tid).

Er det noen som vet hva jeg skal/kan gjøre? Hvem jeg kan henvende meg til, og hvordan en kommer i kontakt med personer som kan kartlegge energiforbruket mitt per dag (tenker da uten aktivitet).

Hva jeg skal spise - og hvor mye. Samt få sjekket tilstanden på forbrenningen min.

Jeg er bare llivredd for å legge på meg, og velger heller å issolere meg (pga at jeg ikke har krefter eller tiltakslyst til å gå ut). Slik kan det jo ikke fortsette - det ser jo også jeg!!!

Noen som har noen gode råd til ei ung dame som vil komme ut av den vonde sirkelen? :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å komme ut av en spiseforstyrrelse alene er utrolig vanskelig, men ikke umulig. Ta kontakt med www.iks.no, Interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelse eller legen din. De har mye kunnskap og kan hjelpe deg videre.

Husk ihvertfall at det ikke bare er mat dette dreier seg om; spisemønsteret ditt er bare et symptom på et bakerliggende problem som ikke alltid er det man tror!

Jeg ønsker deg lykke til og håper du kommer deg ut av dette.

Skrevet

Du virker som en våken person, all den tid du vet at du har en spiseforstyrrelse, og at du har lagt merke til energitapet og slapphets-følelsen ved for lavt matinntak. Du er åpenbart tynn/slank nå, og at du vil stabilisere vekten der du er nå er forståelig. Hovedproblemet ditt er ikke mengden (eller mangelen på sådann) mat, men ditt forhold til det - denne straffen du driver med.

Tro meg - du legger ikke på deg om du "sprekker" en dag!!!!

Det er gjennomsnittet som teller!!!!

Min erfaring med kostholdsrådgivere, er at de skal ha deg til å spise så mye forskjellig, som jeg absolutt ikke kunne tenkt meg å spise.

Så jeg har valgt å bruke min egen erfaring, man VET tross alt i vårt opplyste samfunn, hva som er ja-mat og nei-mat. Prøv å spise mere ja-mat, slik at du får i deg både nok energi, og nok mengde til å opprettholde normal tarmfunksjon. Et eple og en youghurt er IKKE i nærheten av nok!!!

Om du begynner å trene - MÅ du uansett spise mere, og vær klar over at vekten din kommer til å øke. Du kommer ikke til å legge på deg flere cm, men muskler veier tross alt mere enn fett. Dessuten vil også musklene forbrenne mere kalorier, også når du ikke trener, så da må du spise enda mere!!!

Om du får tilbakefall i perioder, er det ikke verdens undergang, du må bare se på det som en periode, før kostholdet stabiliserer seg igjen.

NB - om du skulle få problemer med mage/tarm i slike perioder, så er loff en utmerket løsning. Spis i hvert fall IKKE fiber eller kjøtt, før systemet kommer i "gjenge" igjen!!!

LYKKE TIL!!

BC

Skrevet

Hei Gjest!

Siden du har fått gode svar av de andre her vil jeg bare ta for meg den delen av spørsmålet ditt som går på hvor mye energi du trenger for å holde vekten du har nå.

Det vil naturligvis være individuelle variasjoner men generelt forbrenner hver kilo muskler vi har i kroppen 38 kalorier om dagen bare ved å være der (uten trening altså), og hver kilo med fett forbrenner 5 kalorier pr. dag. Litt av en forskjell ikke sant, derfor vil det være fornuftig av deg å trene litt så du opprettholder en viss prosent med muskelmasse og dermed lettere holder vekten

Over til regnestykket: Siden du er slank og veier 55 kilo har du muligens en fettprosent på ca. 15, er du lite trent er fettprosenten muligens høyere.

Vel, jeg velger å bruke 15 som et utgangspunkt:

55 kilo * 15% = ca. 8,25 kilo fett

55 kilo - 8,25 = 46,75 kilo. Herfra kan vi trekke ca. 10 kilo for indre organer, blod og skjelett, og det gjenstår da ca. 35,75 kilo muskelmasse.

35,75 * 38 kcal. = 1358,5 kcal.

+ 8,25 * 5 kcal. = 41,25 kcal.

Totalt blir det 1399, 75 kcal. pr. dag for kun å holde kroppsfunksjonene i gang. Er du moderat aktiv kan du legge til 300 - 400 kcal. pr. dag.

Trener du vil det utgjøre ganske mange ekstra kalorier forbrent. En times hard trening kan faktisk forbrenne opptil 800 kcal. i tillegg til at basalforbrenningen også økes.

Selvfølgelig er det mange faktorer som spiller inn her, også hva og når du spiser (ikke bare hvor mye), dette er bare et helt generelt regnestykke som kan hjelpe deg igang. Etterhvert lærer du din egen kropp og dens reaksjoner å kjenne.

Tenkte du kunne ha nytte av et slikt regnestykke fordu du sannsynligvis tror du må spise mindre enn det kroppen din faktisk trenger! Og det ville vært synd om du ødela forbrenningen din ved å spise for lite og dermed havnet i en ond sirkel som kun ville føre til at det skulle mindre og mindre til før du la på deg.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen!!!!

Jeg har tenkt mye på deg i det siste, og som du kanskje forsto av det forrige innlegget mitt har jeg hatt endel opplevelser selv i forhold til spiseforstyrrelser selv. Hadde håpet at dersom du har en profil her (eller kanskje du skulle få deg en?), at du kunne tatt kontakt med meg på PM...?

BlackCat (ikke innlogget)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...