Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Oftere og oftere ser jeg denne setninge eller spørsmålet. Har du blitt utredet for ADHD? Herlighet,kan ikke folk føle seg unormale,ha litt andre tanker uten at det spørsmålet skal dukke opp her på forumet? Synes det har tatt helt av med denne ADHD-"diagnoseringen" Er det bare jeg som har lagt merke til dette?
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Helt enig. Eller om et barn ikke har oppdragelse og er vill så sier ofte foreldrene at jeg lurer på om h*n har ADHD. Har hørt om foreldre som nekter for at barnet deres ikke har ADHD, for det er jo så slitsomt og aktivt. Det har rett og slett blitt en motesykdom.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 Jeg er enig, og særlig når det er sånn folk snakker seg i mellom som en kommentar på en eller annen form for ikke helt normal oppførsel - "det må være ADHD, aspergers" osv. Man har faktisk ikke grunnlag for å stille en slik diagnose med mindre man er en fagperson som observerer vedkommende over tid, og jeg er sikker på at selv disse gjør feil av og til. Dessuten er det jo fullt mulig, og vanlig, å ha mer eller mindre sterke trekk fra diverse diagnoser, også personlighetsforstyrrelser, uten at en HAR en diagnose. Jeg tror også mange symptomer som også hører under ADHD eller aspergers, men som forholdsvis mange uten disse diagnosene også sliter med - som indre uro, rastløshet, konsentrasjonsvansker, sosiale problemer, enten skyldes eller forsterkes av samfunns/miljømessige forhold (støy, overstimulering fra tv, spill etc, manglende sosialisering, kosthold), og at det i disse tilfellene vil være viktigere å avdekke årsakene enn å gi noen diagnose.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 ADHD har blitt overdiagnostisert de siste årene. Nå har man begynt å plukke vekk slike diagnoser fra barn som har vist seg å ikke ha ADHD o.l. likevel. Noen barn har nok fått diagnosen rett og slett pga mangel på oppdragelse ("symptomene" kan være til forveksling lik ADHD). Andre barn er født med et vanvittig høyt energinivå, og dersom de ikke får utløp for energien på sunne måter (idrett, aktiv lek osv) så kan det ofte bli tolket som ADHD. Jeg kjenner en gutt på seks som har et slikt usannsynlig høyt energinivå. Han står opp halv seks hver dag (våkner selv), og er i full aktivitet helt fram til leggetid. Han blir så godt som aldri sliten, selv om han driver på med både fotball, svømming og friidrett, i tillegg til at han sykler, løper, klatrer og står på hele dagen. Han fungerer fint på skolen, fordi han får tatt ut energien sin på andre tidspunkt på dagen. Andre barn hadde blitt utslitt av halvparten av hans aktiviteter på en dag, men han trenger det for ikke å riste av innestengt energi. Hadde ikke foreldrene hans sett dette så er det godt mulig han ville fått en diagnose. Barn er skapt forskjellige, og det tas det altfor lite hensyn til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå