Gå til innhold

male tak og vegger

blåmeisa

Anbefalte innlegg

Noen som har ett godt fargeforslag til stue. Vi skal male stuen/kjøkken/gang i samme farge. Det er de rommene som er rundt trappehuset og synes det er mest ryddig med en farge på veggene der. Taket skal også males. Per i dag er det ett falmet murtak, veggene er dekket med veggfornyer.

Vi ønsker lyse farger, men trenger nødvendigvis ikke å være helt hvit, da det er store vinduer og spotter som gir lys til rommene. Noen som har gjort noe lignende og er fornøyd med resultatet sitt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å begynne med taket : Mal det hvitt i en hvilken som helst nyanse.

Feks egghvit, lys antikk eller antikkhvitt, alt etter som du føler for.

Og bruk en helmatt maling. Høyglans i tak er i grunnen ikke fint, og spesielt ikke for en privatbolig. (Noen elsker høyglans i tak, men over tid blir det bare slitsomt å se på)

Unngå "vanlig hvit", da denne fortere ser "skitten ut" samt at den har lite pigmenter og er vanskeligere å få full dekk med kontra feks egghvit, som allikevel vil se hvit ut for det blotte øye.

Veggene? Tja, hva liker du da?

At venninnen din feks er storfornøyd med cafe latte, betyr ikke nødvendigvis at du vil bli det. Hun har sannsynligvis en helt annen lyssetting enn deg, får inn dagslyset på en annen måte, og opplever fargen totalt forskjellig fra hva du kanskje ville gjort hos deg. :)

Du skriver at du har godt lys. Da vil jeg ihvertfall fraråde farger som cappucino, siden godt lys vil få denne til å virke litt "blekgusten rosa"

Jeg vil anbefale deg å gå til din fargehandler, og høre om de har litt større fargeprøver enn de gamle chipsene med 4 farger på hver chip, som knapt nok var større enn en fyrstikkeske.

Ta de med deg hjem, og teip de opp på veggen.

Se hvordan fargene tar seg ut hjemme hos deg, og ikke i butikken.

Og se gjerne på fargene flere ganger i løpet av dagen. Fargen kan oppfattes annerledes i godt dagslys enn i spotlightlys og mørkt ute.

Men noen tips herfra som sjelden slår feil :

1442 Claro

1622 Refleksjon

1308 Ida

1625 Sjel

1519 Vanilje (også kjent som Cafe Latte)

1312 Dun

Dette er typiske lyse farger, som går fra "nesten hvit", til "svakt gulbeige" og med mer eller mindre rødskjær.

Håper det hjalp deg litt på vei, og spør gjerne om du lurer på noe mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Mange gode tips du gir mer nå. Skal ta en nærmere runde på fargehandler og spørre etter større prøver. Skal også sjekke ut de fargene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Merete_*

Jeg har malt hele 2. etg. i mitt hus med fargen "Delikat". Ble meget pent, og "varmt". Skal sies at jeg er dritt lei det helt hvite som alle skal ha om dagen... Ja takk til farger!

På stuen og kjøkkenet valgte vi Hvit Pepper. Denne ble veldig lys, men meget pen. Her kan også anbefales Hvit Te. Litt varmere i fargen enn Hvit Pepper.

Og hva med noen Fondvegger?

Selv valgte vi "Krydder" og "Mørke aubergine" til fargen "Delikat". Ble meget pent!!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg er uenig med brand ang takmaling... vi har valgt å male tak/taklister helt hvitt, da jeg synes at hvitfarge med litt farge i (latte/lys antikk, egghvit/bomull...) ofte ser skittens ut. Iallefall om veggene ellers også males lyse..

Vi har som sagt hvitt i tak og på taklister, egghvit på listverk, dører og vinduer. På veggene er vi mest fornøyd med egghvit, sjel og skandinavisk lys. Sistnevnte er en beigebrun farge, men likevel lys. Den går verken mot gul, grå eller rosa, så oppleves som ganske nøytral og passer ti det meste. Sjel er en tanke mørkere enn egghvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det ble hvit tak med eggehvite vegger. Karmene husker jeg ikke helt hva fargen het, men det er veldig tett opp mot hvit. Jeg er veldig fornøyd. Nå er det bare resten av huset som skal males.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...