Gå til innhold

Hvordan øke forbrenningen?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente17år
Skrevet

Heihei=)

Det har seg sånn, har jeg begynt å innse, at jeg er på vei mot en spiseforstyrrelse, hvis jeg ikke endrer retning drastisk. Jeg har fokusert for mye på en og en dag, og ikke det langsiktige, altså om å gjøre å få i seg færrest mulig kalorier hver dag. Er ikke så få kalorier det er snakk om egentlig, i gjennomsnitt 1100 kanskje. Jeg er 160 og veier 45-46 kg, det vil si at uansett om jeg ligger i koma eller hva som helst, så forbrenner jeg 1400 hver dag. Det vil si at med et gjennomsnitt på 1100 kalorier vil jeg fortsette å gå ned i vekt, og jeg kan ikke la det være målet mitt, selv om jeg kanskje ønsker det innerst inne.

Derfor skal jeg sakte men sikkert prøve å få forbrenningen opp igjen. (Før kunne jeg spise hva jeg ville og i hvor store mengder jeg ville, uten å merke noe på vekten. Jeg hadde bare litt mer fett nederst på magen enn jeg har nå, og forsøket på å få bort det lille fettet på magen, (som for øvrig var "det eneste" fettet jeg hadd epå kroppen), har ødelagt både livskvaliteten og, antageligvis, forbrenningen). De to siste dagene har jeg neppe fått i meg over 800 kalorier.

Så da håper jeg dere kan hjelpe meg, og gi meg noen tips på hvordan jeg kan få forbrenningen opp igjen uten at det har noe å si på hvordan kroppen ser ut! :) (Selv om jeg garantert ikke hadde hatt vondt av å legge på meg litt, det har flere kommentert, men jeg vil helst ikke det, ettersom jeg har strevd mange måneder med å få den kroppen jeg har nå).

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville tatt en tur til en ernæringsekspert. Hun kan sikkert hjelpe deg. Imellomtiden er mye fiber løsningen. Det fyller opp tarmen og gir den noe å jobbe med uten at det tilfører mye energi. Etterhvert blir tarmen vant til å prosessere større mengder og du kan spise normalt uten å legge på deg. Fiber og vann!

Jeg har selv hatt anorexi og spist veldig lite. Levde på få kalorier i mange år. Også etter at jeg ble frisk. Men nå spiser jeg masse! Uten at det har så mye å si. Men nå er jeg normalvektig.

Jeg vet at anorektikere, for det er nok det du er, ikke vil bli "friske". Dvs vi vil gjerne bli friske, men IKKE legge på oss. Og det er jo egentlig en umulig kombinasjon. Men små skritt i riktig retning er bra, og derfor ville jeg vært veldig fornøyd med meg selv om du klarer å øke matmengden litt. Man blir jo ikke kvitt en spiseforstyrrelse på en uke uansett, så begynn med litt mer fiber.

Gulrøtter, brød med fiber, grønnsaker, osv. Og vann!

Skrevet
Heihei=)

Det har seg sånn, har jeg begynt å innse, at jeg er på vei mot en spiseforstyrrelse, hvis jeg ikke endrer retning drastisk. Jeg har fokusert for mye på en og en dag, og ikke det langsiktige, altså om å gjøre å få i seg færrest mulig kalorier hver dag. Er ikke så få kalorier det er snakk om egentlig, i gjennomsnitt 1100 kanskje. Jeg er 160 og veier 45-46 kg, det vil si at uansett om jeg ligger i koma eller hva som helst, så forbrenner jeg 1400 hver dag. Det vil si at med et gjennomsnitt på 1100 kalorier vil jeg fortsette å gå ned i vekt, og jeg kan ikke la det være målet mitt, selv om jeg kanskje ønsker det innerst inne.

Derfor skal jeg sakte men sikkert prøve å få forbrenningen opp igjen. (Før kunne jeg spise hva jeg ville og i hvor store mengder jeg ville, uten å merke noe på vekten. Jeg hadde bare litt mer fett nederst på magen enn jeg har nå, og forsøket på å få bort det lille fettet på magen, (som for øvrig var "det eneste" fettet jeg hadd epå kroppen), har ødelagt både livskvaliteten og, antageligvis, forbrenningen). De to siste dagene har jeg neppe fått i meg over 800 kalorier.

Så da håper jeg dere kan hjelpe meg, og gi meg noen tips på hvordan jeg kan få forbrenningen opp igjen uten at det har noe å si på hvordan kroppen ser ut! :) (Selv om jeg garantert ikke hadde hatt vondt av å legge på meg litt, det har flere kommentert, men jeg vil helst ikke det, ettersom jeg har strevd mange måneder med å få den kroppen jeg har nå).

På forhånd takk for svar!

Det vil antagelig være vanskelig for deg å gå tilbake til et normalt og sunt spisemønster uten at du legger på deg en del, sannsynligvis mer enn du har gått ned. Som du sier så er forbrenninga delvis ødelagt, forhåpentligvis ikke permanent. Med riktig kosthold, det vil fremfor alt si minst 2000 kcal per dag, over tid, vil du nok kunne få forbrenningen tilbake i lage igjen. I begynnelsen vil imidlertid kroppen tro at det fremdeles er sult og dårlige tider, og tviholde på alt den får.

Med den høyden og vekten du har nå høres du ut til å være undervektig. BMI'en din er da også 17,5, Verdens helseorganisasjon bruker 18,5 som grense for undervekt. Siden du har fått den vekten og kroppen du har nå ved å pine deg er ikke den vekten naturlig riktig for deg. Du må innse at det er naturlig og sunt for deg å ligge høyere i vekt.

Jeg vet utmerket godt at dette ikke er det du ville høre. Du vil få opp forbrenningen uten å gå opp i vekt, men det er ikke mulig. Du må innse at det som er en naturlig sunn kropp veier mer enn det vrengebildet du har fått for deg.

Skrevet

Kjære gjest.

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies.

Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

Yvonne (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...