Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at jeg har rotet det skikkelig til!

Jeg har for mye regninger og for lite inntekt. Har husleie, strøm, billån, internett, telefon + div som mat, bensin til bilen o.l.

Bilen er nødvendig i min jobb, da det ikke går buss hjem etter jobb.

Nå har jeg ikke fått betalt husleie på 3 mnd, og det er fælt! Jeg prøver så godt jeg kan å bruke minst mulig penger, men alikevel strekker ikke pengene til.

Har flere innkassosaker som jeg ikke har mulighet til å betale.

Hva pokkern skal jeg gjøre?? Har jeg rett på noe nødhjelp hos NAV?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet
Det har seg sånn at jeg har rotet det skikkelig til!

Jeg har for mye regninger og for lite inntekt. Har husleie, strøm, billån, internett, telefon + div som mat, bensin til bilen o.l.

Bilen er nødvendig i min jobb, da det ikke går buss hjem etter jobb.

Nå har jeg ikke fått betalt husleie på 3 mnd, og det er fælt! Jeg prøver så godt jeg kan å bruke minst mulig penger, men alikevel strekker ikke pengene til.

Har flere innkassosaker som jeg ikke har mulighet til å betale.

Hva pokkern skal jeg gjøre?? Har jeg rett på noe nødhjelp hos NAV?

Med tanke på inkassosakene kan du vel ta kontakt med inkassobyrået og forklare saken og evt. få til en nedbetalingsavtale, så vet de ihvertfall at du har til hensikt å betale selv om det tar lenger tid?

Huff! Høres ille ut..

Tror ikke Nav dekker inkassoregninger. Tror ikke billån blir betalt, nei, og du blir nok anbefalt å selge bilen + kutte internett før evt. hjelp. Kanskje tilogmed flytte til et sted der det går buss om det blir problemer med å komme seg på jobb. Hva sier husverten til ubetalt husleie for 3 mnd? Har du mulighet for ekstra-jobb?

Gjest Gjest
Skrevet

Huff,det der hørtes ikke noe bra ut.. Tror ikke nav er de rette å kontakte i denne situasjonen.

Du må iallefall kontakte inkassobyråene som du skylder penger og få en avtale med dem. De pleier å være behjelpelig så lenge du viser en intresse for å få saken ut av verden.

Så spørs det om du må sette deg ned og sette opp et strammere budsjett å leve på. Trenger du virkelig bilen? Kan du ikke f.eks sykle til og fra jobb? Kanskje kutte ut internett? Bruker du mye penger på "dilldall"? Drar man kortet på småbeløp her og der så går det fort penger på det også.

Kan du flytte til en billigere boplass?

Har du ingen slekt eller venner hvor du kan låne penger til å få betalt husleia du skylder,til du har kommet på rett vei igjen?

Tviler på at hverken nav eller sosialkontoret kan være noe behjelpelig i denne situasjonen hvor du på papiret har råd til f.eks både bil og internett for å si det på den måten..

Gjest *Mim*
Skrevet

Sosialkontoret skal kunne tilby gjeldsrådgivning.

Skrevet

Nesten 4 mil til jobben, så det å sykle er ikke noen ide. Betaler 3.500 i husleie i mnd, så det er heller ikke mye. Bilen er nødvendig da jeg ikke kan sykle 4 km til jobb.

Bussforbindelsene her er egentlig kjempegode, da jeg bor midt i sentrum og bussholdeplassen er 50 meter fra boligen min. Stedet jeg jobber er en by, men siste bussen på kveldstid går før jeg er ferdig når jeg jobber kveld.

Bilen min er såpass fin og bra at den blir ikke solgt for alt i verden. Og jeg trenger den virkelig da jeg har en hobby som er litt unna, og trenger da faktisk bil opp dit.

Internet vet jeg at NAV dekker! Iallefall for de som får støtte fra NAV. Så internetten blir ikke kuttet.

Jeg får vel bare bite i det sure eplet og leve på knekkebrød en periode.

Gjest Gjest
Skrevet

hva? Dekker nav internett?? er på Y.attføring og aldri fått noe tilbud om at de skal dekke internett hos meg....

Gjest Gjest
Skrevet

i alle dager. Antar at du ikke jobber fulltid dersom du kun har 3500 i husleie og likevel ikke klarer å håndtere utgiftene dine ? Kanskje du bør forsøke å finne en jobb hvor du kan jobbe større stilling dersom du har så høye forbruksutgifter ?

Skrevet
hva? Dekker nav internett?? er på Y.attføring og aldri fått noe tilbud om at de skal dekke internett hos meg....

Ja, hos noen gjør de faktisk det. Men de er sikkert heldige:) Hehe..

Er ikke sjelden at NAV ringer for å få kid nr og slikt til internetfaktura.

Skrevet
i alle dager. Antar at du ikke jobber fulltid dersom du kun har 3500 i husleie og likevel ikke klarer å håndtere utgiftene dine ? Kanskje du bør forsøke å finne en jobb hvor du kan jobbe større stilling dersom du har så høye forbruksutgifter ?

Jobber 100% nå, men det er via et bemanningsselskap, så det er ikke noe god lønn.

Tjener så og si like mye i 50% fast i den bedriften for å si det sånn.

Og skifte av jobb er uaktuelt, da jeg trives vannvittig godt i den jobben jeg har. Har jobbet forskjellige steder og endelig funnet plassen jeg trives ordentlig nå.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, hos noen gjør de faktisk det. Men de er sikkert heldige:) Hehe..

Er ikke sjelden at NAV ringer for å få kid nr og slikt til internetfaktura.

Øhhh,til deg?? Skjønner ingenting jeg..Og Nav kan jo ikke bare plukke ut noen tilfeldige få heldige. Likt skal være likt.

Skrevet
Øhhh,til deg?? Skjønner ingenting jeg..Og Nav kan jo ikke bare plukke ut noen tilfeldige få heldige. Likt skal være likt.

Ja, men nå jobber jeg et sted hvor jeg faktisk flere ganger har opplevd det.

Skrevet

Ikke villig til å bytte jobb for å tjene bedre

Ikke villig til å selge bil (og ev kjøpe en billigere) fordi den du har er så "fin og bra"

Vel, noe må man ofre for å få penger.

Hva er du villig til å gjøre da?

Skrevet
Bilen min er såpass fin og bra at den blir ikke solgt for alt i verden. Og jeg trenger den virkelig da jeg har en hobby som er litt unna, og trenger da faktisk bil opp dit.

Internet vet jeg at NAV dekker! Iallefall for de som får støtte fra NAV. Så internetten blir ikke kuttet.

Jeg får vel bare bite i det sure eplet og leve på knekkebrød en periode.

Er problemene dine så store som du gir utrykk for i denne tråden er det ikke sikkert du har mulighet til å beholde denne bilen. Er den så fin og bra burde det være mulig å få igjen en del for den ved salg. Hvis du er helt avhengig av bil for å komme til og fra jobb så kan du få tak i en billigere bil. Det at du trenger bil i forbindelse med en hobby er ikke noe jeg synes du har råd til å prioritere nå.

Hvor mye får du utbetalt hver måned? Hvilke utgiftsposter har du, og hvor store er de?

Skrevet
Ikke villig til å bytte jobb for å tjene bedre

Ikke villig til å selge bil (og ev kjøpe en billigere) fordi den du har er så "fin og bra"

Vel, noe må man ofre for å få penger.

Hva er du villig til å gjøre da?

Det lurer jeg også på.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville nå vært vanvittig stresset hvis jeg hadde ligget etter med 3 mnd husleie, å det ville vært mitt hovedfokus nå å ikke internett.

Ellers må man tilpasse seg situasjonen. Hvis du tjener så lite at du ikke klarer å betjene en husleie på kr 3500, så må du begynne å tenke i andre baner enn å bare fokusere på trivsel. Kanskje du burde få deg en ekstrajobb, eller vurdere skiftarbeid/ turnusjobb - som mange av oss andre har. Å jobbe turnus trenger ikke være negativt. Ja man jobber gjerne i helger, høytider osv, men man har også fri når andre er på jobb sånn at man kan tilpasse ev legetimer og div til slike dager.

Skrevet

NAV er jo, de fleste steder, sammensatt av gamle aetat, trygdekontor og sosialkontor. Du kan be om gjeldsrådgivning, men det betyr jo ikke at økonomien blir fikset på 1,2,3. Alle kreditorer på kontaktes slik så dagens situasjon blir klarlagt, så må det lages et budsjett for å se hva en faktisk har å rutte med, hva som skal prioriteres å betale av løpende utgifter osv.

I forhold til hva du kan søke om gjennom sosialtjeneste, så kommer det helt an hvilke inntekter og utgifter man har. Utgifter som det tas hensyn til er jo boutgifter(husleie og strøm for din del) og noe utgifter for å komme deg på jobb. Slike ting som internett,mat,avis,lege klær og noe reiseutgifter ligger i livsoppholdnormen. Hvordan den normen er i din kommune må du finne ut. Hvis du har tenkt å søke om nødhjelp så må du dokumentere alle inntekter og utgifter, kanskje for 3 sammenhengende måneder f.eks ved å levere kontoutskrift. Det vil ikke dermed si at du har krav på nødhjelp, da det vanligvis gis i situasjoner hvor det har skjedd noe uforutsett, som f. eks ved brann.

Det ble spurt litt lenger opp her om hvordan noen kan få dekket Internett gjennom sosialstønad. Det kan være så ymse. Sosialtjenesteloven er veldig skjønnsbasert og det blir nesten opp til hvert kontor å vurdere søknader opp mot inntekter/utgifter og situasjonen personen er i. F. eks ved utdannelse som er internettbasert så kan det være en mulighet å dekke dette, men det må være GODE grunner til det!

Hvis ikke, så blir det bare feil.

Skrevet

Glemte noe...hvis du søker om økonmisk stønad, så vil du sannsynligvis bli spurt om hva du kan kutte av utgifter, f.eks internett. kanskje selge bilen? offentlig transport kan være et alternativ? skaffe en annen jobb? det er jo såpass "enkelt" som at inntekter må økes og utgifter reduseres! men det kan jo være greit å få litt bistand til å få oversikt over det?

Lykke til.

Skrevet

Hva mener du med at du har "rotet det skikkelig til" i åpningsinnlegget ditt?

Skrevet
Hva mener du med at du har "rotet det skikkelig til" i åpningsinnlegget ditt?

Ts skriver at hun har flere inkassosaker og ligger 3 måneder etter med husleien.

Skrevet
Ts skriver at hun har flere inkassosaker og ligger 3 måneder etter med husleien.

Jeg så da det, men det må da ligge noe mer bak enn det?

Om hun får noe som helst nødhjelp fra Nav, kommer vel til en viss grad an på hvor pengene har tatt veien, om de har blitt sløst vekk på tull og fjas eller om det var en nødvendig utgift som f.eks en tannlegeregning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...