Gå til innhold

Plassering av liftgardiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i ferd med å avslutte bygging av egen hytte og jeg har begynt å tenke på gardiner. Ønsker meg liftgardiner i flere av rommene og har funnet stoffet jeg vil ha.

Men - skal liftgardinen monteres inne i vinduskarmen eller utenpå?

Jeg ønsker at liftgardinen også skal fungere som solskjerming / mørkelegging om natten på soverommene.

Se også: http://hytteprosjektet.blogspot.com/

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi er i ferd med å avslutte bygging av egen hytte og jeg har begynt å tenke på gardiner. Ønsker meg liftgardiner i flere av rommene og har funnet stoffet jeg vil ha.

Men - skal liftgardinen monteres inne i vinduskarmen eller utenpå?

Jeg ønsker at liftgardinen også skal fungere som solskjerming / mørkelegging om natten på soverommene.

Se også: http://hytteprosjektet.blogspot.com/

Mine henger utenpå vinduskarmen... Tror ikke at jeg har sett noen inni,men hvis du skal sy de selv så kan du jo igrunn velge det selv.. :)

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Hurra for Furutangen (Vi har også hytte her. Fantastisk sted!). Lykke til!

Lifgardiner - penest når disse henger utenpå listen. Om du googler på liftgardin, og deretter ser på "bilder" ser du at alle her henger utenpå listen.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har sett begge deler. Selv har jeg utenpå vinduskarmen, men dette var på grunn av at jeg kjøpte ferdigsydde, og orket ikke justere bredden. Jeg hadde nok valgt inni karmen dersom jeg skulle sy selv.

Dybden på karmen kan også være avgjørende.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har sett mange liftgardiner montert inni karmen, men jeg synes det betinger at listverket rundt vinduet er litt penere enn enkleste glattkant.

Men skal du bruke det til nattblending unngår du jo glippen på sidene dersom du monterer den utenpå.

Skrevet

Tusen takk for innspill. Tar gjerne flere!

Merete: Har dere myggnetting på vinduene? Vi er også veldig fornøyd med Furutangen så langt.

Tror jeg må starte med å bestemme meg for type og oppheng av myggnetting, og så velge liftgardiner etterpå. Har iallefall funnet stoffet. Det er fra Solberg Spinderi og siden jeg bor på Østlandet blir det en tur til fabrikkutsalget i løpet av uka.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Tusen takk for innspill. Tar gjerne flere!

Merete: Har dere myggnetting på vinduene? Vi er også veldig fornøyd med Furutangen så langt.

Tror jeg må starte med å bestemme meg for type og oppheng av myggnetting, og så velge liftgardiner etterpå. Har iallefall funnet stoffet. Det er fra Solberg Spinderi og siden jeg bor på Østlandet blir det en tur til fabrikkutsalget i løpet av uka.

Vi har myggnetting ja, inni i karmen.

Og som flere skriver her så kan man selvsagt også ha liftgardin inne i karmen, men da er det avhengig av pene karmer SAMT at karmene ikke blir brukt til myggnetting :fnise:

Lykke til med valget! Blir sikkert veldig pent uansett hva du lander på!

Skrevet

Takk for tips og gode råd!

Har nå bestemt at det på soverommene blir myggnetting inne i karmen og liftgardiner utenpå.

På stua / kjøkken blir det liftgardiner utenpå ved spiseplassen og lange gardiner med maljer på resten av vinduene.

I morgen blir det en tur til fabrikkutsalget til Solberg spinderi.

Deilig med alt som er avgjort :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...