rainbow_dash Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Jeg skal måle dørene på et klesskap. Nå er de i lakket tre, ikke spesielt fint. Jeg tenker å male de hvite. Burde jeg pusse først? Grunne? Hvilken maling er bra? (Ja, jeg er litt fersk på dette).
Brand Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 (endret) Jeg skal måle dørene på et klesskap. Nå er de i lakket tre, ikke spesielt fint. Jeg tenker å male de hvite. Burde jeg pusse først? Grunne? Hvilken maling er bra? (Ja, jeg er litt fersk på dette). Det første du bør gjøre, er å vaske med lunkent salmiakkvann. Da fjerne du evt fettmerker fra hender/fingre, og matter ned lakken noe. Deretter mattslipper du lakken med finkornet sandpapir,og fjerner slipestøvet. Bruker du støvsuger, fjern støvsugerposen umiddelbart etterpå og få den ut, da slipestøv fra lakk kan være selvantennelig inne i støvsugerposen. Deretter vil jeg anbefale ett strøk med oljebasert heftgrunn, og to strøk med oljemaling i den glansgraden du selv ønsker. Selv foretrekker jeg silkematt på møbler, men dette er en smakssak Endret 5. juli 2009 av Brand
rainbow_dash Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar! For å slipe ned, er det vel mest lurt å bruke elektrisk sliper. Hva heter dette verktøyet? (Kommer ikke på det.. Hadde vært kjekt å vite )
Brand Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar! For å slipe ned, er det vel mest lurt å bruke elektrisk sliper. Hva heter dette verktøyet? (Kommer ikke på det.. Hadde vært kjekt å vite ) Da bør du isåfall bruke en plansliper, og ikke en eksentersliper (den typen med runde slipeskiver som går rundt) ettersom denne setter igjen slipemerker som ofte blir synlige gjennom malingen. Men du klarer deg fint med å slipe for hånd, det er ikke meningen du skal slipe vekk lakken, kun matte den ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå