Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Fant et inkassobrev fra Intrum idag i postkassa..Kreditoren er et sykehus som jeg ikke har hadd noe å gjort med på bortimot 2 år! Jeg har ikke motatt en eneste regning fra kreditoren eller purring eller noe som helst.

Hvem bør jeg kontakte? Kreditoren eller intrum?

Så jævlig forbanna akkurat nå.

Gjest Miley
Skrevet

Da kontakter du inkassoselskapet. Be om å få tilsendt orginalregningene, så ser du hva det er og hvilke adresser de er sendt til.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trudde at offentlig sektor fikk opp riktig adresse om de skal sende brev til noen. jeg har flyttet to ganger i løpet av de siste 2 årene og meldt flytting til folkeregistret begge gangene. Og siden Intrum tydligvis har rett adresse så burde vel også kreditoren også ha det..?

Og kan de eventuelle forsette kravet om de har sendt regning til meg på feil adresse slik at jeg ikke har motatt den?

Skrevet
Jeg trudde at offentlig sektor fikk opp riktig adresse om de skal sende brev til noen. jeg har flyttet to ganger i løpet av de siste 2 årene og meldt flytting til folkeregistret begge gangene. Og siden Intrum tydligvis har rett adresse så burde vel også kreditoren også ha det..?

Og kan de eventuelle forsette kravet om de har sendt regning til meg på feil adresse slik at jeg ikke har motatt den?

Nei. Det bør være nok å melde til folkeregisteret, samt adresseendring til posten. Forskjellige offentlige kontorer har forskjellige itsystemer, noen sjekker mot folkeregisteret og noen gjør det ikke.

Hvis du ikke har motatt noen faktura før skal du under ingen omstendigheter betale mer en det opprinnelige beløpet.

Gjest Miley
Skrevet

Nei, det er nok ikke alle som sjekker opp mot folkeregisteret. Hvis det viser seg at faktura er send til feil adresse så gir du beskjed om det til inkassoselskapet og ber om å få betale hovedstol, da skal du ikke betale gebyrer.

• 4 uker senere...
Gjest papegøyen
Skrevet
Nei, det er nok ikke alle som sjekker opp mot folkeregisteret. Hvis det viser seg at faktura er send til feil adresse så gir du beskjed om det til inkassoselskapet og ber om å få betale hovedstol, da skal du ikke betale gebyrer.

Dessverre er dette feil info. Du er selv ansvarlig for å opplyse om rett adresse til dine kreditorer. Det holdet IKKE å endre i folkeregisteret eller til posten.

Ot.prp er klar på dette "departementets forslag innbærer at skyldner får risikoen for forsinkelser i postgangen og at varslene i det hele kommer frem. Dette vil kun gjelde dersom varslene er sendt på en betryggende måte. Det må normalt anses tilstrekkelig å sende til folkeregistrert adresse eller en adresse der man har god tro på at man vil nå skyldner........."

Mulig ikke ordrett, men poenget: Hvis du har oppgitt en adresse til kreditor og ikke gitt beskjed til de at den er endret sender de den til gammel adresse fordi de antar at du fortsatt bor der..

Dessverre er nok dette noe du må betale.

Hilsen inkassodame.

Skrevet
Det må normalt anses tilstrekkelig å sende til folkeregistrert adresse eller en adresse der man har god tro på at man vil nå skyldner........."

Men posten skal jo ha kommet i retur til dem, og kan man da påstå at man hadde god tro på at man ville nå skyldner?

Uansett, ta kontakt med inkassobyrået og be om å få se orginalregningen. Dersom du er uenig i kravet skal det da settes på vent slik at det ikke påløper flere kostnader.

Skrevet
Dessverre er dette feil info. Du er selv ansvarlig for å opplyse om rett adresse til dine kreditorer. Det holdet IKKE å endre i folkeregisteret eller til posten.

Hilsen inkassodame.

"Dine kreditorer"??? Jeg har faktisk ingen faste kreditorer, så hvordan skal man kunne vite hvem som kanskje en gang i fremtiden kommer til å sende deg noe?

Skrevet

Nei er et helt håpløst system. Hadde samme mølja med en regning fra Ikea.. vi fikk den aldri - men inkassoselskapet klarte å finne oss på første forsøk. Kom ingen vei med saken selv om vi hadde som forsvar at vi hadde flyttet, hadde adressendring både hos posten og folkeregisteret. Fordi vi ikke hadde gikk beskjed til Ikea, så var det vår feil - og måtte betale 600 kr ekstra på ei lita filleregning... sure penger!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har fått betalingsoppfordring i posten i dag, er dett det samme som inkasso??? Brevet er sendt ut med et program for egeninkasso, uten at jeg skjønner helt hva dette er?

Hva skal jeg gjøre? Har jeg fått betalingsanmerkning nå som jeg har mottatt et slikt brev?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...