Gå til innhold

er de fleste norske menn...........?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Adina_*
Skrevet

For prostitusjon???

Mitt inntrykk er at de fleste menn er det. Hva tror dere? Det kvinnesynet mange menn har skremmer meg.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
For prostitusjon???

Mitt inntrykk er at de fleste menn er det. Hva tror dere? Det kvinnesynet mange menn har skremmer meg.....

Det er nok en del menn i norge som er for prostitusjon hvis ikke hadde det jo ikke vært noe marked. Men det er nok mange som er i mot det også. Av en eller annen grunn er det ofte de som snakker høyest som er for prostitusjon, mens de som ikke synes noe om det ofte er mer stillferdig av seg. Kanskje fordi de som er for det føler et behov for å forsvare seg? Min mann mener ihvertfall at prostitusjon ikke er bra, og ihvertfall når det er snakk om at kvinner i de lavere sosiale lag blir tvunget inn i det (vi har diskutert temaet som en politisk diskusjon). Men jeg vil tørre å påstå at det er veldig mange forskjellige holdninger blant norske menn, de er påvirket av så mye forskjellig. Så det er vanskelig å skjære alle over en kam.

Gjest ArneP
Skrevet

Jeg er mann og mot prostitusjon. Men jeg er også mot at kjøp fra prostituerte skal være forbudt. På den ene siden er det noe galt ved samfunnet når folk blir nødt til å prostituere seg, men på den andre siden er det en aller siste utvei for mange av de som gjør det. Nå har de blitt fratatt den aller siste utveien....

Skrevet

Jeg er for at enhver kvinne uansett bakgrunn, nasjonalitet og sosial status skal ha full råderett over sin egen kropp!

Om hun derved velger å bruke den til prostitusjon, er følgelig hennes valg!

Jeg er derimot motstander av menneskesmugling med prostitusjon som formål, synlig gateprostitusjon og suspekte bakmenn.

Så kan man diskutere hvorvidt "den lykkelige hore" virkelig finnes, men det er det vel isåfall kun den prostituerte som kan svare oppriktig på?

Prostitusjon omtales som "verdens eldste yrke", og utifra det kan vi vel slå fast at behovet har vært der til alle tider, og at man ikke får bukt med det gjennom et forbud.

Jeg tror neppe vi vil høre om den "lykkelige gatepiken".

Men hvor er disse jentene i dag? Har man klart å fange dem opp, fått de på rehabilitering, og vist dem en vei "tilbake til livet"?

For hvis ikke, må vel det medmenneskelige hensynet til disse jentene være såpass til stede at man kan innse at de faktisk kan ha hatt det bedre på gata..

(Noen som vet noe om hvor gatepikene ble av? Har de fått tilbud om rehabilitering?)

Et annet aspekt er kanskje jenter som blir antastet ute på byen. Jeg skal ikke påstå at dette har utviklet seg i stadig større grad parallellt med sexkjøp-forbudet, men kan muligheten være der?

Hvem er den typiske horekunden?

Og hvorfor?

Hvorfor skal et besøk hos en prostituert umiddelbart assosieres med et nedsettende kvinnesyn?

Joda, jeg ser problemet med gatepikene. De begynner gjerne på stoff for å orke å prostituere seg, og prostituerer seg for å få penger til stoff...

En forferdelig ond sirkel det er nærmest umulig å komme utifra..

Likevel hadde ressurser som PRO-senteret og Liv Jessen mulighet til å følge med disse jentene til en viss grad.

Igjen spør jeg hvor disse jentene er i dag, og om noen er der for dem, for å gi dem muligheten til utdannelse, jobb, rehabilitering...

Men om virksomheten har "gått under jorda", hvem er der da for å fange dem opp om noe går altfor galt?

Selvfølgelig forstår jeg gleden av å kunne gå i Oslos gater uten å bli antastet av agressive, nigerianske prostituerte.

Men i gleden av å kunne gå opp Karl Johan uten å motta slibrige tilbud, er det noen som helst som spør seg hvor gatepikene er i dag, hva de gjør, og hva sexkjøp-forbudet har gjort for dem?

For midt i "gleden" over å være "kvitt" dem, bør man kanskje også mobilisere tilstrekkelig empati til å spørre seg selv om sexkjøp-forbudet har hjulpet dem?

Har det gitt dem et verdig liv?

Selvfølgelig ser jeg at menns trang til sex medfører at enkelte kvinner prostituerer seg, enten under tvang eller frivillig.

Dette er en sirkel som har pågått i tusenvis av år.

En kan like eller hate det, men det er like fullt et faktum.

Jeg vet ikke om jeg engang vil ta et standpunkt for eller imot.

Selv ville jeg aldri kjøpt sex, jeg er av den mening at det er en vakker handling mellom to mennesker som elsker og respekterer hverandre.

Imidlertid mistenker jeg norske politikere for å ha hatt det travelt med å få på plass sexkjøp-forbudet.

Joda, gatene ble "rene", selv om politiet nå har begynt å ta det mer med ro, og enkelte av de prostituerte visstnok stikker nesa frem igjen.

Dersom "vingle-Knut" (Storberget) i det minste kunne fremlagt en handlingsplan for hvordan fange opp de gateprostituerte, samt videre oppfølging mht evt avrusing, rehabilitering og en "vei tilbake til samfunnet", kunne jeg nok støttet en delvis form for sexkjøp-forbud.

Når det gjelder de som "tilbyr sine tjenester til velsituerte herremenn fra sin leilighet sentralt i Oslo", velger jeg faktisk å tro at endel av disse gjør det av egen fri vilje for pengenes skyld.

Og det snakkes om at man blir skremt av enkeltes kvinnesyn fordi man er tilhenger av prostitusjon?

Hvor ligger verdien i synet på kvinner dersom man ikke går i dialog med de prostituerte, tilbyr de en "rehabiliterings-pakke" og hjelper de på rett kjøl?

Men det er vel gjerne sånn at så lenge vi ikke ser de like åpenlyst som før, så er og blir problemet borte.

Konklusjon : jeg velger å være skeptisk til dagens sexkjøp-forbud, men støtter enhver kvinnes råderett over egen kropp!

Skrevet (endret)

Jeg er mot prostitusjon og støtter forbudet mot prostitusjon.

At horer får det bedre ved at kundemassen kriminaliseres, det tror jeg ikke. Jeg tror ikke på den lykkelige hore, ettersom det sjeldent er noe en blir lykkelig av, når en har en jobb som ikke er godt ansett i befolkningen. Men jeg tror heller ikke alle horer hadde vært lykkelige ellers, det er en grunn til at de norske damene som velger å pule for penger, har valgt nettopp den jobben, og jeg tror mange av dem ikke er helt gode i huet. Anyway, konklusjonen er at jeg er mot prostitusjon av rent egoistiske grunner, men puler selv horer hver eneste gang jeg er i amsterdam på dop og puletur. Dvs, jeg er akkurat som en gjennomsnittlig norsk feminist, driter i kvinners rett til å bestemme over egen kropp, og mer opptatt av at ting skal være etter min smak. Forskjellen er at jeg er en åpent bekjennende egoist, jeg tror på en bedre verden av å være ærlig.

Innlegget er endret,

Miss Shorty, mod

Endret av Miss Shorty
Gjest gjestdeluxe
Skrevet
For prostitusjon???

Jeg er kvinne og for bordeller: prostitusjon i ordnede former.

Nå er de prostituerte borte fra gatene, men det betyr jo ikke at markedet er borte.

De som ikke vil at det skal synes i gatene har nå fått løst litt av sitt estetiske problem. Men de som faktisk vil de prostituertes beste erkjenner at de er der for å bli, og fokuserer derfor på de beste løsningene og ordningene ut fra det.

Det er ikke greit med voldtekt og mishandling - eller menneskesmugling. Men prosititusjon som inntektskilde er det eldste "yrket" som finnes og det er kommet for å bli.

Skrevet
Av en eller annen grunn er det ofte de som snakker høyest som er for prostitusjon, mens de som ikke synes noe om det ofte er mer stillferdig av seg. Min mann mener ihvertfall at prostitusjon ikke er bra, og ihvertfall når det er snakk om at kvinner i de lavere sosiale lag blir tvunget inn i det (vi har diskutert temaet som en politisk diskusjon).

Vel, så er jo også mannen din en vulgær dilettant av en middelklassesosialist - som først og fremst er opptatt av å utstyre seg selv med de riktige sosiale merkelappene. For hadde han vært genuint opptatt av velferden til den svake parten i seksuelle transaksjoner, ville han først og fremst bekymret seg for den mannlige kunden (makt og avmakt). Ikke minst ville han også visst at begrepet prostitusjon dekker et svært mangfoldig område, som i liten grad ligner på den offisielle versjonen som presenteres oss av feminister og andre mannshatere, og dermed heller ikke argumentert med utgangspunkt i noe som like gjerne kunne vært tatt rett ut av feministpropagandafilmen Lilja4ever.

Dessuten utgjøres den tause mannlige majoriteten nok heller av menn som synes prostitusjon i utgangspunktet er helt greit. Menn flest er ganske så ukomfortabel med den feministiske prostitusjonsvinklingen - som i realiteten er et skittent angrep på menn som kjønn. De som skriker høyest er nok dottene som først og fremst ønsker å utstyre seg selv med de riktige sosiale merkelappene.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er kvinne og for bordeller: prostitusjon i ordnede former.

Nå er de prostituerte borte fra gatene, men det betyr jo ikke at markedet er borte.

Jeg er dypt uenig. Det å kjøpe sex fra kvinner og gjøre kvinnekroppen til en handelsvare, er et grovt overgrep ikke bare mot hun som selger sex, men mot hele den kvinnelige del av befolkningen. Det å kjøpe sex er under ingen omstendighet akseptabelt. I ytterste konsekvens bør kjøp av sex regnes som kriminalitet mot menneskeheten og straffes deretter. Dagens minibøter monner slett ikke, millionbøter og lange fengselsstraffer må til.

Samfunnet har imidlertid totalt sviktet sitt ansvar overfor de prostituerte etter at sexforbudet kom. Det var en forutsetning at forbudet skulle følges av tiltak som hjalp kvinnene over i annet arbeid. Disse kvinnene må straks få et økonomisk fundament som gjør at de slipper å ty til prostitusjon for å dekke sine behov.

Skrevet
For prostitusjon???

For min del har det ikke noe med kvinnesyn å gjøre - i alle fall ikke nødvendigvis. Jeg selv hadde aldri gått til en prostituert rett og slett fordi jeg ikke hadde hatt samvittighet til å betalt et menneske - som med 100 % sikkerhet - helst ikke vil ha sex med meg. Men grunnen til at jeg nødvendigvis ikke er enig med at det er lurt å forby prostitusjon er p.g.a. av at kriminalisering av horekunder på ingen måte løser kvinnene sine sosiale/økonomiske/rusmessige problemer. De fleste som jobber som prostituerte er jo kvinner som av den ene eller andre grunnen har havnet litt på utsiden av det etablerte samfunnet. Da er det langt viktigere å gi disse et verdig alternativ til prostitusjon - i gjennom helsevesen og NAV og lignende, kontra å gjøre hverdagen deres enda vanskeligere. Et forbud fører jo gjerne med seg færre kunder, større konkurranse, må gå enda mer under jorden fordi klientene er redde for politiet, og dette skjer uten at man gir disse stakkars allerede hardt prøvede kvinnene så mye som et eneste hjelpemiddel for å kunne slutte å prostituere seg. I alle fall glad for at det er horekundene som er kriminalisert, og ikke de prostituerte - det hadde vært en enda mer på tryne politikk spør du meg.

Gjest ArneP
Skrevet
Det å kjøpe sex fra kvinner og gjøre kvinnekroppen til en handelsvare, er et grovt overgrep ikke bare mot hun som selger sex, men mot hele den kvinnelige del av befolkningen.

Alle som har en jobb selger kroppen sin på en eller annen måte. Enten det er muskelstyrke eller hjernekapasitet eller på andre måter. Så det argumentet er bare teit.

Skrevet
Det å kjøpe sex fra kvinner og gjøre kvinnekroppen til en handelsvare, er et grovt overgrep ikke bare mot hun som selger sex, men mot hele den kvinnelige del av befolkningen.

Å straffe menn fordi kvinner utnytter menns behov i profittøyemed er ikke bare et overgrep mot menn, men et overgrep mot hele menneskeheten. Norske og svenske myndigheter burde vært dømt av den europeiske menneskerettsdomstolen i Strasbourg.

Skrevet

Det er helt merkelig hvordan kvinner klarer å få det til at når de blir betalt eller får vederlag i bytte mot sex så er det hun som er offeret!

Eller for å svare på spørsmålet til trådstarter Adina, nei jeg tror ikke menn flest vil betale for sex. Menn flest vil nok ønske seg gratis sex vil jeg anta.

Jeg tror det er mye vanligere at jenter har one night stand med en gutt i gjenbytte mot romantikk og kjærlighet og drikkevarer og historiefortellinger og selvbekreftelser og oppmerksomhet.

Skrevet
Et forbud fører jo gjerne med seg færre kunder, større konkurranse, må gå enda mer under jorden fordi klientene er redde for politiet, og dette skjer uten at man gir disse stakkars allerede hardt prøvede kvinnene så mye som et eneste hjelpemiddel for å kunne slutte å prostituere seg. I alle fall glad for at det er horekundene som er kriminalisert, og ikke de prostituerte - det hadde vært en enda mer på tryne politikk spør du meg.

De fleste damer jeg vet om som horer seg er helt normale norske jenter med hang til kokain og fest og høyt forbruk i hverdagen.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Jeg tror det er mye vanligere at jenter har one night stand med en gutt i gjenbytte mot romantikk og kjærlighet og drikkevarer og historiefortellinger og selvbekreftelser og oppmerksomhet.

Skulle tro det.

Skrevet
De fleste damer jeg vet om som horer seg er helt normale norske jenter med hang til kokain og fest og høyt forbruk i hverdagen.

Nå blir det vel kanskje litt rart å si "helt normale norske jenter" for så å si at de har en hang til kokain, fest og høyt forbruk. Ikke akkurat beskrivelsen av en gjengs norsk kvinne.

Skrevet
Jeg er dypt uenig. Det å kjøpe sex fra kvinner og gjøre kvinnekroppen til en handelsvare, er et grovt overgrep ikke bare mot hun som selger sex, men mot hele den kvinnelige del av befolkningen.

Ja. Det er nemlig slik at selvfølelsen til kvinner kollektivt skades av at enkelte kvinner velger å ta seg betalt for å knulle. Det kunne en sett på som at kvinner er billige, og opptatt av penger. Men når en kan velge å se på mannen som overgriper, og hora som offer, så er det litt bedre. Men det beste hadde vært at det ikke var salg av sex heller. Sex er skittent. Sex er ikke bra, og det skal kun være noe en gjør i ekteskapet.

Å selge seg selv, ved å f.eks jobbe for en bedrift som tvinger deg til å tegne dasser, eller programmere i et språk du hater, det er helt ok, for det er noe du gjør frivillig. Og du livnærer deg ved å klippe hår, så er det også helt naturlig, fordi du kun bruker fingrene, og når en kun bruker fingrene, så er det en liten del av kroppen. Om du klipper håret til en som tenner seksuelt på å sitte i frisørstolen derimot, så er det stor synd. Da må vedkommende som blir klippet rangeres på lik linje med horekunder. Han bør få millionbøter, og legges i lenker.

Samfunnet har imidlertid totalt sviktet sitt ansvar overfor de prostituerte etter at sexforbudet kom. Det var en forutsetning at forbudet skulle følges av tiltak som hjalp kvinnene over i annet arbeid. Disse kvinnene må straks få et økonomisk fundament som gjør at de slipper å ty til prostitusjon for å dekke sine behov.

Ja, vi bør gi alle nigerianske horer en million i lommene, spesielt med tanke på at så fort de registreres her, så vil det også oppdages at de er her ulovlig.

Du er et troll, ikke sant?

Skrevet

Det jeg mener er at man kan ikke se på dem at dem er horer.

For eksempel kona til en kompis av meg fra ungdomskolen, - tror du ikke kona hadde vært utro i bytte mot en wiskyflaske hun ga til kompisen min (altså hennes ektemann) uten at kompisen min engang visste hvor flaska kom fra!

Av kvinner som står for horete oppførsel vil jeg tippe 98% gjelder normale norske kvinner som gjør atferd de ikke vil fortelle andre om.

Men man er jo idiot dersom man tror at denne sexkjøperloven på noen som helst måte var for å verne om de utenlandske prostituerte på noen som helst måte. Ikke glem at menn som ligger med utenlandske prostituerte blir kalt horekunder, mens menn som ligger med norske kvinner i bytte mot vederlag blir kalt "venn".

Noen som kjenner statestikk omkring bøteleggingen av menn for sexkjøp? Er det av de utenlandske eller norske kvinnene mennene blir bøtelagt for?

Skrevet

for kvinner så er det å dørke diare av ei gammel ei på 98 som pleierassistent på natten en mye mer motiverende og har høyere status enn for eksempel en kvinne på 40 som onanerer en mann på 39 i bytte mot pleierasstistenens nattlønn!

Damer er rare. Kvinner gir jo faen i de utenlandske prostituerte, er vel ingen norske kvinner i full alvor mener at en utenlandsk prostituert skulle fått arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse i norge!!??

Gjest Agurkolat
Skrevet

Eg har absolutt ingenting ingenting i mot prostitusjon, når kvinnfolket/mannfolket har valgt det yrket sjølv.

Eg er og for at prostitusjon, kjøp og salg og av sex skal vera lovligt. Nokon treng da og, nett som me andre treng tjenestar ol.

No som da ikkje er lov og kjøpa sex må dei prostituerte gjøyma seg vekk, og har ikkje lengre politiet som passar på dei, så dei må nøya seg med slibrigare kundar og da er større sjangs for overgrep o.l.

Kan me ikkje berre ha eit bordell i kvar by? Då slipp jo dei som ikkje likar og sjå dei prostituerte, å sjå dei. Og da er sikkert og greit.

Skrevet
Å straffe menn fordi kvinner utnytter menns behov i profittøyemed er ikke bare et overgrep mot menn, men et overgrep mot hele menneskeheten. Norske og svenske myndigheter burde vært dømt av den europeiske menneskerettsdomstolen i Strasbourg.

Ja, det er null problem å reversere den moralske tankegangen til prostitusjonsmotstandere.

Jeg syns det stort sett er null problem med alle særs moralske og misjonerende individer. Sannsynligvis springer da moralen ut ifra et egoistisk behov om å ha forestillinger som backer opp om grunnleggende sympatier. Ellers ville en fjernet skylappene. Det er tross alt ikke så mye IQ som skal til for å se den motsatte logikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...