Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har røde nupper på overarmene mine, har hatt det så lenge jeg kan huske. Hvordan får jeg dem vekk?
Zzyzx Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Det er vanskelig å få dem vekk, det er en eller annen tilstand som veldig mange mennesker har. Det som kan redusere dem litt er å skrubbe et par ganger i uka og bruke godt med fuktighetskrem daglig. Jeg har det samme selv, men enten så har det blitt mindre de siste årene eller så har jeg sluttet å bry meg så veldig.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 jeg kjenner meg igjen i dette. det heter keratosis pilaris og er en vanlig hudsykdom. det er vanlig å ha det på overarmene, lårene og leggene. de fleste har det bare på overarmene, sånn som meg. det er veldig irriterende og har ødelagt selvtilliten min mye. desverre finnes det ingen behandling for dette. jeg har vært hos 2 hudleger og ingen har kunnet gi meg noe som virker. det som kan hjelpe er å smøre med fete kremer, eks eucerin som inneholder karbamid, omega 3 kapsler og skrubbe forsiktig i dusjen. jeg har nå fått time hos en ny hudlege og håper at jeg kan få noe som kan hjelpe. noen bryr seg ikke om at de har det, mens jeg f.eks. aldri går i ermeløse kjoler eller sommertopper. er derfor jeg så gjerne vil finne en behandling som funker.
Gjest gammel dame Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 du skriver ikke om hvor gammel du er? Jeg var mye plaget av dette da jeg var tenåring og ung. Men mesteparten ble borte etterhvert. Husker ikke helt når, vet bare at det er veldig mange år siden jeg hadde dette (er over 40 nå) Håper dine forsvinner også
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 Du kan forsøke Eucerin Karbamid eller Locobase LPL. Begge er kremer fra apotek.
Gjest Nanne70 Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Leste et sted at peeling med glycolsyre kan hjelpe. MD Formulations har en, eller så kan du prøve denne hjemmelagde varianten: 1 ss bordsalt blandes med 1 ss natron og saften av en halv sitron. Masseres forsiktig inn i huden på problemområdet og la virke noen minutter. Skyll grundig med lunkent vann og bruk en god fuktighetskrem etterpå.
Gjest Gjest_hannemor_* Skrevet 6. juli 2009 #7 Skrevet 6. juli 2009 Leste et sted at peeling med glycolsyre kan hjelpe. MD Formulations har en, eller så kan du prøve denne hjemmelagde varianten: 1 ss bordsalt blandes med 1 ss natron og saften av en halv sitron. Masseres forsiktig inn i huden på problemområdet og la virke noen minutter. Skyll grundig med lunkent vann og bruk en god fuktighetskrem etterpå. Nupper på overarmene kan også være et tegn på intoleranse for enkelte matvarer. Kan være verdt å få sjekket dette....
Vulpes Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 Flere jeg kjenner har det, blant annet to venninner og ene søstra mi. Har aldri tenkt over at det var en sykdom. Jeg har det ikke selv så jeg aner ikke hva som faktisk hjelper, men har du prøvd å bruke en (god!!!) skrubb jevnlig, samt å smøre etterpå med fuktighetskrem? Som andre her nevner, kanskje skrubben fra MD Formulations kunne hjulpet? De har den til en grei pris på www.feelunique.com
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 Har prøvd både MD Formulations og fete kremer med karbamid fra apoteket, ingenting hjalp. Ble anbefalt å prøve 15% glykolsyre. Kjøpte Mene & Moy Lotion (15% Glycolic) som jeg bruker 3-4ganger i uka og har siden ikke hatt nupper på overarmene.
Gjest Plaget i over 3 år (KT) Skrevet 12. juli 2009 #10 Skrevet 12. juli 2009 Jeg har vært plaget av Keratosis Pilaris i ca 3 år nå. Er 15 år, å det vises utrolig godt på armene mine. Har prøvd 2 kremmer nå. Men ser ikke ut til å virke no særlig! Nå som jeg er i den alderen av 15, så er jeg ganske opptatt av hvordan jeg ser ut. Jeg tør ikke å g i t.skjorter med korte armer å heller ikke bikini. Håper noen har noen gode råd, får det TRENGER JEG VIRKELIG!! Takk på forhånd.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #11 Skrevet 13. juli 2009 Så på Rett Diett at dette har noe med kosthold å gjøre.
Vulpes Skrevet 13. juli 2009 #12 Skrevet 13. juli 2009 Så på Rett Diett at dette har noe med kosthold å gjøre. Hvis man googler det så får man i hvert fall en god del treff. Sikkert verdt å sjekke ut om man er sterkt plaget av det? http://www.google.no/search?hl=no&clie...3%B8k&meta=
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå