Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Hei! Jeg skal kjøpe meg leilighet nå, og lurer litt på hva som vil lønne seg av en borettslagleilighet og en selveier. Stemmer det at man i en borettslagleilighet ikke betaler dokumentavgift? Den jeg vurderer å kjøpe nå (mot en selveier) har et innskudd på ca. 2000 kr. i mnd., og dekker kabel-tv og Internett, offentlige avgifter, betjening av fellesgjeld og renter, forsikring på bygget og vedlikehold/drift. Jeg er førstegangskjøper, og vet dermed ikke noe om dette vil gå opp i opp med kostader man uansett må betale ved en selveier, eller om disse utgiftene vil bli mindre ved en selveier? Og er det vanligvis noe problem å drive med fremleie av en borettslagleilighet? Grunnen til at jeg spør er vel at jeg har hørt en del negativt om borettslag :gjeiper: Takk for svar! - Lise.
Alison Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Hei! Jeg skal kjøpe meg leilighet nå, og lurer litt på hva som vil lønne seg av en borettslagleilighet og en selveier. Stemmer det at man i en borettslagleilighet ikke betaler dokumentavgift? Du betaler ikke 2,5 % dokumentavgift til staten ved kjøp av borettslagsleilighet. Det er normalt en kostnad på ca 3-5000,- ved kjøp av en slik type bolig. Den jeg vurderer å kjøpe nå (mot en selveier) har et innskudd på ca. 2000 kr. i mnd., og dekker kabel-tv og Internett, offentlige avgifter, betjening av fellesgjeld og renter, forsikring på bygget og vedlikehold/drift. Jeg er førstegangskjøper, og vet dermed ikke noe om dette vil gå opp i opp med kostader man uansett må betale ved en selveier, eller om disse utgiftene vil bli mindre ved en selveier? Jeg går ut fra at du mener at husleien er på kr 2.000,- pr. måned? Innskudd er det du betaler for leiligheten. For å best kunne sammenligne prisen på en selveier og en borettslagsbolig skal du ta kjøpesum + fellesgjelden. Denne summen kan du sammenligne med prisen på en selveierbolig. Det kan være greit å vite at en borettslagsbolig gjerne har bedre avtaler på telefon, bredbånd, forsikringer osv. enn du vil klare å få til på egenhånd ved å kjøpe en selveierbolig. Et borettslag har også gjerne forhandlet frem gunstigere rente på fellesgjelden enn du kan klare å få til på et vanlig banklån. Som medlem i et bbl. vil du også ha rett på en del ekstra rabatter på forskjellige ting som elektrikkertjenester, byggevarer, hvitevarer, kjøkkeninnredninger osv. (disse avtalene kan variere fra boligbyggelag til boligbyggelag). Grunnen til at jeg spør er vel at jeg har hørt en del negativt om borettslag :gjeiper: Det er spesielt borettslag med høy fellesgjeld som har blitt negativt omtalt. Disse vil jeg råde deg til å holde deg unna, spesielt hvis borettslaget ikke har forsikring som dekker manglende innbetalt leie hos naboene.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 Hei! Jeg skal kjøpe meg leilighet nå, og lurer litt på hva som vil lønne seg av en borettslagleilighet og en selveier. Stemmer det at man i en borettslagleilighet ikke betaler dokumentavgift? Den jeg vurderer å kjøpe nå (mot en selveier) har et innskudd på ca. 2000 kr. i mnd., og dekker kabel-tv og Internett, offentlige avgifter, betjening av fellesgjeld og renter, forsikring på bygget og vedlikehold/drift. Jeg er førstegangskjøper, og vet dermed ikke noe om dette vil gå opp i opp med kostader man uansett må betale ved en selveier, eller om disse utgiftene vil bli mindre ved en selveier? Og er det vanligvis noe problem å drive med fremleie av en borettslagleilighet? Grunnen til at jeg spør er vel at jeg har hørt en del negativt om borettslag :gjeiper: Takk for svar! - Lise. Er det nytt borettslag? Hvor stor er boligen? har de avdragsfrihet, og hvor stor er fellesgjelen.? Nå er det vanskelig å få solgt en del leiligheter som dukket opp som paddehatter en tid. de var små,kjøkkenet omtrent inne i salongen i stuen. vurder hva du har behov for i fremtiden. en annen ting med br.lag er at du må forholde deg til flertallet. Er greit å betale sine faste utgifter,så slipper man å tenke på vedlikeholdet selv. Er det et gammelt br.lag,så undersøk hva planer om opprustning av massen er fremover, om de har planer osv. Dette er noe som vil påvirke fellesutgiftne i mange år. sjekk også om hvor mye av fellesutgiftene som er satt av til fremtidige vedlikehold,uforutsette utgifter,renteøkning. vet om flere lag som har fått en smell der, da det ikke var avsatt nok penger. Noen vil jo klare det,men ikke alle vil makte en høyere husleie utover vanlig prisvekst
Gjest ArneP Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Det kan være greit å vite at en borettslagsbolig gjerne har bedre avtaler på telefon, bredbånd, forsikringer osv. enn du vil klare å få til på egenhånd ved å kjøpe en selveierbolig. Et borettslag har også gjerne forhandlet frem gunstigere rente på fellesgjelden enn du kan klare å få til på et vanlig banklån. Som medlem i et bbl. vil du også ha rett på en del ekstra rabatter på forskjellige ting som elektrikkertjenester, byggevarer, hvitevarer, kjøkkeninnredninger osv. (disse avtalene kan variere fra boligbyggelag til boligbyggelag). Her forutsetter du at borettslaget er tilknyttet et boligbyggerlag, det er det langt fra alle som er.
jente 79 Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har bodd i borettslag siden jeg flyttet for meg selv og har bare positive erfaringer. Jeg har bodd i gamle borettslag da. Første jeg flyttet inn i var allerede totalrenovert utvendig noen år tidligere, dermed var det ingen fare for økning i husleie. Her vi bor nå fikk vi beskjed om hva som skulle gjøres. Det førte til en økning i fellesutgiftene, men ikke dramatisk. Borettslag tilknyttet Norges boligbyggelag har forsikring mot at andelseiere må dele utgiftene hvis en nabo ikke betaler sin del. Borettslagenes Sikringsfond. Så er borettslaget medlem der så er du sikrere med en gang. Veldig viktig å sjekke om det er fast eller flytende rente på borettslagets lån, og eventuelt hvor lenge det er fast rente og hvor høy den er. Nå er jo renta veldig lav, men er det høy fellesgjeld kan du få en kraftig husleie økning hvis renta øker. Sjekk også om det er avdragsfrihet på fellesgjeld, da dette kan påvirke husleia. Borettslag har fått et ufortjent dårlig rykte pga noen useriøse aktører de siste årene. Personlig føler jeg meg veldig trygg i borettslag. Jeg er selv med i styret her og har full oversikt over ting som skal skje. Vi får store fordeler når utvedig vedlikehold skal gjøres når vi forhandler for mange like leiligheter i forhold til hva en vil få som selveier. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #6 Skrevet 5. juli 2009 Det er spesielt borettslag med høy fellesgjeld som har blitt negativt omtalt. Disse vil jeg råde deg til å holde deg unna, spesielt hvis borettslaget ikke har forsikring som dekker manglende innbetalt leie hos naboene. Nettopp, det eneste negative med borettslag, egentlig, er at det MÅ være forsikret. Senest for et par uker siden gikk et borettslag i Bergen konkurs fordi to leieboere ikke betalte husleien. De øvrige beboerene mistet alt de eide... Det må være forferdelig...
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #7 Skrevet 8. juli 2009 Senest for et par uker siden gikk et borettslag i Bergen konkurs fordi to leieboere ikke betalte husleien. De øvrige beboerene mistet alt de eide... De øvrige beboerne mistet ikke noen verdier i det hele tatt. Borettslaget hadde lån som oversteg boligenes verdi, så boeboerne er nok likeglad med hele greiene.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #8 Skrevet 8. juli 2009 Nettopp, det eneste negative med borettslag, egentlig, er at det MÅ være forsikret. Senest for et par uker siden gikk et borettslag i Bergen konkurs fordi to leieboere ikke betalte husleien. De øvrige beboerene mistet alt de eide... Det må være forferdelig... Ikke alle borettslag er sånn. Nå vet jeg ikke hvor du bor men kjøper du i borettslag som er eid av OBOS for eksempel så forskutterer de husleien slik at det ikke går utover de andre om en eller to leieboere ikke betaler husleien. Borettslag kan være veldig trygt og greit, viktig å ikke ta alle borettslag under en kam.
Alison Skrevet 8. juli 2009 #9 Skrevet 8. juli 2009 De øvrige beboerne mistet ikke noen verdier i det hele tatt. Borettslaget hadde lån som oversteg boligenes verdi, så boeboerne er nok likeglad med hele greiene. Dette stemmer vel ikke helt. Jeg vil tro at det er Titlestad terrasse det er snakk om? Der er det åtte enheter som i gjennomsnitt hadde et innskudd på 800.000 kroner og en fellesgjeld på to millioner på hver enhet. De risikerer å miste hele innskuddet sitt. Jeg tviler på at de er likeglad med det.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #10 Skrevet 9. juli 2009 Dette stemmer vel ikke helt. Jeg vil tro at det er Titlestad terrasse det er snakk om? Der er det åtte enheter som i gjennomsnitt hadde et innskudd på 800.000 kroner og en fellesgjeld på to millioner på hver enhet. De risikerer å miste hele innskuddet sitt. Jeg tviler på at de er likeglad med det. Det du kaller innskudd ble betalt direkte til utbygger. De pengene "mistet" andelseierne allerede i 2007 da borettslaget ble etablert. Etter som boligprisene har sunket har gjelden blitt større enn boligens verdi. Jeg tror de fleste er fornøyd med å bli kvitt en gjeld på f.eks. 1,2 millioner hvis betingelsen er å si fra seg en leilighet verdt 1,1 millioner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå